سرویس سینمایی هنرآنلاین: در هفته‌های گذشته مدیران روابط عمومی شبکه‌های یک، دو و سه اعلام کرده بودند که در ایام ماه مبارک رمضان قرار است سه سریال" نفس" به کارگردانی جلیل سامان،"زیر پای مادر" با نام قبلی "لبخند رخساره" به کارگردانی بهرنگ توفیقی و"سر دلبران" به کارگردانی محمد حسین لطیفی از تلویزیون پخش خواهند شد، اما امروز بر اساس گفته‌های سیدعلی حمیدی قائم مقام مرکز سیمافیلم در گفت وگو  با مهر سریال"سر دلبران" از این گردونه حذف شده است. دلیل این امر نیز آماده نشدن به موقع سریال تا زمان باقی مانده به ایام ماه مبارک رمضان است.

محمد حسین لطیفی که پیش از این با سریال‌های "صاحبدلان" و" پادری" نشان داده بود که در ایام ماه مبارک می‌تواند، علاوه بر اینکه مخاطب را تا انتها پای تلویزیون نگه دارد، می‌تواند سریال‌های مناسبتی تولید کند که تا مدت‌ها در اذهان مخاطبان ماندگار باشد و نمونه این امر نیز همان سریال"صاحبدلان" است که بارها و بارها از تلویزیون پخش شد و هر بار نیز مخاطبان با جان و دل بیننده این سریال بودند.

اما امسال در ماه رمضان 96 تلویزیون تنها با دو سریال "نفس" و "زیرپای مادر" لحظات پس از افطار را پر خواهد کرد، چرا که مسابقات فوتبال و والیبال هم در پیش است و به گفته قائم مقام مرکز سیما فیلم، باکس پخش شبکه‌های مختلف به این دلایل پر است و همین دو سریال برای ایام ماه مبارک رمضان کافی است.

این اتفاق در حالی رخ داده که در سال‌های گذشته تولید سریال‌های مناسبتی برای پخش در این ایام یک رقابت سرسخت و شدید بین سازندگان و شبکه‌های مختلف سیما ایجاد کرده بود، که حالا بنا به دلایلی از جمله نبود بودجه کافی، سریال‌های پر تعداد تلویزیونی هر روز کم و کمتر می‌شوند و امروز به دو سریال رسیده‌اند.

لبخند رخساره

"زیر پای مادر"

سریال "زیر پای مادر" به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی  زینب تقوایی و نویسندگی سعید نعمت الله تولید شده است، سریالی که علاوه بر تهران در شهرهایی چون مشهد (حرم امام رضا (ع) و قدمگاه) و بندرعباس مقابل دوربین رفته است. این سریال ۳۰ قسمتی یک ملودرام اجتماعی را روایت می‌کند.

 سریال "زیر پای مادر" روایتگر شخصیتی از قصه به نام رخساره است که کاراکتر اصلی سریال نیست، ولی با حضورش در قصه گره داستان شکل گرفته و داستان سریال رنگ و بویی عاشقانه دارد. داستان روایتگر زندگی خلیل پیرمردی اهل مشهد است که فرزند خودش را عاشقانه دوست دارد ولی در تمام طول عمر از دروغی که به او گفته است ترس و واهمه دارد .

 همسر این مرد در سال‌های اول زندگی بنا به دلایلی جدا می‌شود و خلیل با پسرش به رستوران داری ادامه می‌دهد و در روزهای آخر هفته به مسافران امام رضا (ع) نذری می‌دهد تا اینکه پسرش در یکی از دانشگاه‌های تهران پذیرفته می‌شود و به دختری با نام رخساره علاقمند می‌شود که با ورود رخساره و مادرش به داستان موقعیت‌های عاطفی داستان شکل می‌گیرد. مفهوم کلی قصه در مذمت دروغ است و لذت بخشش و ایثار برای یک خانواده‌ای که با عشق پشت هم ایستاده‌اند تا بر مشکلات فائق آیند. تصویربرداری سریال پیش از این در لوکیشن‌هایی متنوع در مشهد، نیشابور، قدمگاه، هشتگرد و تهران و ... انجام شده بود. این سریال در 30 قسمت تولید می شود و از شبکه یک پخش خواهد شد.

کامبیز دیرباز (به نقش خلیل)، بهناز جعفری (آتنه)، بهزاد فراهانی (پدر آتنه)، مریم بوبانی، مجید نوروزی، علیرضا آرا(برادر آتنه)، مجید واشقانی (سهراب برادر خلیل)، حمیدرضا هدایتی (پدر رخساره)، داریوش سلیمی، (با معرفی) درسا بختیاری (ستاره) و (با حضور) پریوش نظریه(رخساره)، آتیلا پسیانی و مهدی سلطانی (اسماعیل) گروه بازیگران اصلی این سریال را تشکیل می‌دهند.

سریال نفس

"نفس"

شبکه سه سیما هم در ایام ماه رمضان از گوی پخش سریال‌های مناسبتی دور نماند و مجموعه تلویزیونی "نفس" سومین ساخته جلیل سامان را به عنوان سریال ویژه رمضان امسال برای پخش از شبکه ۳ سیما انتخاب کرده است. جلیل سامان که در آثار قبلی خود یعنی "ارمغان تاریکی" و "پروانه" به وقایع انقلاب اسلامی پرداخته بود در این اثر نیز سعی دارد به وقایع منجر به انقلاب اسلامی در سال ۵۷ بپردازد.

"نفس" سومین مجموعه از سه‌گانه سامان پس از "ارمغان تاریکی" و "پروانه" است که نگاهی متفاوت و دراماتیک به موضوعات سال‌های آغازین انقلاب اسلامی دارد و با توجه به تقارن مناسبت‌هایی همچون ۱۵ خرداد و ۷ تیر در ماه رمضان سال ۹۶ تصمیم مدیران در رسانه ملی بر آن است که این مجموعه تلویزیونی فاخر در این ایام از شبکه ۳ سیما پخش شود.

داستان این سریال درباره جوانی پر شر و شور است که در بحبوحه وقایع انقلاب رازی در زندگی‌اش فاش می‌شود. او برای رسیدن به حقیقت حوادث پیچیده‌ای را پشت سرمی گذارد.

مسعود رایگان، ژاله صامتی، علیرضا کمالی، بهناز جعفری، احسان امانی، شهاب شادابی، هادی عامل هاشمی، پژمان جمشیدی با معرفی ساناز سعیدی و با حضور فاطمه گودرزی، هدایت هاشمی، داریوش فرهنگ، معصومه قاسمی پور، رامین راستاد، قربان نجفی بازیگران اصلی این سریال هستند و شخصیت سیدحسن؛ روحانی‌ای که ایفای نقش او را هدایت هاشمی در "پروانه" برعهده داشت، با همین شخصیت در سریال "نفس" حضور دارد.

تدوین سریال بصورت همزمان ادامه دارد و حسن حسندوست بیش از نیمی از تدوین این سریال را انجام داده است. شهر نور، وردیج، کلاک کرج، سینما صحرا و بیمارستان فیروزآبادی از جمله لوکیشن‌هایی بود که عوامل "نفس" در آنها کار کردند.