سرویس سینمایی هنرآنلاین: "اشباح اسماعیل" به کارگردانی آرنو دپلشان فیلم افتتاحیه این دوره جشنواره فیلم کن است که 17 تا 28 مه (27 اردیبهشت تا 7 خرداد) برگزار می‌شود.  

"اشباح اسماعیل" با بازی ماتیو آمالریک، ماریون کوتیار، شارلوت گنزبور و لویی گارل در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید. این فیلم درباره فیلمسازی که درست وقتی قصد دارد فیلم جدید خود را مقابل دوربین ببرد، زندگی‌اش با بازگشت یک عشق قدیمی از این رو به آن رو می‌شود.

دپلشان 56 ساله پیش از این پنج بار در بخش مسابقه اصلی کن شانس دریافت جایزه نخل طلایی را داشته است. او همچنین یک بار در بخش نوعی نگاه و یک بار در بخش دوهفته کارگردانان کن رقابت کرده است.

19 فیلم در بخش مسابقه

امسال در بخش مسابقه تازه‌ترین ساخته‌های فیلمسازانی چون میشائیل هانکه، آندری زویاگینتسف، سوفیا کوپولا، تاد هینز و... شانس دریافت جایزه نخل طلا را دارند.

میشائیل هانکه با فیلم "پایان خوش" با بازی ژان-لویی ترینتینیان، ایزابل هوپر و متیو کاسوویتس به کن بازمی‌گردد. این فیلم درباره خانواده‌ای در شهر ساحلی کاله در شمال فرانسه است که گرفتار بحران پناهجویان می‌شوند. فیلمساز اتریشی پیش از این با فیلم‌های "روبان سفید" و "عشق" دو بار برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شده است.

آندری زویاگینتسف کارگردان روس فیلم جدیدش "بدون عشق" را به کن می‌آورد. او در 2014 با فیلم "لویاتان" در کن برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد. وزارت فرهنگ روسیه بعد از موفقیت "لویاتان" گفت دیگر بودجه دولتی به فیلم‌های زویاگینتسف تعلق نمی‌گیرد. از این رو، او فیلمش را به صورت تولید مشترک با آلمان، فرانسه و بلژیک و با حمایت یوروایمیج ساخت.

Loveless

"بدون عشق"

"فریب‌خورده" تازه‌ترین ساخته سوفیا کوپولا یکی دیگر از رقبای جایزه نخل طلایی است. کالین فارل، نیکول کیدمن، کریستن دانست و ال فانینگ در این فیلم بازی می‌کنند که با اقتباس از رمان تامس کالن ساخته شده است و داستان آن در ویرجینیا در دوران جنگ داخلی آمریکا روی می‌دهد.

فارل در فیلم پرستاره "فریب‌خورده" نقش یک سرباز مجروح "اتحادیه" (نیروهای ایالات شمالی) را بازی می‌کند که حضورش زندگی چند زن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. (دان سیگل در 1971 فیلمی از روی این داستان با بازی کلینت ایستوود ساخت). شرکت فوکس "فریب‌خورده" را 23 ژوئن در آمریکا اکران می‌کند.

"خودکشی باکره‌ها" اولین فیلم بلند داستانی کوپولا در 1999 در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن نمایش داده شد. "ماری آنتوانت" دیگر ساخته او در 2006 یکی از فیلم‌های بخش مسابقه اصلی بود و "The Bling Ring" در 2013 در بخش نوعی نگاه کن روی پرده رفت.

تاد هینز  با "شگفت‌زده" شانس خود را امتحان می‌کند. فیلم جدید او از روی کتابی نوشته برایان سلزنیک ساخته شده است که رمان "هوگو" نوشته او نیز مبنای تولید فیلمی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی شد.

جولین مور و میشل ویلیامز در "شگفت‌زده" بازی می‌کنند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: در سال 1927، یک دهتر جوان ناشنوا فرار می‌کند تا بازیگر زن مورد علاقه خود را ببینید. پنجاه سال بعد، یک پسر جوان از نیویورک می‌گریزد تا پدرش را پیدا کند و با دختر ناشنوا که اکنون زنی سالخورده است، برخورد می‌کند. نقش اصلی فیلم را میلسنت سیموندز بازیگر ناشنوا ایفاء کرده است.

Wonderstruck

جولین مور در "شگفت‌زده"

هینز دو سال پیش با فیلم "کارول"، کراوزت را به وجد آورد. او پیش از این فیلم "ولوت گلدماین" را هم در بخش مسابقه کن داشت و "Safe" ساخته او هم در بخش دو هفته کارگردانان به نمایش درآمد.

"کشتن یک گوزن مقدس" تازه‌ترین ساخته یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی، با بازی کالین فارل و نیکول کیدمن، یکی دیگر از فیلم‌های بخش مسابقه است. داستان درباره یک جراح ماهر است که پسری پردردسر از خانواده‌ای به هم ریخته را زیر بال و پر خود می‌گیرد.

فارل و لانتیموس پیش از این در فیلم تحسین‌شده "خرچنگ" همکاری کردند که دو سال پیش در کن برنده جایزه داوران بخش مسابقه اصلی شد و سال گذشته نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی بود. "Dogtooth" فیلم دیگر لانتیموس هم سال 2009 در بخش نوعی نگاه کن نمایش داده شد. آلیشیا سیلورستون، بیل کمپ و رافی کاسیدی دیگر بازیگران "کشتن یک گوزن مقدس" هستند.

فاتح آکین کارگردان آلمانی-ترکیه‌ای فیلم "محوشدگی" را به کن می‌آورد. داستان این تریلر در هامبورگ روی می‌دهد. دایان کروگر نقش زنی را بازی می‌کند که بعد از یک بمب‌گذاری که باعث کشته شدن خانواده‌اش می‌شود، به دنبال انتقام است.

"باابهت" به کارگردانی میشل هازاناویسیوس ("هنرمند") درباره رابطه عاشقانه ژان-لوک گدار و آن ویازمسکی همسر دوم اوست. فیلم از روی کتاب خاطرات ویازمسکی ساخته شده است. لویی گارل بازیگر محبوب کن در این فیلم بازی می‌کند.

Redoubtable

"باابهت"

"اکجا" به کارگردانی بونگ جون-هو کارگردان کره‌ای، از دیگر فیلم‌های مهم بخش مسابقه است. تیلدا سوئینتن، جیک جیلنهال، پل دانو و لیلی کالینز در این فیلم بازی می‌کند. "اکجا" داستان دختری جوان است که زندگی خود را به خطر می‌اندازد تا بهترین دوستش - یک حیوان بزرگ به نام اکجا - را از چنگال یک شرکت تحقیقاتی چندملیتی با اهداف شیطانی نجات بدهد.

نت‌فلیکس حق پخش فیلم را به عهده دارد و برد پیت از طریق شرکت "پلن بی" یکی از تهیه‌کنندگان آن است. فیلم "مادر" ساخته جون-هو در 2009 در بخش نوعی نگاه جشنواره کن روی پرده رفت.

"تو هیچ‌وقت واقعا اینجا نبودی" به کارگردانی لین رمزی با بازی واکین فینیکس و الساندرو نیولا، یکی دیگر از 19 رقیب جایزه اصلی جشنواره کن امسال است. داستان درباره یک سرباز کهنه‌کار است که زندگی خود را وقف مبارزه با قاچاق انسان کرده است. وقتی عملیات نجات در یک فاحشه‌خانه از کنترل خارج می‌شود، او گیر یک سیاستمدار قدرتمند نیویورکی می‌افتد.

پیش از این سه فیلم دیگر رمزی در جشنواره کن روی پرده رفته است، از جمله "باید درمورد کوین صحبت کنیم" که در 2011 در بخش مسابقه اصلی نمایش داده شد.

فیلم انگلیسی‌زبان "میدان" به کارگردانی روبن اوستلوند کارگردان سوئدی یکی دیگر از فیلم‌های بخش مسابقه است. الیزابت ماس و دامینیک وست در این فیلم بازی می‌کنند که در خلاصه داستان آن آمده است: یک تجربه هنری قرار است با مشارکت عامه مردم در یکی از میدان‌های یک شهر مهم اروپایی برپا شود، اما اوضاع به هم می‌ریزد و...

اوستلوند کارگردان فیلم "فورس ماژور" است که سه سال پیش برنده جایزه داوران بخش نوعی نگاه کن شد. دو فیلم "غیرعمدی" (2008) و "Play" تولید 2011 ساخته او هم در این بخش جنبی نمایش داده شد.

فیلم‌های بخش مسابقه:

"محوشدگی" (In the Fade)، فاتح آکین (آلمان)

"داستان‌های مه‌یروویتس" (The Meyerowitz Stories)، نوا بامبک (آمریکا)

"اکجا" (Okja)، بونگ جون-هو (کره جنوبی/آمریکا)

"120 ضربان در دقیقه" (120 Heartbeats Per Minute)، رابین کامپیو (فرانسه)

"فریب‌خورده" (The Beguiled)، سوفیا کوپولا (آمریکا)

"رودن" (Rodin)، ژاک دوایون (فرانسه/بلژیک)

"پایان خوش" (Happy End)، میشائیل هانکه (فرانسه/آلمان/اتریش)

"شگفت‌زده" (Wonderstruck)، تاد هینز (آمریکا)

"باابهت" (Redoubtable)، میشل هازاناویسیوس (فرانسه)

"روز بعد" (The Day After)، هونگ سانگ-‌سو (کره جنوبی)

"تابندگی" (Radiance)، نائومی کاواسه (ژاپن/فرانسه)

"کشتن یک گوزن مقدس" (The Killing of a Sacred Deer)، یورگوس لانتیموس (ایرلند/بریتانیا/آمریکا)

"یک مخلوق دلنشین" (A Gentle Creature)، سرگئی لوزنیتسا (اوکراین/فرانسه)

"قمر مشتری" (Jupiter’s Moon)، کورنل موندروتسو (مجارستان)

"میدان" (The Square)، روبن اوستلوند (سوئد/دانمارک/آمریکا/فرانسه)

L'amant double" ، فرانسوا اوزون (فرانسه)

"تو هیچ‌وقت واقعا اینجا نبودی" (You Were Never Really Here)، لین رمزی (بریتانیا/آمریکا/فرانسه)

"اوقات خوش" (Good Time)، بنی سفدی و جاش سفدی (آمریکا)

"بدون عشق" (Loveless)، آندری زویاگینتسف (روسیه)

آلمودوار و همکارانش برنده نخل طلا را انتخاب می‌کنند

پدرو آلمودوار کارگردان و فیلمنامه‌نویس اسپانیایی رئیس داوران بخش مسابقه اصلی دوره هفتادم جشنواره کن است. آلمودوار 67 ساله یکی از فیلمسازان محبوب کن است و تاکنون پنج بار برای دریافت جایزه نخل طلای این جشنواره رقابت کرده است. او در 1999 برای "همه چیز درباره مادرم" در کن برنده جایزه بهترین کارگردان شد و در 2006 برای "بازگشت" جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.

Pedro Almodovar

پدرو آلمودوار

"آموزش بد" به کارگردانی آلمودوار در 2004 فیلم افتتاحیه جشنواره کن بود و تصویر خودش روی پوستر جشنواره شصتم به کار رفت. او همچنین در دوره‌ای که ژرار دوپاردیو ریاست داوران بخش مسابقه اصلی کن را به عهده داشت، یکی از داوران این بخش بود. 

ویل اسمیت و جسیکا چستین بازیگران آمریکایی، فان بینگ‌بینگ بازیگر چینی، پائولو سورنتینو کارگردان ایتالیایی و مارن آده کارگردان آلمانی از دیگر داوران بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن هستند. آنیس ژوئی بازیگر فرانسوی، پارک چان-ووک کارگردان کره‌ای و گابریل یارد آهنگساز فرانسوی-لبنانی فهرست داوران بخش مسابقه اصلی را کامل می‌کنند. آن‌ها درباره برنده جایزه نخل طلای کن تصمیم می‌گیرند.

نمایش فیلم جدید پولانسکی در بخش خارج از مسابقه

"بر مبنای یک داستان واقعی" تازه‌ترین ساخته رومن پولانسکی یکی از پنج فیلم بخش خارج از مسابقه جشنواره کن 2017 است که در بخش رسمی جشنواره نمایش داده می‌شود.

امانوئل سینیه بازیگر فرانسوی و همسر پولانسکی و ایوا گرین دیگر بازیگر فرانسوی در تریلر روان‌شناختی "بر مبنای یک داستان واقعی"  بازی می‌کنند. داستان درباره یک نویسنده (سینیه) است که زنی وسواسی (گرین) زندگی و ذهن او را به خطر می‌اندازد.

Roman Polanski

رومن پولانسکی

اولیویه آسایاس کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی که سال پیش برای درام فراطبیعی "خریدار خصوصی" با بازی کریستن استوارت برنده جایزه بهترین کارگردان جشنواره فیلم کن شد، فیلمنامه "بر مبنای یک داستان واقعی" را با همکاری پولانسکی نوشته است.

این فیلم فرانسوی‌زبان با اقتباس از رمان تحسین‌شده‌ای به همین نام به قلم دلفین دو ویگا ساخته شده است که سال 2015 منتشر شد و جایزه رنودو و جایزه Goncourt des Lyceens را دریافت کرد.

"چگونه در مهمانی‌ها با دختران حرف بزنیم" به کارگردانی جان کامرون میچل نیز در بخش خارج از مسابقه روی پرده می‌رود. نیکول کیدمن و ال فانینگ در این فیلم بازی می‌کنند که از روی داستانی کوتاه نوشته نیل گیمن ساخته شده است. داستان درباره موجودی بیگانه است که در تور کهکشان از گروه جدا می‌شود و با دو ساکن جوان خطرناک‌ترین جای جهان برخورد می‌کند: کرویدون در حومه لندن.

نیکول کیدمن پرکارترین بازیگر این دوره جشنواره کن است. بجز سه فیلم "فریب‌خورده"، "کشتن یک گوزن مقدس" که در بخش مسابقه رقابت می‌کنند و "چگونه در مهمانی‌ها با دختران حرف بزنیم"، یکی از اپیزودهای فصل دوم سریال "بالای دریاچه" به کارگردانی جین کمپیون با بازی او هم به عنوان یکی از برنامه‌های هفتادمین سالگرد جشنواره، پخش خواهد شد.

فیلم‌های بخش خارج از مسابقه

"اشباح اسماعیل" (Ismael’s Ghosts)، آرنو دپلشان (فرانسه) (فیلم افتتاحیه)

"تیغ فناناپذیر" (Blade of the Immortal)، تاکشی میکه (ژاپن)

"چگونه در مهمانی‌ها با دختران حرف بزنیم" (How to Talk to Girls at Parties)، جان کامرون میچل (بریتانیا/آمریکا)

"چهره‌ها، مکان‌ها" (Faces Places)، جی‌آر و آنیس واردا (فرانسه)

"بر مبنای یک داستان واقعی" (Based on a True Story)، رومن پولانسکی (فرانسه/بلژیک)

رقابت فیلم محمد رسول‌اف در بخش نوعی نگاه

"لِرد" به کارگردانی محمد رسول‌اف از ایران یکی از 18 فیلم بخش رقابتی نوعی نگاه جشنواره کن است که به استعدادهای نو اختصاص دارد. تازه‌ترین ساخته سینمایی رسول‌اف از روی فیلمنامه‌ای نوشته خود او ساخته شده است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: رضا با دوری جستن از شهر، در مزرعه خود مشغول به کار است. او به همراه خانواده‌اش در دامن طبیعت زندگی آرامی دارد. اداره مزرعه با مشکلاتی روبرو شده است. رضا می‌خواهد این مشکلات را با دوری از زنجیره روابط فاسد محلی پشت سر بگذارد. رضا اخلاقی‌راد، سودابه بیضایی، نسیم ادبی، میثاق زارع و... در "لِرد" بازی می‌کنند.

لرد

"لِرد"

"دختر ایپریل" به کارگردانی میشل فرانکو کارگردان مکزیکی نیز در بخش نوعی نگاه رقابت می‌کند. این فیلم درباره تجدید دیدار یک مادر نامتعادل و دو فرزندش است که یکی از آن‌ها باردار است. اما سوارز بازیگر فیلم "خولی‌یتا" آلمودوار نقش ایپریل را بازی می‌کند. فرانکو سال گذشته فیلم "مزمن" با بازی تیم راث را در بخش مسابقه کن داشت.

"اوج" به کارگردانی سانتیاگو میتره کارگردان آرژانتینی با بازی ریکاردو دارین، یکی دیگر از فیلم‌های مطرح بخش نوعی نگاه است. "اوج" سومین فیلم بلند داستانی میتره آرژانتینی است که در 2015 برای فیلم "پائولینا" جایزه هفته منتقدان کن را برد.

برندگان جوایز بخش نوعی نگاه 27 مه (6 خرداد) معرفی می‌شوند.

اوما تورمن بازیگر آمریکایی امسال رئیس داوران بخش نوعی نگاه کن است. تورمن در "داستان عامه‌پسند" به کارگردانی کوئنتین تارانتینو که در 1994 برنده جایزه نخل طلای کن شد، همین طور دو فیلم "بیل را بکش" که هر دو در کن روی پرده رفتند، نقش‌آفرینی‌های قابل توجه داشت. او برای "داستان عامه‌پسند" نامزد اسکار شد.

Uma Thurman

اوما تورمن

تورمن تاکنون با تعدادی از سینماگران مؤلف شامل اندرو نیکول ("گاتاکا")، وودی آلن ("شیرین و دوست‌داشتنی")، رولند جافی ("Vatel") و لارس فون تریر ("Nymphomaniac") کار کرده است. تورمن در 2011 یکی از داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به ریاست رابرت دنیرو بود.

فیلم‌های بخش نوعی نگاه

"باربارا" (Barbara)، متیو آمالریک (فرانسه) (فیلم افتتاحیه)

"عروس صحرا" (The Desert Bride)، سسیلیا آتان و والریا پیواتو (آرژانتین/شیلی)

"صمیمیت" (Closeness)، کانتمیر بالاگوف (روسیه)

"دلبر و سگ‌ها" (Beauty and the Dogs)، کوثر بن هنیه (فرانسه/تونس/ سوئد/نروژ/لبنان/سوئیس)

"کارگاه" (The Workshop)، لورن کانته (فرانسه)

"خوش‌شانس" (Lucky)، سرجو کاستلیتو (ایتالیا)

"دختر ایپریل" (April’s Daughter)، میشل فرانکو (مکزیک)

"غربی" (Western)، والسکا گریزباخ (آلمان/اتریش/بلغارستان)

"دستورعمل" (Directions)، استفان کوماندارف (بلغارستان/آلمان)

"بیرون" (Out)، گیورگی کریستوف (اسلواکی/آمریکا)

"پیش از آن که ناپدید شویم" (Before We Vanish)، کیوشی کوروساوا (ژاپن)

"عبور از آینده" (Walking Past the Future)، لی رویجان (چین)

"اوج" (The Summit)، سانتیاگو میتره (آرژانتین/فرانسه/اسپانیا)

"تا وقتی پرنده‌ها بازگردند" (Until the Birds Return)، کریم موسوی (فرانسه)

"لِرد" (Dregs)، محمد رسول‌اف (ایران)

"Jeune Femme"، لئونور سرایی (فرانسه/بلژیک)

"ویند ریور" (Wind River)، تیلور شریدان (آمریکا/بریتانیا/کانادا)

"بعد از جنگ" (After The War)، آناریتا زامبرانو (فرانسه)

فیلم کارگردان ایرانی در بخش نمایش‌های ویژه

12 فیلم در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره کن حضور دارند که "آن‌ها" ساخته آناهیتا قزوینی‌زاده، کارگردان ایرانی مقیم آمریکا یکی از آن‌هاست. قزوینی‌زاده در سال 2013 با فیلم کوتاه "سوزن" برنده جایزه سینه‌فونداسیون کن شد.

هونگ سانگ-سو کارگردان کره‌ای امسال در کن دو فیلم دارد: "روز بعد" در بخش مسابقه رقابت می‌کند و "دوربین کلر" در بخش نمایش‌های ویژه نمایش داده می‌شود. ایزابل هوپر و کیم مین-هی در فیلم دوم بازی می‌کنند که داستانش درباره یک معلم پاره‌وقت و نویسنده است. سانگ-سو کارگردان فیلم‌هایی چون "الان درست، بعداً غلط" و "خودت و خودت" و این اواخر "تنها در ساحل در شب" است.

"The Venerable W" تازه‌ترین فیلم "سه‌گانه اهریمن" باربت شرودر با موضوع برمه، همین‌طور "قطعه 35" به کارگردانی اریک کاراواکا در بخش نمایش‌های ویژه نمایش داده می‌شوند. آندره تشینه فیلمساز کهنه‌کار فرانسوی نیز با نمایش تازه‌ترین فیلمش "سال‌های طلایی" تقدیر می‌شود.

در همین حال سه فیلم در بخش نمایش‌های نیمه‌شب روی پرده می‌روند که دو تای آن‌ها کره‌ای هستند.

فیلم‌های بخش نمایش‌های نیمه‌شب

"دعای پیش از صبح" (Prayer Before Dawn)، ژان-استفانی سوور (فرانسه/بریتانیا)

"بی‌رحم" (The Merciless)، بیون سونگ-هیون (کره جنوبی)

"شرور" (The Villainess)، جونگ بیونگ-گیل (کره جنوبی)

فیلم‌های بخش نمایش‌های ویژه

"یک دنباله ناراحت‌کننده" (An Inconveniant Sequel)، بانی کوهن، جان شنک (فرانسه)

"12 روز" (12 Days)، ریموند دوپاردون (فرانسه)

"آن‌ها" (They)، آناهیتا قزوینی‌زاده (آمریکا/دانمارک/قطر)

"دوربین کلر" (Claire’s Camera)، هونگ سانگ-سو (کره جنوبی/فرانسه)

"سرزمین موعود" (Promised Land)، یوجین جارکی (آمریکا)

"ناپالم" (Napalm)، کلود لانزمان (فرانسه)

"شیاطین در بهشت" (Demons In Paradise)، جود راتمن (فرانسه/سریلانکا)

"افسوس دریا" (Sea Sorrow)، ونسا ردگریو (بریتانیا)

"The Venerable W"، باربت شرودر (فرانسه/سوئیس)

"قطعه 35" (Plot 35)، اریک کاراواکا (فرانسه/آلمان)

تقدیر

"سال‌های طلایی" (Golden Years)، آندره تشینه (فرانسه)

نمایش فیلم برای کودکان

"Zombillenium"، آرتور دو پن و الکسی دوکور (فرانسه/بلژیک)

ویرچوال ریالیتی (اینستالیشن/نمایشگاه)

"گوشت و شن" (Flesh and Sand)، آلخاندرو گونزالس ایناریتو (آمریکا)

ادای احترام به کیارستمی در کن

برگزارکنندگان جشنواره کن به مناسبت هفتادمین سال برگزاری این رویداد سینمایی برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند که نمایش "24 فریم" آخرین ساخته زنده‌یاد عباس کیارستمی یکی از آن‌هاست. کیارستمی مراحل پایانی این فیلم 120 دقیقه‌ای با نام اصلی "24 فریم قبل و بعد از لومیر" را در دوره‌ درمان در بیمارستان و منزل خود به پایان رساند.

24 فریم
"24 فریم"
این مجموعه بر مبنای 24 فیلم چهار و نیم دقیقه‌ای دقیقه‌ای که کیارستمی در چند سال گذشته کارگردانی کرد، گردآوری شده است. هر فیلم از یک صحنه ثابت بر مبنای پنج نقاشی و 19 عکس تشکیل شده است. برای جان بخشیدن به صحنه از تکنیک‌های پرده آبی استفاده شده است.

رویدادهای هفتادمین سالگرد

"بالای دریاچه" (Top of the Lake)، اپیزود "دختر چینی" (China Girl)، جین کمپیون و آریل کلیمان (بریتانیا/استرالیا/نیوزیلند/آمریکا)

"24 فریم" (24 Frames)، عباس کیارستمی (ایران)

"توئین پیکس" (Twin Peaks)، دیوید لینچ (آمریکا)

"بیا شنا کن" (Come Swim)، کریستن استوارت (آمریکا)

رقابت دو فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره

فیلم‌های "وقت نهار" و "حیوان" به نمایندگی از ایران در بخش‌های مسابقه سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه و هفتادمین دوره جشنواره کن حضور دارند.

داوران این بخش به ریاست کریستیان مونجیو، کارگردان رومانیایی درباره برندگان هر دو بخش تصمیم می‌گیرند.

امسال 9 فیلم (هشت فیلم داستانی و یک انیمیشن) در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه رقابت می‌کنند که "وقت نهار" به کارگردانی علیرضا قاسمی از ایران یکی از آن‌هاست. این فیلم 15 دقیقه‌ای داستان یک دختر دبیرستانی است که برای تشخیص هویت مادر درگذشته‌اش به بیمارستان رفته است.

وقت ناهار

"وقت نهار"

فیلم "وقت نهار" در این بخش شانس دریافت جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه جشنواره کن 2017 را دارد. مونجیو نام برنده این جایزه را 28 مه (7 خرداد) در مراسم اختتامیه جشنواره کن اعلام خواهد کرد.

فیلم‌هایی از فنلاند، فرانسه، بریتانیا، دانمارک، یونان، آمریکا، لهستان، چین، کلمبیا و سوئد در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه با نماینده ایران رقابت می‌کنند. 9 فیلم این بخش از بین 4843 فیلم ارائه‌شده، انتخاب شده‌اند.

از سوی دیگر، کمیته انتخاب بخش سینه‌فونداسیون، امسال 16 فیلم (14 فیلم داستانی و دو انیمیشن) را از بین 2600 کار ارائه‌شده از سوی مدارس فیلمسازی در سراسر دنیا انتخاب کرده است. 14 کشور از سه قاره انتخاب شده‌اند که "حیوان" به کارگردانی بهمن و بهرام ارک از ایران یکی از آن‌هاست. این فیلم تولید مدرسه ملی سینما است. "حیوان"  درباره فردی است که قصد فرار از مرز را دارد.

در بخش سینه‌فونداسیون سه جایزه اعطاء می‌شود که برندگان آن جمعه 26 مه (5 خرداد) در سالن بونوئل معرفی خواهند شد. برنده جایزه اول 15 هزار یورو، برنده جایزه دوم 11.250 هزار یورو و برنده جایزه سوم 7.500 هزار یورو جایزه نقدی دریافت می‌کند. حضور اولین فیلم بلند کارگردان برنده جایزه اول بخش سینه‌فونداسیون در جشنواره کن قطعی است.

بخش سینه‌فونداسیون را ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره کن در سال 1998 راه‌اندازی کرد. برگزارکنندگان این بخش با هدف کشف فیلمسازان جدید هر سال بین 15 تا 20 فیلم کوتاه و نیمه‌بلند به کارگردانی دانشجویان فیلمسازی از سراسر جهان را انتخاب می‌کنند.

کریستیان مونجیو رئیس داوران بخش‌های مسابقه سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه جشنواره کن که یکی از نمایندگان برجسته موج نوی سینمای رومانی است، ارتباطی طولانی و قوی با جشنواره کن دارد. مونجیو در 2007 با دومین فیلم بلند داستانی خود، درام مخوف "چهار ماه، سه هفته و دو روز" با موضوع سقط جنین در دوران کمونیستی، برنده جایزه نخل طلا شد.

او در 2012 نیز فیلم "آن طرف تپه‌ها" را در بخش مسابقه اصلی کن داشت و برای آن جایزه بهترین فیلمنامه را برد. مونجیو سال پیش فیلم "فارغ‌التحصیل" را در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن داشت و با آن برنده جایزه بهترین کارگردان شد.

مونجیو 48 ساله پا جای پای کارگردانانی چون مارتین اسکورسیزی، عباس کیارستمی، جین کمپیون، هو سیائو سین، جان بورمن، برادران داردن و نائومی کاواسه می‌گذارد که پیش از این رئیس داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه بوده‌اند.

مونجیو در 2013 یکی از داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به ریاست استیون اسپیلبرگ بود.

پوستر جشنواره کن و ادای احترام به کلودیا کاردیناله

تصویری از دوران جوانی کلودیا کاردیناله بازیگر ایتالیایی روی پوستر رسمی هفتادمین دوره این دوره رویداد سینمایی نقش بسته است. کاردیناله بازیگر فیلم‌هایی چون "روکو و برادرانش" و "یوزپلنگ" به کارگردانی لوکینو ویسکونتی، "هشت و نیم" فدریکو فلینی، "روزی روزگاری در غرب" سرجو لئونه و "فیتس‌کارالدو" ورنر هرتسوگ است.

Cannes Poster

پوستر جشنواره کن را موسسه برانکس در پاریس طراحی کرده است.

مونیکا بلوچی و اجرای مراسم افتتاحیه و اختتامیه

بازیگر ایتالیایی اجرای مراسم افتتاحیه و اختتامیه هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن را به عهده خواهد داشت. مونیکا بلوچی سال 2003 نیز در جشنواره کن این مسئولیت را به عهده داشت.

بلوچی 52 ساله پا جای پای لورن لافیت، کمدین می‌گذارد که مجری مراسم دوره قبل جشنواره کن بود. پیش از آن لمبرت ویلسن دو سال پیاپی و در شصت و ششمین دوره جشنواره، اودری توتو این مسئولیت را به عهده داشتند.

بلوچی رابطه‌ای طولانی با جشنواره کن دارد. او اولین بار در سال 2000 با فیلم "سوء ظن" به کارگردانی استفن هاپکینز در جشنواره حضور داشت. بلوچی دو سال بعد با فیلم جنجالی "برگشت‌ناپذیر" ساخته گاسپار نوئه به کن بازگشت.

monica bellucci

مونیکا بلوچی

او در 2006 که وونگ کار- وای رئیس داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره بود، یکی از داوران این بخش بود. بلوچی با فیلم‌های "یک تاریخ ایتالیایی" ساخته مارکو تولیو جوردانا، "برنگرد" به کارگردانی مارینا دو وان و "Les Merveilles" ساخته آلیچه رورواکر – که برنده جایزه بزرگ داوران شد - نیز در کن حضور داشته است.

در جاده شیری" تازه‌ترین فیلم بلوچی به کارگردانی امیر کوستوریتسا، سپتامبر پیش در هفتاد و سومین جشنواره فیلم ونیز در بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده رفت. "مالنا"، "برادری گرگ"، "مصائب مسیح"، "برادران گریم" و "فصل کرگدن" از دیگر فیلم‌های اوست.

علی افتخاری