سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری فیلم "نلسون ماندلا برای همیشه" با حضور عوامل این فیلم، تعدادی از مدیران وزارت امورخارجه و اصحاب رسانه صبح امروز در سالن همایش‌های بین المللی رایزن برگزار شد.

میثم شاه بابایی کارگردان این فیلم، در ابتدای این نشست گفت: این پروژه از زمان فوت آقای ماندلا در آفریقا کلید خورد. ما در ابتدا به هوای ساخت یک فیلم مستند  از روزهای وداع مردم آفریقا با نلسون ماندلا به این کشور رفتیم ولی مواجه من با مردم و اتفاقاتی که آنجا رخ داد بخصوص اتفاقات روز آخر مسیر من تغییر کرد و قصه دیگری را تعریف می‌کند تا علاوه بر اینکه بار مستند در کار دیده می‌شود درامی هم به آن افزوده شد،  تا هم مخاطب عام کشش داشته باشد و همین که بواسطه ساخت فیلم‌های مختلف درباره ماندلا به تکرار نیفتیم.

وی ادامه داد: ماندلا در این فیلم یک سمبل است و قرار نیست اتفاقات عجیبی پیرامون آن رخ دهد. فیلم یک داستان دارد و یک قصه روایت می‌شود در واقع این فیلم یک مواجه است و حتی بازیگران فیلم قرار است در نقاط مختلف آفریقا با یکسری موضوعات مواجه شوند.

مهدی کریمی تفرشی تهیه کننده فیلم نیز طی سخنانی گفت: مدتی بود بدنبال انگیزه‌ای بودیم برای حضور فعال‌تر در این عرصه تا حرفی برای گفتن داشته باشیم. پس از صحبت با میثم شاه بابایی این پروژه را مطرح کرد که به نظر من پروژه صلح است و با افتخار این همکاری را پذیرفتم و فکر می‌کنم تریبون خوبی است درباره صلح دوستی ایران و ایرانی .

وی ادامه داد: این پروژه می‌تواند نشان‌ خوبی از وضعیت صلح و دوستی ایرانیان باشد. امروز متاسفانه تبلیغات بدی علیه کشور ما در جهان وجود دارد و ساخت فیلم‌ها می‌تواند در اصلاح وجه ایران و تصویر ایران تاثیر بگذارد.

کریمی با اشاره به برگزاری نمایشگاه عکس این فیلم در پاریس، استرالیا و نیویورک، آفریقا و ایران گفت: حمایت‌های خوبی از این فیلم شده و شخص آقای جواد ظریف وزیر امور خارجه حتی زمانی که در سفر بودند نیز تلفنی درباره آخرین وضعیت این فیلم سوال می‌کردند و بسیار در این راه ما را همراهی کردند.

وی  افزود: قرار بود در این فیلم نیز فیدل  کاسترو به‌صورت پررنگ حضور داشته باشند اما به دلیل فوت ایشان این کار امکانپذیر نشد، هماهنگی ما با مدیران و سران کشورهای مختلف کار بسیار سختی است و زمان بر به همین دلیل نیز زمان فیلمبرداری وسرانجام این پروژه کمی طولانی شده است.

مهتاب کرامتی یکی از بازیگران فیلم نیز گفت: آنچه برای من در این فیلم مهم‌تر از فعالیت حرفه‌ای‌ام بود؛ همراهی بود که در این فیلم وجود دارد. از طرف دیگر ماندلا برای من سنبل صبوری و باور بود و من از او آرامش را یاد گرفتم، آنهم در دنیایی که پر از خشونت و درگیری است.

وی با اشاره به اینکه اصلاً قصد ندارند تا کار بسیار عظیمی انجام بدهند گفت: نباید توقع خود را از یک فیلم بالا ببریم. معتقدم همیشه وقتی با توقع وارد سینما می‌شویم اثری که می‌بینیم راضی‌کننده نیست. ما در این فیلم تلاش می‌کنیم که یک فیلم خوب و قابل قبول بسازیم.

شاه بابایی درباره خط داستانی این فیلم بیان کرد: این فیلم مرزی است میان داستان و مستند و تعریف این فضا کار سختی است. برای خود من این پروژه یک بسته بزرگ است. داستان فیلم در واقع از بعدازظهر خاکسپاری ماندلا شروع می‌شود. اتفاقی که برای ما افتاد این بود که در مسیر بازگشت واقعه‌ای در یکی از روستاهای آفریقا رخ داد و کودکی متولد شد که تولد او باعث رخ دادن اتفاقاتی شد که مسیر ما را تغییر داد و به جای اینکه به پروازمان برسیم ماندیم. قصه فیلم ما هم از این جا شروع می‌شود و به 24 ساعت پایانی مراسم می‌پردازد.

وی اظهار کرد: فیلم یک مستند داستانی است و کاملا به شیوه سینمایی کار می‌شود و نمی‌خواهیم یک خط کش برداریم و به مرزبندی‌های رایج بپردازیم. ما سینمایی کار می‌کنیم، در حالی که این روزها سینمای ایران از قهرمان پروری دور شده است تلاش داریم تا قهرمان پروری کنیم. فیلم هیچ شعاری ندارد و بیشتر به مفهوم انسانیت خواهد پرداخت.

شاه بابایی  در پاسخ به سوالی دیگر درباره شباهت اثرش در بخش مستند و بازسازی و  نزدیک بودن  به آثار مهدویان نیز عنوان کرد: من متاسفانه آثار آقای مهدویان را ندیده‌ام، اما شنیدم که فضای مستند را خیلی خوب بازسازی می‌کند ولی ما قرار نیست بازسازی داشته باشیم .

این کارگردان همچنین درباره زمان نمایش فیلم نیز بیان کرد: در آخرین سفرم به نیویورک در سازمان ملل قولی دادند که تا اواخر ماه جولای اگر فیلم آماده شود و به سازمان ملل برسانیم، شاید در نشست سالانه سازمان ملل اولین نمایش را داشته باشد البته اما و اگرهایی هم دارد، ولی این قول را دادند و پیش بینی خودمان نیز برای زمانبندی همین است.

کرامتی که بیش از این در فیلم"فرزند چهارم" در آفریقا بازی کرده بود، گفت: فیلم "نلسون ماندلا برای همیشه" کاملاً‌ با "فرزند چهارم" متفاوت است، زیرا ما در آن فیلم با یک اثر سینمایی مواجه بودیم و فیلمنامه‌ای از پیش‌تعیین شده داشت.

در این نشست مهتاب کرامتی، تیرداد کیایی، امیر شریعت، مرتضی پورصمدی، سودابه خسروی، مهدی کریمی تفرشی و میثم شاه بابایی حضور داشتند وبه سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.