سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت صبح روز چهارشنبه با حضور دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت و رئیس جشنواره، دکتر امیر للگانی مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت و دبیر جشنواره، دکتر مرتضی گودرزی دیباج دبیر بخش تجسمی، سیماتیرانداز دبیر بخش تئاتر و بابک زرین دبیر بخش موسیقی در سالن کنفرانس این وزارتخانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر فراهانی با گرامی داشتن یاد و خاطره دکتر افشین یدالهی که دبیر بخش ادبی این جشنواره بود و تبریک سال نو و ایام البیض، درباره چرایی برگزاری این جشنواره گفت: در معاونت فرهنگی دانشجویی، رسالتی را از گذشته براساس وظایف سازمانی داشتیم که در جهت تعالی دانشجویان، اساتید و کارکنان وزارت بهداشت بود.  همواره از فرهنگ تعاریف مختلفی ارائه می‌شود و همه ما پذیرفتیم که فرهنگ اتمسفری است که در آن زندگی می‌کنیم و می‌تواند فرهنگ متعالی باشد که آرمانی و ایده آل است.

وی ادامه داد: در گذشته  و از زمان احداث وزارتخانه فعالیت‌های مختلفی در حوزه فرهنگی شکل گرفته و این رسالت ماست که در این حوزه فعالیت داشته باشیم از سوی دیگر در این دولت دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت در مصاحبه‌های خود  از واژه فرهنگ سلامت استفاده کردند و گزاره‌ای را مطرح کردند که 30 درصد آن در اختیار وزارت بهداشت  است و 70 درصد در اختیار خود مردم و سایر بخش‌ها از جمله حوزه فرهنگ است. بنابراین باید از هنر استفاده می‌کردیم تا تاثیر بیشتری داشته باشد و تبدیل به رفتار شود. در دنیای معاصر از هنر برای انتقال مفاهیم با اهداف مشخص استفاده می‌شود، بنابراین تعبیر فرهنگ سلامت را ویژه نگاه کردیم و از همه اهالی هنر کمک خواستیم تا در این راستا گام بردارند.

رئیس جشنواره فرهنگی افزود: یکی از این راه‌ها، برگزاری جشنواره بود و احساس کردیم به جای برگزاری یک جشنواره دیگر در حوزه سلامت این جشنواره‌ها را با هم ادغام کنیم.  در همین راستا، این جشنواره به بحث فرهنگ و هنر به شکل عام با هدف ارتقا فرهنگ سلامت می‌پردازد. بنابراین دایره مخاطبین ما گسترده شد، سال گذشته مخاطبین ما دانشجویان حوزه بهداشت بودند و امسال کل جامعه دانشجویی وزارت  علوم است. یعنی مخاطب ما از 200 هزار نفر به بیش از 5 میلیون نفر ارتقا یافته است.

نشست خبری هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت

فراهانی با بیان این که هرچه مردم با هنر بیشتر آشنا شوند بیشتر از این حوزه لذت می‌برند عنوان کرد: جشنواره‌های فراوانی در کشور در حال برگزاری است و اینکه دانشجویان، استادان و کارکنان سلامت در این حوزه قرار است چکار کنند دلیل اول ماست. به نظرما جامعه‌ای که هنر نقش برتر در آن داشته باشد، جامعه بهتری خواهد بود و مردم بهتر زندگی خواهند کرد. هرچه مردم با هنر بیشتر آشنا شوند، میزان لذتشان از هنر بیشتر خواهد بود در نتیجه سلامت تر هستند.

وی اظهار کرد: در دنیای مدرن صنایعی تولید شده، که کار تولید اثر هنری را از جامعه هنری به میان مردم برده است. مردم می‌توانند از طریق این تکنولوژی‌ها ایده‌های هنریشان را به آدم‌های حرفه‌ای برسانند.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه سخنان خود بیان کرد: به لحاظ گستردگی که جشنواره فرهنگی دارد، از نظر کمیت این جشنواره بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است. در این جشنواره بیش از 200 نفر از مفاخر هنر کار داوری را برعهده داشتند که از میان آن‌ها هنرمندان گرانقدری در شوراهای تخصصی جشنواره حضور داشتند. هنرمندانی چون رضا کیانیان، محمدمهدی عسگرپور، فریدون شهبازیان، مجید انتظامی، هوشنگ مرادی کرمانی و زنده یاد افشین یداللهی در این شوراها حضور پیدا کردند و دبیران ما را در بخش‌های مختلف همراهی کردند.

نشست خبری هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت

در ادامه این نشست دکتر للگانی دبیر این جشنواره گفت: از آنجایی که استقبال بسیار خوبی از این جشنواره صورت گرفته است ما را به سمتی برد که معتقدیم اگر بدنه دانشجویی وارد فرهنگ سلامت شود، نه تنها خودش استفاده می‌‎کند، بلکه ترویج دهنده نیز خواهد بود.

مرتضی گودرزی دیباج دبیر بخش تجسمی هشتمین جشنواره فرهنگی نیز عنوان کرد: درگیر شدن حوزه‌های علمی با مباحث فرهنگی اتفاقی مبارک است و امیدواریم در آینده ثمرات مبارک این اتفاق را ببینیم. امیدوارم پس از پایان جشنواره، ارتباط با دانشجویان وجود داشته باشد و همه چیز به جشنواره ختم نشود.

وی ادامه داد: 27 هزار اثر در حوزه تجسمی به دبیرخانه جشنواره رسید و این نشان دهنده اهمیت و گستردگی این رویداد است.  که از این میان 308 اثر استخراج شد و قرار است در نمایشگاهی این آثار به نمایش درآیند. همچنین ما 7 کارگاه عملی و نظری داریم و یک نشست علمی محض که در طی این یک هفته برگزار خواهند شد.

سیما تیرانداز دبیر بخش تئاتر جشنواره فرهنگی نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: همه ما به این موضوع معتقدیم که جشنواره‌ها می‌توانند جامعه را بانشاط کنند، امیدوارم این جشنواره هر ساله باشد و تداوم بیابد  ضمن این که امیدوارم همه چیز به دانشجویان وزارت بهداشت ختم نشود و دانشجویان رشته‌های دیگر هم بتوانند با این رویداد همراه شوند.

وی درباره کارگاه‌های نمایشی که در طی این یک هفته برگزار خواهند شد، گفت: کارگاه‌های اصلی ما در بخش بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه نویسی خواهد بود. سعی کردیم جشنواره‌ای ایجاد کنیم که همه دانشجویان احساس حضور درجمع فرهنگی را داشته باشند.  در طی این مدت حدود 100 اثر در بخش‌های نمایش صحنه‌ای، محیطی، استندآپ کمدی و ... به روی صحنه می‌روند.

بابک زرین دبیر بخش موسیقی هشتمین جشنواره فرهنگی نیز اظهار کرد: در بخش موسیقی ما سعی کردیم اتفاقاتی را به وجود بیاوریم که شاید در جشنواره موسیقی فجر هم کمتر رخ داده بود. باید از همراهی دکتر فراهانی و آقای پورفاضلی برای رسیدن به این اهداف تشکر کرد.

وی ادامه داد: من به دعوت دکتر یداللهی به این جشنواره آمدم وگرنه اساسا علاقه‌ای به امور این چنینی ندارم. آمدیم و صحبت‌های اولیه انجام شد و به این نتیجه رسیدیم یک شورای تخصصی داشته باشیم. از عزیزانی دعوت شد و بعد شروع به کار کردیم.

دبیر بخش موسیقی این رویداد فرهنگی گفت: خوانندگی پاپ اتفاقی است که برای اولین بار در این جشنواره به آن بها داده می‌شود. ما به یک سری آثار رسیدیم که نشان می‌داد نسل جدید چقدر با استعداد و خوب هستند به خصوص در بخش موسیقی پاپ، خوانندگان خیلی خوبی را شناسایی کردیم و قرار است در اختتامیه نفر برتر از این جمع را همراهی کنیم تا بتواند آلبومی با مضمون سلامت وارد بازار کند.

دکتر فراهانی در ادامه درباره انتخاب سالن مناسب برای برگزاری این رویداد هنری گفت: هیچ یک از سالن‌های تهران، ظرفیت برای اجرای این جشنواره را نداشتند. به همین دلیل از قابلیت‌های پردیس تئاتر تهران برای میزبانی این رویداد استفاده کردیم. متاسفانه هیچ یک از دانشگاه‌های ما نیز قابلیت برگزاری جشنواره را نداشتند و این اولین مشکلی بود که ما با آن مواجه بودیم و حالا برای اولین بار پردیس تئاتر تهران برای این امر در نظر گرفته شده است که امیدوارم جوابگوی نیازهای ما باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره همنشینی جامعه هنری با اهالی بهداشت و سلامت پس از دلخوری‌هایی که از زمان مرگ مرحوم عباس کیارستمی بین این دوجامعه بوجود آمده است، گفت: من هرگز احساس نکردم جامعه پزشکی و هنرمندان تنش دارند. این را از جانب آقای هاشمی وزیر محترم می‌گویم که جامعه هنری به ما بسیار کمک کرد و ارتباط خوبی با هنرمندان داشتیم. مشکلاتی که به وجود آمده، در وزارت بهداشت و درمان با سکوت برخورد کردیم. زمان بهتر می‌تواند نقاط مبهم این ماجرا را روشن کند. وزارت بهداشت و درمان نسبت به سلامت جامعه هنری بسیار حساس است. هنرمندان بسیار محبوبی هستند که مورد علاقه مردم ایران هستند و از خدمات 24 ساعته زیر نظر شخص آقای هاشمی استفاده می‌کنند.

از آنجایی که فرهاد قائمیان دبیری بخش فیلم را برعهده دارد و به دلیل بازی در سریال "سردلبران" این روزها در یزد به سر می‌برد،  پورفاضلی مدیر روابط عمومی این جشنواره به جای او پاسخ گفت: در بخش فیلم آثار خوبی به دبیرخانه رسیده، در بخش پژوهش و تحقیق هم آثار قابل توجهی داشتیم. در این بخش حدود 1900 اثر در رشته‌های فیلم داستانی، مستند، کوتاه، انیمیشن به دست ما رسید که در نهایت 50 اثر از این میان انتخاب و در پردیس اکران خواهند شد. کارگاه‌هایی نیز برگزار خواهد شد که بیشتر جنبه عملی دارند و نشست‌های نقد و بررسی نیز پس از نمایش هر فیلم در پردیس برگزار خواهد شد.

در پایان این نشست نیز از پوستر هشتمین جشنواره فرهنگی  دانشجویی وزارت بهداشت رونمایی شد.