سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رابرت جیمز والر نویسنده، موسیقی‌دان و عکاس آمریکایی که رمان پرفروش "پل‌های مدیسون کانتی" (1992) نوشته او مبنای تولید فیلمی سینمایی با بازی مریل استریپ و کلینت ایستوود و یک موزیکال در برادوی شد، روز جمعه به علت بیماری سرطان در خانه‌اش در تگزاس درگذشت. او 77 ساله بود.

"پل‌های مدیسون کانتی" که در 11 روز نوشته شد، زندگی فرانچسکا جانسن یک زن خانه‌دار ایتالیایی تنها را روایت می‌کند که در مدیسون کانتی ساکن است. او با رابرت کینکید عکاس مجله‌ نشنال جئوگرافیک که برای عکس گرفتن از پل‌های روبسته به مدیسون کانتی آمده، رابطه‌ مخفیانه‌ای برقرار می‌کند و...

به گزارش هالیوود ریپورتر، رمان والر در رده نخست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفت و سه سال در این جایگاه ماند. ایستوود در 1995 از روی "پل‌های مدیسون کانتی" فیلمی ساخت که در دنیا 182 میلیون دلار فروخت. والر بعدها دنباله این کتاب را هم نوشت.

خیلی از منتقدان ادبی "پل‌های مدیسون کانتی" را مسخره کردند و آن را احمقانه و کلیشه‌ای نامیدند، اما کتاب‌خوان‌ها نظر دیگری داشتند. این رمان با فروختن بیش از 12 میلیون نسخه به 40 زبان دنیا، یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های قرن بیستم شناخته می‌شود.

"پل‌های مدیسون کانتی" نویسنده ناشناس را یک مولتی میلیونر کرد و باعث شد مدیسون کانتی در ایالات آیووا به یک جاذبه گردشگری در سطح بین‌المللی تبدیل شود.

والر بعد از موفقیت کتاب خود، آیووا را که در آنجا بزرگ شده بود، ترک کرد و به مزرعه‌ای در آلپاین در تگزاس رفت که 50 مایل با نزدیک‌ترین شهر فاصله داشت. او همچنین همسرش را که 36 سال با او زندگی کرده بود و از او یک دختر داشت، طلاق داد.

والر در راکفورد در آیووا بزرگ شد و در دانشگاه آیووا شمالی و دانشگاه ایندیانا درس خواند و دکتر شد. او از 1968 تا 1991 در دانشگاه آیووا شمالی در رشته‌های مدیریت، اقتصاد و ریاضیات کاربردی درس می‌داد. او در دوران کاری خود هفت کتاب نوشت.

"پل‌های مدیسون کانتی" در 2014 مبنای تولید یک نمایش موزیکال با بازی کلی اوهارا و استیون پاسکوال با موسیقی جیسن رابرت براون شد، اما بعد از 137 اجرا در برادوی متوقف شد.

"پل‌های مدیسون کانتی" تاکنون در ایران با چند برگردان منتشر شده است. تازه‌ترینشان برگردانِ منصوره وحدتی احمدزاده در سال 1392 است که توسط انتشارات افراز منتشر شده است.