سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران با حضور فرهاد توحیدی دبیر جشنواره، توحید پور دبیر اجرایی و مزدک میررمضانی دبیر بخش بین الملل جشنواره صبح امروز در اداره محیط زیست شهر تهران  برگزار شد.

 در ابتدای این نشست فرهاد توحیدی با اشاره به اوضاع جوی کشور گفت: با توجه به این که کشور روزهای سختی را به لحاظ محیط زیست می‌گذراند و  خوزستان عزیز این روزها  دچار مشکلات بسیاری است، به نظر می‌رسد مردم هم باید در این حوزه مشارکت کنند و با کمک دولت و تخصیص اعتبارات، خوزستان را  از این موضوع دور کنند. در بخش دیگر از کشور توفان برف و بارش باران‌های سیل آسا خرابی‌هایی به بار آورده که امیدوارم مشکلات مردم منطقه برطرف شود و با کمک دستگاه‌های دولتی ذیربط مردم بتوانند به جریان عادی زیست برگردند.  این تغییرات آب و هوایی نیازمند نظر متخصصین است، اما امروز در سیستان و بلوچستان و استان فارس باران و سیل جاری شده که شاید سال‌ها حتی یک قطره باران هم نباریده باشد.

وی ادامه داد: این موضوعات از اهمیت محیط زیست و جایگاه آن صحبت می‌کند  که بخشی از  آن را ما سعی می‌کنیم در این جشنواره به نمایش بگذاریم. همت دوستان من در جشنواره این است که روشن کنیم چه سهمی در حفاظت از محیط زیست بر عهده ما شهروندان عادی است و چگونه با دقت در رفتارهای روزانه می‌توانیم این بحران را کمتر و مدیریت کنیم. آب و هوای برخی از کشورها از شهرهای ما آلوده‌تر بوده است، اما با مدیریت توانسته‌اند براین مشکلات فائق آیند.

توحیدی افزود: جشنواره ششم فیلم سبز از 31 تیر ماه تا 6 مرداد ماه 96 مصادف با 22 تا 28 جولای 2017 در تهران و مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌های کشور برپا خواهد شد و امیدواریم امسال پرده‌های نمایش ما افزایش یابد. سال گذشته ما بیش از 70 پرده در اختیار داشتیم و توانستیم آثار جشنواره را برای بیش از 200 هزار نفر به نمایش بگذاریم و امیدواریم امسال با افزایش پرده‌ها و بخش‌های تازه مخاطبان هم افزایش یابند.

نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز ایران

وی درباره زمان ارسال آثار اظهار کرد: آثاری که به دبیرخانه ارسال خواهند شد باید در فاصله زمانی  11 دی ماه 92 تا پیش از پایان زمان فراخوان جشنواره تولید شده باشند. فراخوان ما تا 31 اردیبهشت 96 اعتبار دارد و آثاری که پس از این زمان ارسال شوند در مسابقات شرکت داده نخواهد شد.

دبیر ششمین جشنواره فیلم سبز بیان کرد: در دوره ششم جشنواره ما فقط مسابقه بین الملل را داریم و مسابقه ملی با شکل و شیوه سال گذشته نخواهیم داشت، بلکه آثار فیلمسازان ایرانی در کنار آثار سایر هنرمندان خارجی به رقابت خواهند پرداخت و آثاری که گزینش می‌شوند به نمایش درخواهند آمد. مسابقه بین الملل در این دوره از جشنواره شامل بخش‌های مختلفی چون: فیلم‌های داستانی بلند با زمانی بیش از 50 دقیقه، فیلم‌های داستانی کوتاه با زمانی کمتر از 30 دقیقه، فیلم‌های داستانی بلند بیشتر از 30 دقیقه، فیلم‌های مستند کوتاه کمتر ا ز30 دقیقه و مسابقه پویانمایی و تجربی است.

وی ادامه داد: در کنار بخش مسابقه، بخش غیر رقابتی نیز خواهیم داشت که شامل فیلم‌های کودک و نوجوان اعم از فیلم‌هایی که ساخته خود کودکان است و یا فیلم‌هایی که ساخت فیلمسازان حرفه‌ای برای کودکان و  یا درباره کودکان با نگاه به محیط زیست است، و همچنین فیلم‌های ساخته شده توسط مراکز گردشگری می‌شود. سال 2017 سال جهانی گردشگری پایدار است و این یکی از موضوعات مورد توجه جشنواره ششم ما خواهد بود. همچنین فیلم‌های ساخته شده توسط صنایع مختلف در جهت سبز کردن صنعت و کنترل آلودگی که در فرآیند تولید آنها مشاهده می‌شود نیز مد نظر است.  کوشش می‌کنیم تا در کنار جشنواره بازار بین‌المللی فیلم‌های محیط زیستی را نیز داشته باشیم و امیدواریم این کار انجام شود.

توحیدی عنوان کرد: یکی دیگر از بخش‌های مهم جشنواره امسال که بخش مهمی است و گرایش محیط زیستی دقیقتری دارد فیلم‌هایی است که توسط محیط بانان ساخته شده و در انجام ماموریت‌های خود به ثبت  وضبط تصاویر حوزه مدیریت خود اقدام می‌کنند که برخی از آنها طی یک فرایند تبدیل به فیلم‌های قابل دیدنی می‌شوند که می‌توانند جذاب باشند.

نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز ایران

وی در ادامه به بخش‌های جنبی دیگر اشاره کرد و افزود: بخش هنرهای تجسمی یکی دیگر از بخش‌های جنبی است. این بخش آثار عکاسی، گرافیک، کاریکاتور، تصویرسازی، هنرهای مفهومی و ویدئو آرت را شامل می‌شود. در ادامه می‌توان به برگزاری سمینارها و کارگاه‌ها اشاره کرد که با موضوعات مورد علاقه جشنواره و با حضور سینماگران چهره و مطرح سینمای دنیا برگزار خواهد شد اشاره کرد.

توحیدی بیان کرد: موضوع  جشنواره امسال "اقتصاد سبز" است که با تاکید بر سه شاخه مهم شهر پایدار، گردشگری پایدار و انرژی‌های پاک برگزار خواهد شد. این بخش یکی از بخش‌های مهمی است که به آن خواهیم پرداخت و از حضور سینماگران مطرح دنیا در این حوزه بهره مند خواهیم شد، اتفاقی که در این حوزه رخ خواهد داد شکل گیری پویشی است که در آن هنرمندان بسیاری فعال هستند و با نگارش فیلمنامه و پرداخت ایده‌های محیط زیستی مشغول فعالیت هستند. از جمله این افراد می توان به روبرتو برتولوچی اشاره کرد که او نیز به این پویش راه یافته است و قصد داریم زمینه‌های نزدیکی و حضور این دوستان را در فضای سینمایی خودمان فراهم کنیم.

وی افزود: نمایشگاه بین‌المللی دیگری هم داریم با عنوان "آثار دیزاین سبز بین الملل " که متخصصان مختلف در رشته‌های صنایع و خدمات برای پیروی از اهداف محیط زیستی کوشش می‌کنند، در شاخه‌های مختلف زندگی وسایلی طراحی کنند که در  زندگی روزمره مورد استفاده است و با کنترل مصرف و اهداف محیط زیست تطابق داشته باشد.

توحیدی با اشاره به روز درختکاری  که در 19 اسفند برگزار می‌شود گفت: امسال نیز مراسم روز درختکاری را با شرکت هنرمندان خواهیم داشت، در این مراسم سفرای محیط زیست ایران معرفی خواهند شد و تلاش داریم تا از سیاست گذاران و همچنین مدیران دولتی نیز در این مراسم دعوت به عمل آوریم.

در ادامه این نشست مهدی توحیدپور دبیر اجرایی جشنواره نیز درباره بخش هنرهای تجسمی جشنواره فیلم سبز اظهار کرد: این بخش کاملا به صورت بین المللی خواهد بود و با حضور هنرمندان کشورهای دیگر برگزار خواهد شد. بخش دیگری که برای اولین بار در ایران برگزار خواهد شد، دیزاین سبز است که به حفظ محیط زیست در صنعت، معماری و معماری شهری بسیار کمک می‌کند. در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست برای اولین بار غرفه سینمای سبز را خواهیم داشت و فیلم‌های برگزیده دوره قبل در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد و آثار برندگان دوره گذشته هنرهای تجسمی نیز در نمایشگاهی به نمایش درخواهند آمد .

وی ادامه داد: تلاش داریم تا 100 مرکز اکران داشته باشیم و این جشنواره را در شهرهای بیشتر و همچنین جزایر بیشتری به نمایش بگذاریم. سفرهای استانی و مذاکرات ابتدایی را شروع کردیم و در اولین گام با اداره آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیمای مرکز استان قزوین رایزنی‌هایی داشتیم که با استقبال بسیاری مواجه شده است.

توحید پور افزود: هچنین حضور گسترده تشکل‌های زیست محیطی و فرهنگی- هنری را به عنوان بازوهای جشنواره در کنار خود داریم که برای اولین بار است  چنین اتفاقی رخ می‌دهد و قرار است با هدف اشاعه فرهنگ محیط زیست با زبان هنر این اتفاقات شکل بگیرد.

توحیدی نیز در ادامه با اعلام این خبر که " مادرکشی" فیلم برگزیده سال گذشته جشنواره فیلم سبز، موفق به حضور در جشنواره بین المللی شده است، گفت: فیلم "مادرکشی" که سال گذشته در جشنواره فیلم سبز موفق شد رتبه نخست را از آن خود کند، امسال در مسابقه جشنواره جهانی GFN که اسکار سبز سینما لقب گرفته است، نیز دومین فیلم برگزیده با اختلاف یک رای شده است و این افتخار بزرگی برای سینمای ایران است. همچنین در جشنواره فیلم سبز آلمان نیز فیلم " خواب آب" ساخته فرهاد مهرانفر موفق به کسب عنوان بهترین فیلم جشنواره شده است که جایزه آقای مهرانفر را نیز دوستان آورده‌اند و به ایشان تحویل داده خواهد شد.

نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز ایران

در ادامه میررمضانی دبیر بخش بین الملل جشنواره نیز طی سخنانی گفت: ما می‌دانستیم که بزرگترین رویداد فرهنگی، هنری و محیط زیستی کشور هستیم و حتی در خاورمیانه و امروز بعد از تبادلاتی که داشتیم می‌توانیم ادعا کنیم از لحاظ گستردگی، تعداد مخاطب، جوایز و سالن‌ها، بزرگترین جشنواره فیلم سبز جهان هستیم و در دوره پنجم نیز توجهات بسیاری را به این سمت جلب کردیم و باعث شد تا وجه بین المللی پیدا کنیم و دستمان بازتر باشد تا بهترین فیلم‌های جهان را بیاوریم و از آنها استفاده کنیم وفیلم‌های ایرانی که مطمئن هستیم برای کشورهای دیگر جذاب هستند را نمایش دهیم.

وی در خاتمه اشاره کرد: با سازمان اکو، سازمان ملل و یونسکو نیز صحبت‌هایی داشتیم و در حال رایزنی هستیم و سعی می‌کنیم آثار در کشورهای منطقه نیز گردش داشته باشد  تا در سطح گسترده بتوانیم فیلم‌ها را به نمایش بگذاریم.