هنرآنلاین: حق الناس، حقی است که باید ادا شود، اگر در این دنیا ادا نشود، بی‌شک در آن دنیا گریبان‌گیر آدمی خواهد بود، زیرا خداوند از جرم و خطای انسان می‌گذرد، اما از حق الناس مردم، نه.

هر حقی که انسانی بر گردن انسان دیگری دارد و ادا نشده، حق الناس است. حق الناس، از مهماتی است که انسان را از مقام رفیع به جایگاه شنیع پرتاب می‌کند. انسان، برای آسایش این جهان و آن جهان باید تلاش داشته باشد حق الناسی بر گردنش وبال نشود. حق الناس فقط پول نیست، بلکه هر نوع کوتاهی و دینی را شامل می‌شود. از سیاست‌مدار قهار گرفته تا بازیگر فعال اگر در کارشان کوتاهی کنند، حق الناس وبال گردن شان می‌شود که وبال گردن بسیاری شده است.

بسیاری می‌اندیشند، حق الناس شعاری بیش نیست و یا فقط شامل مسائل مادی می‌شود، اما این گونه نیست و نخواهد بود. دست اندرکاران و علاقه‌مندان هنر نیز درگیر حق الناس بوده، هستند و خواهند بود، برای همین خود را از دیگران مستثنی ندانند.

نقاش یا خطاطی که دستمزد می‌گیرد اثری را طبق توافق بیافریند، اگر در کار خود کم کاری داشته باشد، حلقه حق الناس بر گردنش خواهد افتاد. هنرمندان عرصه موسیقی نیز برای اینکه حق الناسی بر گردن‌شان نیفتد، باید به قراردادها و تعهدی که به مردم دارند عمل کنند. آنانی که به صورت غیرقانونی فیلم و موسیقی که حاصل زحمت دیگران است را دانلود می‌کنند، حق الناس صاحبان اثر بر گردن‌شان است. متاسفانه این مورد از حق الناس، امروزه به وفور دیده شده و خواهد شد.

در عرصه سینما نیز حق الناس حاکم است، تمام دست اندرکاران سینما، از مسوول گرفته تا بازیگر.

کارگردان، عوامل فنی و بازیگران، باید تعهد خود نسبت به کارفرما و به خصوص مردم را تمام و کمال به جا آورند تا دچار حق الناس نشوند، اگر کم کاری کنند در این دنیا و آن دنیا مدیون بوده و خواهند بود. مسوولان، دست اندرکاران و هنرمندان رادیو و تلویزیون نیز باید حق الناس را بر گردن خود حس کرده تا برنامه‌ها و سریال‌های ضعیف به سمع و بصر مردم نرسانند. متاسفانه برخی حق الناس را در این سازمان نادیده گرفته و می گیرند.

تئاتر، هنری است اصیل و فاخر که حق الناس کمتر در آن اتفاق می‌افتد، اما متاسفانه در این عرصه نیز برخی به این مهم بی‌توجه هستند، برای همین آن گونه که باید کار کنند، کار نمی‌کنند. تئاتر باید همیشه تمیز باشد و تمیز بماند، اگر تئاتر پاک باشد، به سینما و تلویزیون نیز این پاکی را انتقال خواهد داد.