سرویس سینمایی هنرآنلاین: اپرای فضایی "سرکش" داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای" در اولین آخر هفته اکران در بازار جهانی 290.5 میلیون دلار به دست آورد و باعث شد در روز دوشنبه، فروش جهانی فیلم‌های شرکت دیزنی در سال 2016 از مرز هفت میلیارد دلار بگذرد.

دیزنی اولین شرکتی است که به این موفقیت دست پیدا کرده است. یونیورسال با 6.9 میلیارد دلار فروش فیلم‌هایش در سال گذشته، رکورددار قبلی بود. دیزنی همچنین امسال به شکلی بی‌سابقه سهم زیادی از بازار فروش را به خود اختصاص داد که شامل 24 درصد در بازار آمریکای شمالی است. به عبارت دیگر یک چهارم کل بلیت‌های فروخته‌شده در این بازار مربوط به فیلم‌های دیزنی بوده است.

به گزارش هالیوود ریپورتر، دیزنی در فاصله 10 روز به پایان سال جاری میلادی، چهار فیلم پرفروش سال را روانه سینماها کرده است: "کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی" از مارول (1.15 میلیارد دلار)، "پیدا کردن دوری" از پیکسار (1.03 میلیارد دلار)، "زوتوپیا" از دیزنی انیمیشن (1.02 میلیارد دلار) و "کتاب جنگل" از دیزنی لایو اکشن (967 میلیون دلار).

"دکتر استرنج" مارول استودیو اوایل نوامبر روی پرده سینماها رفت و تاکنون به فروش فوق‌العاده 652.9 میلیون دلار در بازار جهانی دست پیدا کرده است. در همین حال انیمیشن "موانا" که در هفته تعطیلات روز شکرگزاری روی پرده سینماها رفت تاکنون 280.3 میلیون دلار به دست آورده است.

هر 12 فیلم تولید دیزنی که در سال 2016 در بازار داخلی اکران شدند، در وبسایت سینمااسکور از سوی تماشاگران درجه A گرفتند و هفت تای آن‌ها در وبسایت راتن تومیتوز 90 درصد نظر مثبت منتقدان را جلب کردند.

البته دیزنی در برابر شکست‌های بزرگ، ایمن نبود. "آلیس آن سوی آینه" دنباله فیلم "آلیس در سرزمین عجایب" که با بودجه‌ای حدود 170 میلیون دلار ساخته شد، در دنیا تنها 299.5 میلیون دلار فروخت. این در حالی است که فروش جهانی فیلم اول در 2010 حدود 1.025 میلیارد دلار بود.