سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری نهمین جشنواره ملی فیلم پروین اعتصامی صبح روز شنبه با حضور الهه عطایی معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، مازیار رضاخانی دبیر و مدیرعامل خانه هنر فردایین ایرانیان و جمعی از اصحاب رسانه در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این نشست مازیار رضاخانی دبیر این جشنواره طی سخنانی گفت: 10 سال پیش این جشنواره را به‌عنوان جشنواره زنان فیلمساز نام‌گذاری کردم و مجوزهای آن از سازمان‌های مربوطه اخذ و یک دوره نیز تحت همین عنوان جشنواره برگزار شد، در سال دوم با نگاه شخص آقای جعفری جلوه معاون سینمایی وقت، جشنواره تغییر عنوان داد و به نام جشنواره پروین برگزار شد تا یاد این شاعره پارسی گوی زنده نگه‌داشته شود و با توجه به این‌که فضای اشعار و مناظره‌های او نیز به فضای فیلمسازی نزدیک است این اتفاق شکل جدی به خود گرفت.

وی ادامه داد: نهمین جشنواره پروین امسال در دو بخش مسابقه فیلم کوتاه و بلند برگزار می‌شود. بخش فیلم کوتاه خود به هشت بخش مجزا تقسیم می‌شود که شامل بخش زنان فیلمساز با موضوع آزاد و مردان فیلمساز با موضوع زن، بخش تخصصی زنان سینماگر، بخش پرتره (معرفی زنان شاخص ایرانی) بخش ادب و اندیشه پروین، بخش زنان وزندگی شهری که با حمایت معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و اداره کل امور بانوان شهرداری تهران برگزار می‌شود، بخش توانمندسازی زنان و بازتاب نشاط در خانواده که با حمایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده همراه خواهد بود و همچنین بخش زنان و میراث فرهنگی با حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را شامل می‌شود. در کنار این جایزه بزرگ، جایزه بهترین نام فیلم و در بخش مسابقه فیلم بلند سینمایی نیز جایزه بهترین فیلمساز زن سال را خواهیم داشت. سال گذشته تندیس زرین پروین به نیکی کریمی رسید، ملاک ما برای انتخاب این چهره سال اکران آثار فیلمسازان در دو سال گذشته خواهد بود.

رضاخانی افزود: فیلم‌ها زیر نظر شورای هیئت انتخاب شامل احمد مسجد جامعی، کمال تبریزی، محمدرضا اصلانی، علی معلم، سید هادی منبتی و پریوش نظریه انتخاب خواهند شد.

وی همچنین درباره شعار جشنواره امسال نیز گفت: شعار امسال جشنواره توانمندسازی زنان و بازتاب نشاط در خانواده است که رویکرد اصلی بخش فیلم کوتاه نیز بر همین اساس خواهد بود و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در راستای تحکیم فضای خانواده تلاش کردیم تا جشنواره در این راستا گام بردارد.

دبیر جشنواره پروین در ادامه به مشارکت دو سازمان شهرداری و سازمان آزاد کیش اشاره‌ کرد و افزود: سازمان آزاد کیش امسال با ما همراه شد که بخش ویژه‌ای را برای آن تدارک دیدیم و در نظر داریم تا از این فضای توریستی به بهترین شکل بهره بگیریم و از زنان کارآفرین کیش نیز یاد کنیم. از سوی دیگر مراسم آئینی بسیاری در جنوب کشور برگزار می‌شود که قصد داریم فیلمسازان به شکل جدی به آن نگاه کنند. حفاظت از منابع محیط زیستی، حفظ کیان مرزهای جزیره‌ای که می‌تواند فضای بین‌المللی را ایجاد کند از دیگر موضوعاتی است که دراین‌باره قصد ورود به آن‌ها راداریم.

رضاخانی همچنین بیان کرد: متأسفانه فیلمسازان خیلی تمایلی به ساخت اثر درباره پروین ندارند که بخش دولتی را به حمایت می‌طلبد تا فضایی ایجاد شود و بتوان درباره بانو پروین اعتصامی فیلم‌هایی درخور و درشان این شاعره پارسی گوی ساخته شود. در تلاش هستیم تا خانم مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به‌جای اهدای جایزه نقدی از فیلم‌های آتی فیلمسازان حمایت کند تا فضایی فراهم شود که بتوانند در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.

فرناز قیصری‌پور مدیر اجرایی و مدیر خانه هنر فردایین ایرانیان نیز طی سخنانی گفت: از آنجایی‌که اشعار پروین اعتصامی بسیار زیباست و جان‌بخشی اشیا نیز در مناظره‌های او بسیار دیده می‌شود،  در نظر گرفتیم از فیلمسازان بخش پویانمایی دعوت کنیم تا در این زمینه فعالیت داشته باشند و ماحصل آن در چند سال آینده در یک بسته کامل به خارج از کشور نیز ارسال شود.

الهه عطایی مدیرکل امور بانوان معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز گفت: در این سال‌ها تلاش کردیم حمایت‌های لازم را از فیلمسازان زن داشته باشیم و موضوعات مرتبط به آن‌ها را موردبررسی قرار دهیم. شهرداری در طی این سال‌ها در بخش بانوان فعالیت‌های بسیاری داشته است ازجمله برنامه‌های علمی- پژوهشی با محوریت زنان وزندگی شهری و همچنین جشنواره عکس زنان و حالا نیز جشنواره پروین را پیش روداریم که در این راستا نیز از فیلمسازان حمایت کرده و در بخش مالی حامی آن‌ها خواهیم بود.در تلاش هستیم تا فیلمسازان را به‌خصوص در حوزه زنان حمایت کنند و هدفمان حساس زایی فیلمسازان به موضوعات زنان است و در پخش فیلم نیز حمایت مالی در این راستا از فیلمسازان خواهیم داشت.

قیصری‌پور در خاتمه بیان کرد: همچنین در سال‌های گذشته دو جایزه نیلوفر زرین و پروین زرین را داشتیم که امسال با نظر آرا، تبدیل به تندیس پروین زرین شد و نشان و پلاک پروین را نیز خواهیم داشت. نشان پروین تنها به یکی از بهترین فیلمسازان زن اهدا خواهد شد. 

نهمین جشنواره ملی فیلم پروین 24 تا 29 بهمن‌ماه در تهران برگزار خواهد شد.