سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس، سه‌شنبه 16 آذر با حضور سید مصطفی ابطحی دبیر جشنواره و مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری، سیمون سیمونیان دبیر اجرایی جشنواره و جمعی از اهالی رسانه در موسسه رسانه‌های تصویری برگزار شد.

در ابتدای این نشست ابطحی دبیر چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس با گرامیداشت روز دانشجو، گفت: سینمای نجیب، شریف و پرافتخار ایران در سال‌های اخیر و ماه‌های گذشته به‌سرعت به‌پیش می‌رود و چشم‌های همه مخاطبان را به تولیدات قوی و غنی خود مبهوت می‌کند و دست خیال تماشاگران را می‌گیرد و آن‌ها را به دوردست‌ها می‌کشاند.

وی ادامه داد: سینمای ایران زبان گویای فرهنگ ملی، دینی و بومی ماست، سینماگران نیز سفیران پرافتخار فرهنگ این دیارند که پیش از همه پرچم سه رنگ این کشور را در جشنواره‌های جهانی به اهتزاز درمی‌آورند. نام ایران در حوزه فرهنگ و سینما به‌مراتب بلندتر است و فرهنگ و سینما مزیت نسبی ماست و ما موظفیم برای پاسداشت بن‌مایه‌های فرهنگ خود کوشش کنیم.

دبیر چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس افزود: جادوی سینما امروز در دست سینماگران کوشا، جدی و پردانش جلوه‌گر می‎شود. در کنار پیشرفت سینما، سینمای خانگی، نمایش خانگی و ویدئو رسانه هم جایگاه شایسته وبرتری دارد. بنابراین نمایش خانگی نه‌تنها رقیب سینما نیست، بلکه مکمل آن است و گام‌های مؤثری در جهت اعتلا و شکوفایی در کنار سینما برمی‌دارد. نمایش خانگی در کشور ما یکی از بزرگ‌ترین رسانه‌هاست و بیشترین ارتباط را با مخاطبان علاقه‌مند در سراسر کشور دارد. نمایش خانگی هرچند 10 سال است از عمرش می‌گذرد، اما توانسته با صبر و انتظار و آزمون‌وخطا با قامتی بلند امروز برای مقابله با رقیبان خود آمادگی جدی پیدا کند.

ابطحی بابیان این‌که در کشورهای توسعه‌یافته سهم صنایع فرهنگی امروز سهم بالایی است، بیان کرد: برای صیانت از نمایش خانگی همه باید تلاش کنند تا این هنر رسانه بتواند هم در عرصه فرهنگی و هم اقتصادی نقش مؤثر خود را ایفا کند. امروز در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته سهم صنایع فرهنگی ممتاز، قابل‌اعتناست و هرچه صنعت و اقتصاد فرهنگی در کل نظام اقتصادی سهم بیشتری داشته باشد، کشور توسعه‌یافته‌تر است. خوشحالیم که نمایش خانگی در کسب این سهم در حال تلاش است. نمایش خانگی برای بقا، رشد و تعالی خود امروز هیچ چاره‌ای نمی‌بیند جز اتصال به فنّاوری و استفاده از ابزار‌های جدید تا بتواند نقش خود را به‌روز ایفا کند. استقلال نمایش خانگی و تقویت هویت آن‌یکی از وظایف ما در موسسه رسانه‌های تصویری است که امیدوارم این رسالت را به بهترین نحو انجام دهیم.

وی همچنین اظهار کرد: هویت و رسالت نمایش خانگی، بستگی به تولیدات برتر سینمایی دارد که بتواند با مخاطب ارتباط بگیرد و از جذابیت و تنوع موضوعی برخوردار باشد. حضور سینماگران نام‌آشنا و برجسته در نمایش خانگی گواهی است بر احراز این هویت و گواهی برای آینده نمایش خانگی که به‌مراتب بهتر از حال و گذشته آن خواهد بود. امروز افتخار می‌کنیم که برجستگان سینما در این عرصه چه در بخش فیلم و چه در سریال حضور دارند و اقتصاد با حضور این دوستان تضمین‌شده است. امیدوارم اقتصاد سینما با نمایش خانگی تحول یابد و نقطه عطف مهمی در حوزه سینما باشد.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری عنوان کرد: امروز نه‌تنها بزرگان حضور دارند، بلکه حضور جوانان هم فراهم‌شده و در جشنواره امسال شاهد تولیدات سینمایی جوانان خواهیم بود که عاشقانه وارد این کارزار شده و گوی سبقت را از پیشینیان ربوده‌اند. امیدوارم در آینده از آن‌ها فراوان بشنویم و از دیدن آثارشان لذت ببریم.

وی بیان کرد: برای تقویت نمایش خانگی باید تلاش می‌کردیم و کردیم و جشنواره بین‌المللی یاس یکی از تلاش‌های ما برای نشان دادن اهمیت و جایگاه نمایش خانگی است. جشنواره یاس امروز به یکی از جشنواره‌های معتبر سینمایی تبدیل‌شده و اهداف متعددی را دنبال می‌کند.

گفت‌وگو صحنه گمشده سینماست

ابطحی بابیان اهداف برگزاری جشنواره فیلم یاس گفت: اولین هدف ما از برگزاری این جشنواره ارزیابی دقیق و منصفانه از تولیدات سینماگران در حوزه نمایش خانگی است. هدف بعدی ما در این زمینه، شناسایی استعدادهای جوان سینما بوده تا دست آن‌ها را بگیریم و وارد این عرصه کنیم. همچنین هدف ما ایجاد ظرفیتی بود تا کسانیکه تا امروز وارد شبکه نمایش خانگی نشدند بیایند و ورود پیدا کنند و بدانند که تولیدات آن‌ها دیده می‌شود. از سوی دیگر جشنواره فیلم یاس بستری است برای گفتگو و گفتگو نیز دریچه‌ای است برای راه‌های جدید حضور فیلم‌سازان از کشورهای دیگر، این گفتگوها و تبادل اطلاعات باعث می‌شود تا در حوزه نمایش خانگی و سینما تعامل داشته باشیم، گفت‌وگو امروز صحنه گمشده سینمای ماست و امیدوارم این فرصت ایجاد شود تا همدیگر را به رسمیت بشناسیم.

ابطحی در خصوص فعالیت‌های موسسه رسانه‌های تصویری مطرح کرد: در سال جاری و نیمه دوم سال گذشته در موسسه رسانه‌های تصویری اتفاقات خوبی افتاد، نشست‌های تخصصی در کنار بخش رقابتی گذاشتیم و در کنار این نشست‌ها بحث VOD را که یکی از دستاوردهای ماست مرور خواهیم کرد. کارشناسانی در این حوزه ورک شاپ برگزار می‌کنند و ظرفیت عظیم این سامانه را به مخاطبان انتقال خواهند داد و میلیون‌ها مخاطب جدید ملی و بین‌المللی خواهیم داشت. اگر 20 درصد از ظرفیت کل جمعیت ایران در سال از گیشه بلیت تهیه می‌کنند و اگر در برخی از شهرها مردم پای DVD ها می‌نشینند، با به راه افتادن سیستم VOD میلیون‌ها ایرانی داخلی و خارجی با نصب این برنامه روی دستگاه‌های خود خواهند توانست با گنجینه عظیمی از آثار و تولیدات سینماگران آشنا و به تماشا بنشینند. ما با به‌روزترین فنّاوری‌ها این سیستم را ساماندهی کردیم و با توجه به شرکت‌های طرف قرارداد اولین سریال در این حوزه را به‌زودی کلید خواهیم زد.

افتتاح سینما سیار در جشنواره یاس

وی گفت: اتفاق دیگری که ساماندهی کردیم که در جشنواره فیلم یاس از آن رونمایی خواهیم کرد، طراحی و تولید دستگاه‌های سینما سیار است. بیش از 1000 شهر در کشور داریم که فاقد سینما هستند و مردم این شهرها آداب سینما را نمی‌دانند و فیلم‌های تولیدشده را نمی‌بینند. تأسیس و راه‌اندازی سالن‌های سینمایی نیز پروژه سنگینی است و بی‌توجهی به شهروندان نیز ناقض است، بنابراین راه میان بری انتخاب کردیم تحت عنوان سینما سیار که 100 دستگاه تاکنون آماده‌شده است و قرار است 10 دستگاه در شهرهای مازندران هم‌زمان با جشنواره فیلم یاس راه‌اندازی شوند و فیلم‌های جشنواره از طریق این دستگاه‌های پخش دیده خواهند شد.

دبیر چهارمین جشنواره فیلم یاس عنوان کرد: سینما سیار اتفاق بزرگی است و امیدوارم با تولیدات این‌چنینی درصد تولیدات را افزایش دهیم و هر ایرانی بتواند فیلم‌ها را ببیند. با افزایش سالن‌های سینمایی مخاطبان افزایش پیدا می‌کنند و با افزایش مخاطبان سینماگران تولیداتشان بالا می‌رود و در کنار این شغل ایجاد می‌شود و باعث تولیدات جدید خواهد شد.

ابطحی در خصوص بخش‌های مختلف جشنواره یاس نیز اظهار کرد: در این جشنواره، 5 بخش مسابقه داریم که در بخش مسابقه ایران 108 فیلم به دبیرخانه ارسال شد، از این میان 20 اثر برگزیده و به نمایش درخواهد آمد. بعضی از این آثار برای اولین بار است که به نمایش درخواهند آمد. از این میان 60 فیلم خانوادگی، 22 فیلم در ژانر حادثه‌ای، 3 فیلم در حوزه دفاع مقدس، 11 فیلم در ژانر کمدی، 4 فیلم در بخش کودک و نوجوان و 4 فیلم در بخش مستند خواهیم داشت همچنین 4 فیلم نیز در بخش هنر و تجربه اکران خواهند شد. در بخش بین‌الملل نیز 84 فیلم از کشورهایی چون اسپانیا، هلند، کره جنوبی، ژاپن، فرانسه، ترکیه، آلمان و ... به دستمان رسید که 9 فیلم به بخش مسابقه راه یافت و در کنار 3 فیلم از سینمای ایران باهم رقابت خواهند کرد.

تجلیل از بزرگان سینما

وی ادامه داد: داوران بخش بین‌الملل نیز از سه کشور بوسنی هرزگوین، لبنان و ترکیه هستند که در کنار علی معلم و محمدمهدی یادگاری به داوری خواهند پرداخت. همچنین ما امسال از علی نصیریان، ثریا قاسمی، داریوش اسدزاده و داریوش بابائیان از شخصیت‌های برجسته و پیشکسوت سینمای ایران تجلیل خواهیم کرد و در کنار این نیز از دو خانواده شهدای حرم استان مازندران به‌رسم ادب و مهمانی که در حوزه دفاع مقدس و حرم تلاش کردند تجلیل خواهیم کرد.

چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس 22 تا 26 آذرماه در استان مازندران شهرستان رامسر برگزار خواهد شد.