سرویس سینمایی هنرآنلاین: در حالی که قرار بود صبح سه‌شنبه دوم آذرماه پردیس کوروش میزبان اهالی رسانه، محمدرضا گلزار، بنیامین بهادری، جواد نوروزبیگی، قربان محمدپور و امیدرضا کشتی‌آرا باشد، این مراسم با کمی تأخیر و بدون حضور دو بازیگر اصلی برگزار و از تیزر و پوستر این فیلم به شکل جدی رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم جواد نوروزبیگی ‌ تهیه‌کننده فیلم "سلام بمبئی" درباره چگونگی شکل‌گیری این فیلم گفت: بهمن‌ماه سال 94 که فیلمنامه به دستم رسید و از همان زمان حدود 10 ماه زمان صرف شد تا فیلم کلید بخورد. ما بسیار روی فیلمنامه تمرکز داشتیم و هندی‌ها نیز روی این موضوع بسیار تأکید داشتند. بنابراین پس از بازنویسی‌های بسیار زمانی که مطمئن شدیم فیلمنامه کاملاً آماده شده است، کار را کلید زدیم.

وی ادامه داد: در هند با دردسرهای زیادی برای فیلمسازی روبرو شدیم، چون فکر می‌کردیم، هند فقط لوکیشن ما در آن کشور است و باقی ماجرا مثل ایران دنبال می‌شود، اما با شرایطی روبرو شدیم که غیرقابل‌پیش‌بینی بود، مثل یک گروه بیش از صد نفری که باید روزانه دستمزد آن‌ها را پرداخت می‌کردیم. با این حال تیمی که با خود برده بودیم 24 ساعته و بدون استراحت کار کردند.

این تهیه‌کننده باتجربه در ادامه اظهار کرد: ساخت و تولید این فیلم برای ما تجربه بسیار خوبی بود، چرا که به نظرم من کار مشترک می‌تواند کمک خوبی به سینمای ایران کند، چه به لحاظ حضور در کشورهای دیگر و چه به لحاظ اکران فیلم ما در کشورهایی که جایگاه سینمایی خوبی دارند و زیرساخت‌های خوبی در این زمینه دارند.

نوروزبیگی در ادامه درباره بلیت‌فروشی مراسم افتتاحیه که قیمت آن 300 هزار تومان اعلام شده است، گفت: بلیت‌فروشی از شب گذشته (اول آذرماه) طبق مصوبه شورای صنفی نمایش‌ آغاز شده و در مدت خیلی کوتاهی تمام صندلی‌ها خریداری شد. آنچه مسلم است، این است که چنین مراسمی هزینه‌های خاص خود را دارد و این افتتاحیه از ویژگی‌های مشخصی برخوردار است، اما مراسم افتتاحیه فیلم "سلام بمبئی" در برج میلاد برگزار می‌شود که البته فقط سالن اصلی را شامل نمی‌شود بلکه چهار سالن کوچک را هم در اختیار داریم. همچنین مهمانان هندی ما یک گروه 20 نفره هستند که شامل خبرنگاران، بازیگران و برخی از عوامل این فیلم می‌شوند. برخی از آن‌ها از شهرها یا کشورهای مختلف می‌آیند و با پرواز معمولی هم سفر نمی‌کنند، بنابراین تمام این‌ها هزینه‌های خود را دارد و اگر هزینه ما برای این مراسم بیشتر از یک میلیارد تومان نشود، حداقل یک میلیارد تومان خواهد بود.

وی همچنین اظهار کرد: این قیمت بلیت برای همه سالن‌های سینما نیست و تنها مربوط به اکران خصوصی ماست که پیش از این نیز این کار در سینمای ایران انجام شده است و مسبوق به سابقه است، کسی که دوست داشته باشد در چنین مراسمی با برنامه‌ای ویژه حضور داشته باشد می‌تواند اقدام کند، چون قرار نیست در این مراسم تنها اکران فیلم را داشته باشیم. پیش از این هم برای مجموعه "شهرزاد"، حتی در جشنواره فیلم فجر و برخی فیلم‌های در حال اکران این اتفاق افتاده است. ضمن اینکه بلیت‌های کنسرت هم به 250 تا 300 هزار تومان می‌رسد و آنچه ما تدارک دیده‌ایم فقط یک نمایش فیلم نیست. قرار است در این اکران یکی از آهنگ‌ها توسط خواننده هندی و محمدرضا گلزار به صورت زنده اجرا شود.

نوروزبیگی درباره رقم سرمایه‌گذاری شده برای تولید این فیلم نیز گفت: معمولاً عددی گفته نمی‌شود اما حدود دو میلیارد حداقل هزینه ساخت فیلم‌ها در ایران است و از آنجا که این فیلم در خارج از کشور ساخته شده و مرتب در رفت‌وآمد بودیم، هزینه آن را سه تا چهار برابر حساب کنید که همچنان هم در حال هزینه کردن هستیم. ما فکر می‌کردیم تولید فیلم در هند نیز مانند ایران است اما آن‌ها هر شب و به صورت روزمزد تسویه می‌کردند و هزینه‌ها نیز به دلار یا روپیه پرداخت می‌شد که این کار را برای ما سخت کرد.

تهیه‌کننده "سلام بمبئی" درباره اکران این فیلم در کشورهای دیگر نیز بیان کرد: "سلام بمبئی" در کانادا، آمریکا، انگلستان مشخص شده و مذاکراتی هم با کشورهای حوزه خلیج فارس، آفریقا و استرالیا در حال انجام است بر این اساس تقریباً یک هفته پس از اکران فیلم در تهران اکران اروپایی و آمریکایی آغاز می‌شود. اما با توجه به سیستمی که در هند وجود دارد و فیلم‌ها یک روز پس از اکران، امکان کپی دارند، فیلم در هند پس از عید نوروز اکران می‌شود که جلوی بحث قاچاق فیلم هم گرفته شود.

جواد نوروزبیگی درباره زمان اکران این فیلم که 15 هفته اعلام شده است و تعداد سالن‌های اختصاص یافته به این فیلم نیز گفت: ما در حال حاضر 100 سالن سینما در تهران و شهرستان‌ها در اختیار داریم و بر اساس آنچه مصوب شده است عمل می‌کنیم. تمام فیلم‌ها 12 هفته اکران را دارند که اگر کف فروش فیلم نیفتد این فروش ادامه خواهد داشت، اما اکران فیلم ما با دو هفته خلأ در زمان جشنواره فیلم فجر روبروست و به همین دلیل ما دو هفته پیش از عید نوروز زمان اکرانمان به پایان می‌رسد که البته در این میان برخی از سالن‌ها نیز اکران خود را ادامه خواهند داد.

نوروزبیگی در پاسخ به این سؤال که برای تبلیغات و همچنین پخش تیزر فیلم چه تمهیداتی اندیشیده‌اید گفت: تیزرهایی را هم آماده کردیم و امیدوارم مورد تأیید سازمان صداوسیما قرار گیرد تا به اندازه لازم اقدام به پخش تیزر کنند. با این حال درباره شبکه جم معتقدم این فیلم نیازی به تبلیغ در آنجا ندارد، چون از زمان پیش‌تولید به اندازه کافی برای آن تبلیغ صورت گرفته و خود آقای محمدپور بالاتر از جم در حال تبلیغ فیلم است. اما اگر این شبکه اقدام به پخش تیزر کند، قطعاً اعتراض خواهیم کرد.

محمدپور نیز در ادامه در پاسخ به این سؤال که فیلم به چه زبانی به نمایش در می‌آید و همچنین تفاوت آن با نسخه هندی عنوان کرد: مدت زمان فیلم 104 دقیقه است که بخشی از آن نیز متشکل از چند کلیپ بدون رقص و آواز است و در هر دو نسخه یکی است و هیچ تفاوتی با هم ندارند. حدود 25 درصد فیلم به زبان فارسی و بقیه نیز انگلیسی است و ترجیح داده شده به جای دوبله از زیرنویس استفاده شود.

این کارگردان در خاتمه درباره بار فرهنگی فیلم و ترویج فرهنگ ایرانی نیز گفت: فیلم بیشتر به ایران و آداب و سنن ایرانی نزدیک است تا هند، چرا که نویسنده آن خودم هستم که ایرانی هستم و قاعدتاً به زندگی ایرانی نزدیک‌تر است. فیلم‌های ایرانی اغلب در کشورهای عربی فرصت اکران پیدا نمی‌کنند اما به‌واسطه این که فیلم محصول مشترک است در کشورهای عربی نیز به نمایش درمی‌آید و من فکر می‌کنم این تأثیر فرهنگ ایرانی در فیلم دیده خواهد شد.