سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن در سال‌های اخیر از عکس‌های نمادین بازیگران کلاسیک سینما - مریلین مونرو، پل نیومن، مارچلو ماسترویانی و اینگرید برگمن - در پوسترهای جشنواره استفاده کردند.

امسال هرچند عکسی از یک فیلم زینت‌بخش پوستر جشنواره کن شده است: "تحقیر" به کارگردانی ژان-لوک گدار تولید 1963.

به گزارش ورایتی، پوستر جشنواره 2016 که به رنگ زرد طلایی است، مردی را نشان می‌دهد که از پله‌های کازا مالاپارته، خانه‌ای مجلل مشرف به دریا در جزیره کاپری بالا می‌رود. هرچند ما چهره مرد را نمی‌بینیم، اما خود پله‌ها جلب نظر می‌کنند.

از سکانس پله‌‌های اودسا در "رزمناو پوتمکین" به کارگردانی سرگئی آیزنشتاین تا برج ناقوس فیلم "سرگیجه" به کارگردانی آلفرد هیچکاک، پله‌ها یک موتیف مهم در فیلم‌ها هستند و پیش از این به دفعات در طراحی پوسترهای قبلی جشنواره کن بخصوص در دوره‌های 1991 و 2005 استفاده شده‌اند.

Official poster for the 69th Festival de Cannes

"تحقیر" با بازی بریژیت باردو، میشل پیکولی، جک پالانس و فریتس لانگ درباره نمایشنامه‌نویس جوانی است که از او دعوت می‌شود تا فیلمنامه پروژه "ادیسه" به کارگردانی فریتس لانگ را در استودیوهای چینه‌چیتا بازنویسی کند. این فیلم درباره کشمکش تجارت و سینماست.

گدار که در سوئیس به دنیا آمده است، سفیر در قید حیاتِ موج نوی سینمای فرانسه است. او تاریخچه‌ای پیچیده در کن دارد و در لغو جشنواره در مه 1968 نقشی مهم داشت. در بحبوحه نارضایتی‌های مدنی در فرانسه در آن سال، او و کلود للوش کارگردان پس از نمایش فیلم "Rocky Road to Dublin" روی صحنه رفتند و خواستار لغو برگزاری جشنواره شدند.

گدار در 1960 با "از نفس افتاده" با بازی ژان پل بلموندو و جین سیبرگ که نخستین فیلم بلندش بود به شهرت رسید و برنده جایزه بهترین کارگردان از جشنواره فیلم برلین شد. او در 1961 با "یک زن یک زن است" جایزه ویژه جشنواره برلین را برد و در 1965 با "آلفاویل" خرس طلایی برلین را دریافت کرد.

او همچنین در 1962 با فیلم "گذران زندگی" و در 1967 با "چینی" جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره ونیز را برد و در 1983 با "نام کوچک: کارمن" برنده شیر طلایی این جشنواره شد.

هرچند گدار به دفعات در جشنواره کن حضور داشت، اما تا سال 1980 (با فیلم "هر کس برای خودش") در بخش مسابقه رسمی حضور نداشت. او در 2014 با فیلم "خداحافظی با زبان" برنده جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن شد.

شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن 11 تا 22 مه (22 اردیبهشت تا 2 خرداد) برگزار می‌شود.