سرویس سینمایی هنرآنلاین: موسسه فیلم آمریکا (AFI)، چهارشنبه‌شب (بامداد پنجشنبه به وقت ایران) فهرست فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی برتر شانزدهمین دوره جوایز خود را منتشر کرد.

به گزارش ورایتی، این موسسه فیلم‌های "The Big Short"، "پل جاسوس‌ها"، "کارول"، "پشت رو"، "مکس دیوانه: جاده خشم"، "مریخی"، "اتاق"، "مرکز توجه"، "یک‌ راست از کامپتن" و "جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود" را به عنوان بهترین فیلم‌های سال 2015 انتخاب کرد.

موسسه فیلم آمریکا در بخش برنامه‌های تلویزیونی تلفیقی از کارهای تلویزیونی جدید و مجموعه‌های ادامه‌دار را انتخاب کرد: "آمریکایی‌ها"، "Better Call Saul"، "فارگو"، "Black-ish"، "بازی تاج و تخت"، "Empire"، "هوملند"، "استاد هیچ"، "آقای روبات" و "غیرواقعی". داوران همچنین یک جایزه ویژه به سریال "مد من" اعطاء‌ کردند که امسال به پایان رسید و در 9 سال گذشته بیش از هر سریال دیگری در فهرست بهترین‌های موسسه فیلم آمریکا بوده است.

جایزه موسسه فیلم آمریکا عموماً در هفته اول دسامبر اعطاء می‌شود، اما این موسسه اعلام کرد امسال برندگان خود را با یک حد هفته تأخیر اعلام می‌کند تا "جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود" را - که اولین بار در دنیا 14 دسامبر (23 آذر) نمایش داده شد - در داوری‌های خود بگنجاند، اما AFI دیگر فیلم‌های اکران آخر سال شامل "بازگشته" آلخاندرو گونزالس ایناریتو و "هشت نفرت‌انگیز" کوئنتین تارانتینو و "جوی" را نادیده گرفت.

"عشاء ربانی سیاه" (Black Mass)، "کرید" و "استیو جابز" از فیلم‌های واجد شرایط بودند که نتوانستند به فهرست موسسه فیلم آمریکا راه پیدا کنند. در دو سال گذشته "هتل بزرگ بوداپست" و "باشگاه خریداران دالاس"‌ در فهرست AFI نبودند، اما هر دو فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم شدند و چند جایزه اسکار دریافت کردند.

سال گذشته شش فیلم از 10 فیلم منتخب AFI در نهایت نامزد اسکار بهترین فیلم نیز شدند. سال قبل از آن هفت فیلم فهرست موسسه فیلم آمریکا به فهرست نامزدهای اسکار راه پیدا کردند.

موسسه فیلم آمریکا به دفعات تاکید کرده است که فهرست سالانه‌ خود را برای تقدیر از اجتماعات هنری تهیه می‌کند و این فهرست جنبه رقابتی ندارد. AFI فهرست خود را بر مبنای حروف الفبا منتشر می‌کند.

دو هیئت داوری جداگانه متشکل از محققان، هنرمندان و منتقدان - به ریاست تام پولاک تهیه‌کننده و نایب رئیس هیئت امنای AFI در بخش فیلم و ریچارد فرانک تهیه‌کننده و نایب رئیس هیئت امنای AFI در بخش تلویزیون - در مورد فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی برتر سال تصمیم گرفتند. سینماگرانی چون بنت میلر و جان ریدلی، همین‌طور تعدادی از مورخان و محققان سینما از جمله لئونارد مالتین، مالی هاسکل و دکتر هنری گیتز جونیز و منتقدانی از ورایتی، لس آنجلس تایمز، رولینگ استون و تی‌وی گاید از اعضای هیئت داوری بودند.

موسسه فیلم آمریکا 8 ژانویه 2016 (18 دی) در مراسمی در لس آنجلس از سازندگان فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی برتر تقدیر می‌کند.

موسسه فیلم آمریکا که سازمانی غیرانتفاعی است سال 1967 تأسیس شد.