سرویس سینمایی هنرآنلاین: اسپایک لی کارگردان و جینا رولندز بازیگر 14 نوامبر (23 آبان) در هفتمین دوره جوایز سالانه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی جوایز اسکار افتخاری دریافت می‌کنند و جایزه انسان‌دوستانه جین هرشولت به دبی رنولدز بازیگر اعطاء می‌شود.

به گزارش ورایتی، هیئت‌رئیسه آکادمی در جلسه 25 اوت خود در مورد دریافت‌کنندگان جوایز اسکار افتخاری و جایزه انسان‌دوستانه جین هرشولت تصمیم‌گیری کرد.

آکادمی برای دومین بار است که تنها سه نفر را برای جوایز سالانه هیئت‌رئیسه انتخاب می‌کند. این گروه می‌تواند هر سال از چهار نفر تقدیر کند: چند جایزه اسکار افتخاری، یک جایزه انسان‌دوستانه جین هرشولت یا یک جایزه تالبرگ که به یک تهیه‌کننده برای مجموعه کارهایش اعطاء می‌شود. در چند سالی که جوایز هیئت‌رئیسه آکادمی اعلام می‌شود، به‌جز امسال و سال 2011 هر سال چهار نفر تقدیر شدند.

با وجود تلاش‌های آکادمی برای افرایش اعضای بین‌المللی، امسال هر سه نامزد هیئت‌رئیسه آکادمی آمریکایی هستند و در حالی که رولندز و لی برای استودیوهای بزرگ نیز کار کرده‌اند، اما با فعالیت در دنیای سینمای مستقل به شهرت رسیدند.

اسپایک لی برای فیلم "کار درست را انجام بده" (1989) نامزد اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و برای "4 دختر کوچک" (1997) نامزد اسکار بهترین مستند بلند بود. "تب جنگل"، "مالکوم ایکس"، "ساعت 25"، "رابط" و "معجزه در سینت آنا" از دیگر فیلم‌های کارگردان 58 ساله مقیم نیویورک است.

جینا رولندز 85 ساله که متولد مدیسن در ویسکانسین است، برای دو فیلم "زنی تحت تأثیر" (1974) و "گلوریا" (1980) هر دو به کارگردانی همسرش جان کاساوتیس نامزد اسکار بهترین بازیگر زن شد. او در هشت فیلم دیگر نیز با کاساوتیس همکاری کرد. رولندر دو جایزه گلدن گلوب و چهار جایزه امی در کارنامه دارد. او سال 1977 برای بازی در فیلم "شب افتتاح" برنده جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین شد.

دبی رنولدز 83 ساله بازیگر فیلم‌هایی چون "آواز در باران" و "سوزان اینجا می‌خوابد" است و برای فیلم "مالی براون پایدار" (1964) نامزد اسکار بهترین بازیگر زن بود. در سال‌های گذشته جوایز افتخاری آکادمی در روز برگزاری مراسم اسکار اعطاء می‌شد، اما آکادمی از سال 2009 تصمیم گرفت برای این جوایز یک مراسم جداگانه در نظر بگیرد.

فرانسیس فورد کوپولا، ژان-لوک گدار، راجر کورمن، لورن باکال، اپرا وینفری، استیو مارتین، آنجلا لنزبری، آنجلینا جولی، هایائو میازاکی و هری بلافونته از جمله کسانی هستند که هیئت رئیسه آکادمی در شش سال گذشته از آن‌ها تقدیر کرده است. انتهای پیام/