به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در راستای سلسله برنامه های شب‌های ایرانشهر که با هدف تجلیل از مفاخر فرهنگی، هنری و ادبی کشور برگزار می شود، دوشنبه ۲۸ مرداد برنامه شبی با عزت الله انتظامی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم "مجید سرسنگی" مدیرعامل خانه هنرمندان طی سخنانی گفت: امروز در خانه هنرمندان از سردیس استاد عزت‌الله انتظامی پرده‌برداری می‌کنیم البته استاد با توجه به اینکه در جمع ما حضور پیدا کردند، به دلیل کسالت نتوانستند در ادامه برنامه و رونمایی از سردیس ما را همراهی کنند. برای خانه هنرمندان و کسانی که در این خانه افتخار خدمتگزاری دارند این اتفاق یک افتخار بزرگ است. او جزء هنرمندانی است که برای بسیاری الگو بوده است و امروز بیش از همه جوان‌ترها به الگوهایی چون او نیاز دارند و باید ما آنها را با این الگوها آشنا کنیم، این آشنایی باید به نحوی باشد که آنها را در ادامه راه اساتیدی چون آقای بازیگر ثابت قدم کند.

او ادامه داد: عزت الله انتظامی از آن هنرمندانی است که همواره در تمام دوران‌ها و زمان‌ها برای ما قابل احترام بوده است، انتظامی از مؤسسین خانه هنرمندان ایران نیز بوده است که برای وی آرزوی سلامتی داریم.

در ادامه "محمد سریر" به نمایندگی از اعضا شورای‌عالی خانه هنرمندان ایران با اشاره به نقش بی بدیل استاد عزت الله انتظامی در تاریخ این سرزمین گفت: اسطوره ها تاریخ را می سازند و تاریخ آینده را هم همین اسطوره ها هستند که رقم می زنند. ما در کنار این اسطوره ها می توانیم فرهنگ مملکت‌مان را ارتقا دهیم. همه ما در مقاطع سنی مختلف با آثار و هنر استاد انتظامی آشنا بوده ایم و حضور وی در ذهن و ضمیر ما حک شده است.

در ادامه رئیس شورای‌عالی خانه هنرمندان ایران گفت: همه کشورهای جهان نگاه‌شان به بزرگان‌شان است اما ما در سال های اخیر نتوانستیم از حضور این بزرگان استفاده کنیم. برخی را نادیده گرفتیم و از توان برخی که می توانستند انگیزه ای برای نسل های بعد باشند چشم پوشی کردیم. استاد انتظامی امروز با همه کسالتی که دارد به خانه هنرمندان آمد تا در مراسم رونمایی از سردیسشان حضور داشته باشد اما متاسفانه به دلیل بیماری نمی تواند در مراسم شرکت کند اما حضورِ نَفَس وی در اینجا خودش برای ما غنیمت است. امیدوارم بتوانیم از همه بزرگان‌مان تقدیر کنیم تا در سال های بعد غبطه نبودشان را نخوریم.

در ادامه بخش هایی از مستند "و آسمان آبی" که درباره زندگی و خاطرات عزت الله انتظامی است و همچنین تصاویری از مراحل ساخت این سردیس به نمایش در آمد.

در بخش دیگری از این مراسم "ایرج راد" درباره استاد انتظامی و فعالیت آن طی سخنانی گفت: در طی مدتی که استاد انتظامی فعالیت داشته است همواره با توانمندی‌های او آشنا شده‌ایم و نیازی به صحبت کردن در این رابطه نیست. او در زمینه‌های مختلفی توانمندی داشته است که در هرکدام از آن ها به خوبی درخشیده اند.

راد در ادامه با اشاره به اینکه در دوره‌ای خاص که با آقای بازیگر با اختلاف 21 سال سن از وی همکلاس بوده و در دانشگاه تهران با وی به روی یک نیمکت می‌نشسته، اظهارداشت: این افتخار را داشته‌ام که در گروه وی حضور داشته باشم و با او به سفرهای مختلف برای اجراهای گوناگون بروم. چیزی که می‌توانم در ارتباط با استاد انتظامی بگویم این است که همواره وقت‌شناس بوده و این ویژگی برایش بسیار حائز اهمیت بوده است، وقت‌شناسی و احساس مسئولیت در کارها یکی از ویژگی‌های شاخص انتظامی است. عزت‌الله انتظامی هرگز نقشی را به خاطر پول استیصال و دستور نپذیرفته است و همواره در جایگاه فردی قرار داشته است که حق انتخاب داشته و این انتخاب با وسواس زیاد از سوی وی همراه بوده است.

مدیرعامل خانه تئاتر در مورد مسئولیت حرفه ای عزت الله انتظامی گفت: هرگز ندیده‌ام که وی با بی‌خیالی به روی صحنه برود این در صورتی است که با تجربه‌های فراوانی که در اختیار داشته، استرس اجرا در او دیده می‌شد و انتظامی همیشه با یک توکل ویژه به روی صحنه می‌آمد و همواره با تمام توانمندی‌اش فعالیت می‌کرد و با تمام توانمندی خود را یک شاگرد می‌دید. انتظامی آن قدر در کارش تلاش می‌کرد که نمی‌توان برای او حد و حدودی را مشخص کرد، تلاشی که از کمتر کسی تا به امروز دیده‌ام.

راد همچنین در مورد فعالیت های استاد انتظامی در امور خیریه نیز گفت: عزت‌الله انتظامی همواره در کارهای خیر مشارکت داشته است و اگر هم کاری از دست خودش بر نمی‌آمد تلاش می‌کرد از راهی دیگر امکان کمک کردن را به خصوص به لحاظ مالی برای دیگران فراهم کند، حضور دائم وی در خانه تئاتر، خانه هنرمندان و موزه سینما در مقام مسئول همواره وجود داشته است. انتظامی با تمام توانمندی و فضائل هنری و سرافرازی‌هایی که داشت خود را کوچک مردم ایران می‌داند.

"خسرو سینایی" کارگردان سینما نیز در این مراسم درباره استاد انتظامی گفت: از اینکه به من گفته شد تا درباره عزت الله انتظامی صحبت کنم غافلگیر شدم چون تصورم این بود اگر قرار باشد درباره او صحبت کنم حتما از یک ماه قبل باید مطالعه کنم اما در اینجا مجبورم به صورت بداهه حرف بزنم. من طی ۵۰ سال فعالیتم فرصت همکاری با انتظامی را نداشتم و همیشه از دور او را تحسین می کردم اما این سعادت را داشتم که از ۴ سال قبل به واسطه تولید فیلم "قطار زمستانی" به او نزدیک تر شوم.

او ادامه داد: در سفری که برای این فیلم به لهستان داشتیم، متوجه شدم که انتظامی هنوز چقدر مشتاق بازیگری است و چه قلب جوانی پشت چهره سالخورده اش وجود دارد. استاد انتظامی زندگی پربار و هنرمندانه ای را پشت سرگذاشته و با حضورش به هنر ما غنا بخشیده است. برای این هنرمند عمری طولانی تر از این آرزو می کنم.

در پایان این مراسم از سردیس عزت الله انتظامی بدون حضور خودش و با حضور مجید سرسنگی، خسرو سینایی، ایرج راد و مجید انتظامی رونمایی شد.

مجید سرسنگی، ایرج راد، محمدرضا شرف الدین، محمد ساربان، خسرو سینایی، محمد سریر، مجید انتظامی و مسعود کیمیایی در این مراسم حضور داشتند که البته کیمیایی در میانه برنامه به دلیل کسالت مراسم را ترک کرده و توسط خسرو سینایی از حضار عذرخواهی کرد.