سرویس سینمایی هنرآنلاین: سومین فیلم مجموعه ابرقهرمانی "چهار شگفت‌انگیز" (Fantastic Four) که با بودجه‌ای حدود 120 میلیون دلار ساخته شده است، از جمعه تا یکشنبه 26.2 میلیون دلار فروخت. این در حالی است که انتظار می‌رفت در این مدت بین 40 تا 50 میلیون دلار به دست آورد.

"چهار شگفت‌انگیز" در سطح بین‌المللی نیز در 43 بازار 34.1 میلیون دلار فروخت. 60 درصد تماشاگران فیلم در اولین آخر هفته اکران در آمریکای شمالی مردان و 49 درصد آن‌ها بالای 25 سال بودند. با توجه به درجه C- "چهار شگفت‌انگیز" در وبسایت سینمااسکور مشخص است که روایت جدید "چهار شگفت‌انگیز" نتوانست تماشاگران زیر 25 سال را جذب خود کند.

کریس آرونسن رئیس بخش توزیع داخلی شرکت فاکس قرن بیستم، گفت: قطعاً ما ناامید شدیم، اما فکر کنم پیش از در نظر گرفتن پیامدهای مالی فیلم باید منتظر بازار بین‌المللی بمانیم. تازه اوایل بازی است.

"چهار شگفت‌انگیز" روایتی معاصر از تیم ابرقهرمانی انتشارات مارول است. مایلز تلر، مایکل بی. جردن، کیت مارا، جیمی بل، توبی کبل، رگ ای. کتی و تیم بلیک نلسن در فیلم بازی می‌کنند. این فیلم را جاش ترانک از روی فیلمنامه‌ای نوشته خودش، سایمن کینبرگ و جرمی اسلیتر کارگردانی کرده است.

داستان درباره چهار غریبه جوان است که به یک جهان دیگر و خطرناک تله‌پورت می‌شوند، جهانی که قالب فیزیکی آن‌ها را به شکلی تکان‌دهنده تغییر می‌دهد. زندگی آن‌ها به طرز جبران‌ناپذیری وارونه شده است. اکنون گروه باید مهارت‌های هولناک تازه خود را مهار کنند و در کنار هم قرار بگیرند تا زمین را از دست یک دوست سابق که اکنون یک دشمن شده است، نجات بدهند. موسیقی فیلم را مارکو بلترامی و فیلیپ گلس ساخته‌اند. دو فیلم اول مجموعه "چهار شگفت‌انگیز" که با حضور بازیگران دیگر ساخته شد، حدود 600 میلیون دلار در دنیا فروش داشتند.


فیلم جدید "چهار شگفت‌انگیز" نتوانست در گیشه‌های فروش موفق باشد

در همین حال، "مأموریت: غیر ممکن - ملت خودسر" (Mission: Impossible - Rogue Nation) با بازی تام کروز در هفته دوم اکران با 29.4 میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم بازار آمریکای شمالی شد. این فیلم که با استقبال منتقدان روبرو شده است، تا پایان یکشنبه مجموع فروش داخلی خود را به 108.7 میلیون دلار رساند.

پنجمین فیلم مجموعه سینمایی "مأموریت: غیرممکن" در بازار بین‌المللی نیز با 65.5 میلیون دلار پیشتاز شد. فروش جهانی فیلم اکنون به 265.3 میلیون دلار رسیده است.
کروز در "ملت خودسر" به کارگردانی کریستوفر مکواری بار دیگر به نقش ایتن هانت مأمور تیم IMF (نیروی مأموریت‌های غیرممکن)، شاخه غیررسمی سیا مقابل دوربین رفته است. این بار ایتن و تیم او باید دشوارترین مأموریت خود تاکنون را به نتیجه برسانند. مأموریت آن‌ها نابود کردن "سندیکا" است، یک سازمان خودسر بین‌المللی و بسیار ماهر که هدفش نابودی IMF است.

از سوی دیگر، تریلر معمایی "هدیه" (The Gift) بیش از انتظار ظاهر شد و در اولین آخر هفته اکران در ایالات متحده و کانادا با 12 میلیون دلار رده سوم جدول را به خود اختصاص داد. جیسن بیتمن، ربکا هال و جوئل ادگرتن در این فیلم بازی می‌کنند. بتمن و هال نقش سایمن و رابین، زن و شوهری جوان را بازی می‌کنند که زندگی آن‌ها طبق برنامه پیش می‌رود، تا اینکه برخورد تصادفی با گوردو، یکی از دوستان دوران دبیرستان سایمن که نقش او را ادگرتن بازی می‌کند، همه چیز را به هم می‌ریزد و دنیای آن‌ها را دچار یک وضعیت غیرقابل‌کنترل می‌کند.

جیسن بلوم تهیه‌کننده شاخص فیلم‌های ترسناک که تهیه‌کننده فیلم برنده اسکار "ضربه شلاق" نیز بود، "هدیه" را تهیه کرده است. این فیلم همچنین اولین تجربه کارگردانی ادگرتن است که فیلمنامه‌نویس کار هم هست. "هدیه" را شرکت تازه‌تاسیس اس‌تی‌ایکس اینترتینمنت روانه سینماها کرده است. تماشاگران در سینمااسکور به فیلم درجه B داده‌اند.

کمدی درجه R "تعطیلات" (Vacation) به کارگردانی جان فرانسیس دیلی و جاناتان ام. گلدستاین در هفته دوم اکران با 9.1 میلیون دلار فیلم چهارم شد و فیلم اکشن و علمی تخیلی "انت-من" (مرد مورچه‌ای/ Ant-Man) در چهارمین هفته اکران 7.8 میلیون دلار فروخت و در رده پنجم قرار گرفت.

شرکت تری‌استار متعلق به سونی از این هفته کمدی-درام "ریکی و فلش"‌ (Ricki and the Flash) به کارگردانی جاناتان دمی را در حدود 1600 سینما (حدود نصف تعداد سینماهای "چهار شگفت‌انگیز") اکران کرد. فیلم با هفت میلیون دلار فروش در رده هفتم جای گرفت.

مریل استریپ در "ریکی و فلش" نقش زنی به نام ریکی رنداتزو را بازی می‌کند که خانواده‌اش را ترک می‌کند تا یک ستاره راک باشد و بعد این فرصت را به دست می‌آورد که همه‌چیز را سر جای اولش برگرداند.

استریپ در این فیلم برای سومین بار با میمی گامر دخترش در دنیای واقعی همبازی شده است. کوین کلاین، سباستین استن، ریک اسپرینگفیلد، اودرا مکدانلد و بن پلات دیگر بازیگران "ریکی و فلش" هستند که اولین بار در دنیا 5 اوت (14 مرداد) در افتتاحیه شصت و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو به نمایش درآمد.

کلاین در "ریکی و فلش" نقش همسر سابق ریکی را بازی می‌کند. کلاین و استریپ پیش از این در فیلم‌های "انتخاب سوفی" و "همراهان خانه‌ای در علفزار" همبازی بوده‌اند. گامر نقش دختر ریکی و استن نقش پسر او را ایفاء می‌کنند.

فیلمنامه "ریکی و فلش" را دیابلو کدی نوشته است. کدی برای فیلم "جونو" (2007) برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد.


مریل استریپ در "ریکی و فلش" برای سومین بار با میمی گامر دخترش در دنیای واقعی همبازی شده است

استریپ که سه جایزه اسکار در کارنامه دارد پیش از این در فیلم‌های "ماما میا!" و "در جنگل" استعداد خود در زمینه موسیقی را نشان داده است. جاناتان دمی کارگردان "ریکی و فلش" برای فیلم "سکوت بره‌ها" (1991) اسکار بهترین کارگردان را دریافت کرد. "ملوین و هوارد"، "چیزی وحشی"، "فیلادلفیا"، "کاندیدای منچوری" و "ریچل ازدواج می‌کند" از دیگر فیلم‌های اوست.

شرکت لاینزگیت نیز انیمیشن استاپ ـ موشن "فیلم شان گوسفنده" (Shaun the Sheep Movie) را در آخر هفته اکران کرد. این فیلم از جمعه تا یکشنبه چهار میلیون دلار فروش داشت.

"فیلم شان گوسفنده" به کارگردانی ریچارد استارزاک و مارک برتن اولین بار در دنیا ژانویه پیش در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد. فیلم از ششم فوریه در بریتانیا و ایرلند و در ماه‌های بعدی به تدریج در سراسر دنیا اکران شد. این بار شان و دوستانش برای نجات صاحب خود که به خاطر شیطنت آن‌ها از مزرعه خارج شده است، راهی شهر می‌شوند.

"فیلم شان گوسفنده" تولید شرکت بریتانیایی آردمن انیمیشنز است. این انیمیشن محبوب در 170 کشور روی آنتن می‌رود. شرکت آردمن بیشتر برای انیمیشن‌های خمیری خود که به شیوه استاپ ـ موشن ساخته شده‌اند، شهرت دارد. این شرکت سال 1993 برای اپیزود "شلوارهای اشتباهی" از مجموعه "والاس و گرومیت" برنده اسکار شد و سال 1995 برای "خطر از بیخ گوش گذشتن" بار دیگر اسکار دریافت کرد.

جدول فروش فیلم‌ها در ایالات‌متحده و کانادا (7 تا 9 اوت 2015)

رتبه

عنوان فیلم

فروش جمعه تا یکشنبه (میلیون دلار)

تعداد سالن

متوسط فروش در هر سینما (دلار)

مجموع فروش (میلیون دلار)

بودجه (میلیون دلار)

هفته اکران

1

"مأموریت: غیر ممکن - ملت خودسر"

29.4

3988

7.372

108.7

-

2

2

"چهار شگفت‌انگیز"

26.2

3995

6.558

26.2

-

1

3

"هدیه"

12

1648

7.286

12

5

1

4

"تعطیلات"

9.1

3430

2.666

37.3

-

2

5

"انت-من"

7.8

2910

2.689

147.4

130

4

6

"مینیو‌ن‌ها"

7.4

3123

2.370

302.7

74

5

7

"ریکی و فلش"

7

1603

4.367

7

-

1

8

"افتضاح"

6.3

2525

2.495

91.1

35

4

9

"پیکسل‌ها"

5.4

2864

1.896

57.6

88

3

10

"مشت‌زن چپ‌دست"

4.7

2274

2.095

40.7

30

3

لس آنجلس تایمز / 9 اوت

علی افتخاری