سرویس سینما هنرآنلاین: عمر شریف بازیگر پرشور متولد مصر که با نقش‌های به‌یادماندنی در فیلم‌های "لورنس عربستان"، "دکتر ژیواگو" و "دختر بامزه" یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های سینمای جهان در دهه 1960 بود، درگذشت. او 83 ساله بود.

به گزارش ورایتی، مدیر برنامه‌های شریف گفت او جمعه عصر بر اثر یک سکته قلبی در بیمارستانی در قاهره از دنیا رفت. ماه مه اعلام شد او با بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می‌کند.

شریف پس از موفقیت جهانی "لورنس عربستان" به کارگردانی دیوید لین در 1962 که در آن با پیتر اوتول همبازی بود، اولین بازیگر عرب بود که در دنیا به شهرت رسید. بخشی از این موفقیت به خاطر حضور جذاب شریف در فیلم حماسی لین بود. "لورنس عربستان" اولین نقش انگلیسی‌زبان‌ شریف بود. این فیلم نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل و جایزه گلدن گلوب را برای او به همراه داشت.

شریف به دنبال موفقیت "لورنس عربستان" یکی از بازیگران پرکار هالیوود شد. او در 1964 در سه فیلم "اسب کهر را بنگر" به کارگردانی فرد زینه‌مان، "سقوط امپراتوری رم" به کارگردانی آنتونی مان و "رولزرویس زرد" به کارگردانی آنتونی اسکوییت بازی کرد.

او در 1965 نیز در سه فیلم مقابل دوربین رفت که "دکتر ژیواگو" به کارگردانی دیوید لین یکی از آن‌ها بود. او در این فیلم که از روی رمان معروف بوریس پاسترناک ساخته شد برای اولین بار در فیلمی انگلیسی‌زبان نقش اصلی را ایفاء‌ کرد. "دکتر ژیواگو" که شریف در آن با جولی کریستی همبازی بود، دومین جایزه گلدن گلوب را برای او به همراه داشت.

شریف به خاطر لهجه و ظاهر خوب خود توانست در فیلم‌های مختلف نقش‌های متفاوت بازی کند. او در "اسب کهر را بنگر" نقش یک اسپانیایی را بازی کرد، در "دکتر ژیواگو" به نقش یک روسی ظاهر شد و در "چنگیز خان" به نقش یک مغول مقابل دوربین رفت.


عمر شریف در صحنه‌ای از فیلم "دکتر ژیواگو"

"دختر بامزه" ساخته ویلیام وایلر با بازی باربارا استرایسند از دیگر فیلم‌های مطرح این بازیگر مصری در هالیوود است. شریف در این فیلم نقش یک قمارباز یهودی نیویورکی را ایفاء کرد. او در "شب ژنرال‌ها" هم در نقش یک ژنرال آلمانی در جنگ جهانی دوم ظاهر شد.

نقش شریف در فیلم "دختر بامزه" جنجالی شد. پس از جنگ شش روزه بین اعراب از جمله مصر با اسرائیل در 1967 مدیران شرکت کلمبیا در نظر داشتند بازیگر دیگری را جایگزین او کنند. بعداً با انتشار عکسی از یک صحنه فیلم با حضور شریف و استرایسند، مطبوعات مصر جریانی به راه انداختند که حق شهروند مصر بودن از او سلب شود.

وسترن "طلای مکنا" به کارگردانی جی. لی. تامپسن با بازی گرگوری پک و تلی ساوالاس و فیلم عاشقانه "مایرلینگ" به کارگردانی ترنس یانگ که شریف در آن با کاترین دونوو همبازی بود، از دیگر فیلم‌های مهم او در اواخر دهه 1960 بودند.

شریف در دهه 1970 نیز پرکار بود، اما چندان در نقش‌های قابل توجه ظاهر نشد. تریلر "هسته تمر هندی" به کارگردانی بلیک ادواردز با بازی جولی اندروز و تریلر "نیروی نابودکننده" به کارگردانی ریچارد لستر با بازی ریچارد هریس از فیلم‌های شاخص شریف در این سال‌ها هستند.

او از اواسط دهه 1980 به طور پراکنده در سینمای مصر، جایی کار هنری خود را از 1953 در آن آغاز کرد، فعالیت داشت.

شریف در 2003 برای بازی در فیلم "موسیو ابراهیم" به کارگردانی فرانسوا دوپیرون مورد تحسین قرار گرفت. او در این فیلم نقش یک مغازه‌دار مسلمان ترک در پاریس را بازی می‌کند که نقش یک پدر را برای پسری یهودی عهده‌دار می‌شود. شریف برای کار خود در این فیلم جایزه سزار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.

شریف همان سال در سریال فرانسوی و 23 اپیزودی "Petits mythes urbains" نقش یک راننده تاکسی مرموز را ایفاء کرد. او یکی از نویسندگان این مجموعه نیز بود. شریف در "هیدالگو" (2004) با بازی ویگو مورتنسن نقشی مهم داشت. سریال کوتاه "10 فرمان" (2006) تولید شبکه ای‌بی‌سی و سریال کوتاه "The Last Templar" تولید 2009 شبکه ان‌بی‌سی از دیگر کارهای او در سال‌های اخیر بود. شریف همچنین راوی فیلم "10 هزار سال پیش از میلاد" به کارگردانی رولند امریش بود.

برگزارکنندگان جشنواره فیلم ونیز نیز در 2003 جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد را به او اعطاء‌ کردند. شریف در 2013 در فیلم "یک قصر در ایتالیا" والری برونی تدشی نقش خودش را ایفاء کرد.

عمر شریف با نام میشل دیمیتری شهوب در 1933 در اسکندریه در یک خانواده‌ کاتولیک یونانیِ لبنانی‌تبار به دنیا آمد. او بعدا به اسلام گروید. شریف و همسرش یک پسر داشتند که در "دکتر ژیواگو" نقش او در کودکی را بازی کرد. آن‌ها در 1966 یک سال بعد از آنکه شریف به اروپا رفت، از هم جدا شدند و در 1974 رسماً طلاق گرفتند. شریف دیگر ازدواج نکرد. او در دوران تحصیل در کالج معتبر ویکتوریا در قاهره به بازیگری علاقه‌مند شد و اولین بار در فیلم "خورشید سوزان" به کارگردانی یوسف شاهین فیلمساز هم‌وطنش مقابل دوربین رفت. این فیلم در 1954 در جشنواره کن نمایش داده شد.

شریف کمی بعد با فاتن حمامه بازیگر "خورشید سوزان" که همان زمان یکی از بازیگران معروف مصر بود، ازدواج کرد. این دو در چند فیلم از جمله ملودرام جنجالی "بدون خواب" (1957) و "رود عشق" (1960) که روایتی از "آنا کارنینا" بود با هم بازی کردند. حضور شریف در این فیلم و پنج فیلمی که با صالح ابوسیف کارگردان مطرح مصری ساخت، توانایی او را ثابت کرد. شریف در 1956 شروع به بازی در تولیدات بین‌المللی کرد، اما بعد از "لورنس عربستان" بود که پروژه‌های مهم به او پیشنهاد می‌شد.

علی افتخاری