سرویس سینمایی هنرآنلاین: "مرکز توجه" (Focus) که با بودجه‌ای حدود 50 میلیون دلار ساخته شده است، این هفته روی پرده سینماها رفت و از جمعه تا یکشنبه 19.1 میلیون دلار فروخت. شرکت برادران وارنر که این فیلم را توزیع کرده است، فروشی بالغ بر 20 میلیون دلار را برای آن پیش‌بینی کرده بود.

تماشاگران تقریبا از فیلم جدید ویل اسمیت استقبال کرده‌اند. "مرکز توجه" در وبسایت سینمااسکور از سوی سینماروها درجه B- دریافت کرده است. 53 درصد تماشاگران فیلم در هفته اول اکران، زنان بودند و 88 درصد آن‌ها بالای 25 سال داشتند. از سوی دیگر، "مرکز توجه" در وبسایت راتن تومیتوز 56 درصد آرای مثبت منتقدان را کسب کرده است.

ویل اسمیت در این فیلم نقش نیکی یک کلاه‌بردار کارکشته و جذاب را بازی می‌کند که زنی جوان و بی‌تجربه به نام جس (با بازی مارگو روبی بازیگر فیلم "گرگ وال استریت") را زیر بال و پر خود می‌گیرد و راه‌های کلاه‌برداری را به او یاد می‌دهد. وقتی جس بیش از حد به نیکی نزدیک می‌شود، نیکی بلافاصله غیبش می‌زند و وردست خود را تنها به حال خود رها می‌کند. سه سال از ماجرا می‌گذرد. در حالی که نیکی خود را برای یک کلاه‌برداری بسیار خطرناک در بوئنوس آیرس آماده می‌کند، ناگهان سر و کله جس پیدا می‌شود. اکنون کسی که زمانی شاگرد نیکی بود خود استاد کلاه‌برداری شده است. نکته اینجاست که آن‌ها هر دو قصد دارند سر یک میلیارد کلاه بگذراند.

"مرکز توجه" را گلن فیکارا و جان رکوا (سازندگان فیلم «Crazy, Stupid, Love») از روی فیلمنامه‌ای نوشته خودشان کارگردانی کرده‌اند.

ابتدا قرار بود رایان گاسلینگ و اما استون نقش‌های نیکی و جس در این فیلم را بازی کنند. پس از خروج گاسلینگ از پروژه، نقش نیکی به برد پیت و بعد بن افلک پیشنهاد شد که هیچ‌یک نپذیرفتند. سپس اسمیت وارد پروژه شد. وقتی کریستن استیوارت به خاطر اختلاف سنی با اسمیت حاضر به بازی در نقش جس نشد، سازندگان فیلم رابی را برای بازی در این نقش انتخاب کردند. فیلمبرداری "مرکز توجه" سپتامبر 2013 آغاز شد و دسامبر همان سال به پایان رسید. رودریگو سانتورو، جرالد مکرانی، بی‌دی وونگ و رابرت تیلور دیگر بازیگران این فیلم هستند.

"مرکز توجه" اولین فیلم اسمیت پس از فیلم ناموفق "پس از زمین" در ژوئن 2013 است. پروژه 135 میلیون دلاری شرکت سونی که اسمیت در آن با پسرش جیدن همبازی شد، در هفته اول اکران تنها 27 میلیون دلار فروخت.


ویل اسمیت و مارگو روبی در صحنه‌ای از فیلم "مرکز توجه"

در همین حال، فیلم‌ اکشن "کینگزمن: سرویس مخفی" (Kingsman: The Secret Service) و فیلم زنده/انیمیشن "فیلم باب اسفنجی: اسفنج بیرون آب" (The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water)، همچنان در گیشه‌های فروش در ایالات متحده و کانادا موفق ظاهر شدند.
فیلم بریتانیایی "کینگزمن: سرویس مخفی" به کارگردانی متیو وان که از سوی شرکت فاکس قرن بیستم روانه سینماها شده است، در هفته سوم اکران 11.8 میلیون دلار فروخت و مجموع فروش داخلی خود را به 85.7 میلیون دلار رساند.

این فیلم از روی قصه مصور "سرویس مخفی" نوشته مارک میلار و دیو گیبنز ساخته شده است. داستان درباره یک سازمان جاسوسی کاملا مخفی است که وقتی نابغه‌ای فنی جهان را تهدید می‌کند یک بچه خیابانی تربیت‌نشده، اما آینده‌دار را برای شرکت در برنامه آموزشی بسیار رقابتی آژانس به کار می‌گیرد. کالین فیرث، ساموئل ال. جکسن، مارک استرانگ، تارون اجرتن و مایکل کین در "کینگزمن: سرویس مخفی" بازی می‌کنند و تعدادی از چهره‌های معروف مانند التون جان، دیوید بکهام، لیدی گاگا و ادل نیز در فیلم حضور دارند. فیلمنامه را وان و جین گلدمن نوشته‌اند. وان فیلمنامه‌نویس و کارگردان فیلم‌های چون "کیک-اس" و "افراد ایکس: درجه یک"‌ است.

در همین حال، "فیلم باب اسفنجی: اسفنج بیرون آب" تولید شرکت‌های پارامونت پیکچرز و نیکلودیون موویز با 11.2 میلیون دلار در رده سوم جدول قرار گرفت. این پروژه 74 میلیون دلاری پس از چهار هفته در ایالات متحده و کانادا 140.3 میلیون دلار فروخته است. "فیلم باب اسفنجی: اسفنج بیرون آب" از روی مجموعه تلویزیونی "باب اسفنجی شلوار مکعبی" تولید نیکلودیون ساخته شده و ادامه فیلم انیمیشن "باب اسفنجی شلوار مکعبی" (2004) است که حدود 85.4 میلیون دلار فروخت.

پل تیبیت نویسنده و مدیر تولید سریال "باب اسفنجی" فیلم جدید را کارگردانی کرده است. صداپیشه‌های ثابت مجموعه شامل تام کنی، بیل فیگرباک، راجر بامپاس، کلنسی براون و کارولین لارنس نقش‌های خود را تکرار کرده‌اند و آنتونیو باندراس در فیلم بازی کرده‌ است. این بار موجودات دریایی محبوب برای یک ماجرای بسیار قهرمانانه از آب بیرون آمده و به میان آدم‌ها می‌آیند.

تریلر ترسناک "اثر لازاروس" (The Lazarus Effect) که شرکت بلوم‌هاوس یکی از تهیه‌کننده‌های آن است، دیگر فیلمی است که از این هفته در آمریکای شمالی روی پرده رفته است. این فیلم که تنها با پنج میلیون دلار ساخته شده است، به فروش خوب 10.6 میلیون دلار دست پیدا کرد و در رده پنجم قرار گرفت.

"اثر لازاروس" به کارگردانی دیوید گلب درباره گروهی دانشجوی پزشکی به رهبری فرانک (مارک دوپلاس) و نامزد او زویی (اولیویا وایلد) است که کشف می‌کنند چطور می‌توان مرده‌ها را به زندگی بازگرداند. تماشاگران در سینمااسکور به فیلم درجه B- داده‌اند و در راتن تومیتوز تنها 14 درصد آرای منتقدان به فیلم مثبت بوده است.

درام "مک‌فارلند، ایالات متحده آمریکا"‌ (McFarland, USA) با بازی کوین کاستنر در هفته دوم اکران 7.7 میلیون دلار به دست آورد و ضمن اینکه ششمین فیلم پرفروش هفته شد، مجموع فروش داخلی خود را به 21.9 میلیون دلار رساند.

این فیلم تولید شرکت والت دیزنی پیکچرز است و نیکی کارو فیلمساز نیوزیلندی آن را کارگردانی کرده است. "مک‌فارلند، ایالات متحده آمریکا"‌ با الهام از اتفاقی واقعی در سال 1987 ساخته شده است و درباره دونده‌هایی تازه‌کار اهل شهر مک‌فارلند در کالیفرنیا است؛ شهری که به لحاظ اقتصادی دچار مشکل است. دونده‌های جوان که بیشتر آن‌ها لاتین هستند، با هدایت جیم وایت مربی دو صحرایی جدید شهر به رقبای مدعی قهرمانی تبدیل می‌شوند.

نقش وایت را کوین کاستنر بازی می‌کند. ماریا بلو، مورگان سی‌لور، مارتا هیگاردا، مایکل آگوئرو و سرجو آولار از دیگر بازیگران "مک‌فارلند، ایالات متحده آمریکا" هستند. کارو کارگردان فیلم‌های "Whale Rider" و "نورث کانتری"با بازی شارلیز ترون است.

از سوی دیگر، دو فیلم "همچنان آلیس" و "بردمن" پس از موفقیت در جوایز اسکار که هفته پیش برگزار شد، این هفته با استقبال بیشتر تماشاگران روبرو شدند.

"همچنان آلیس" که جولین مور به خاطر آن برنده اسکار بهترین بازیگر زن شد، با 24 درصد افزایش فروش در مقایسه با هفته گذشته، 2.7 میلیون دلار به دست آورد و فیلم نهم جدول شد. مجموع فروش "همچنان آلیس" در ایالات متحده و کانادا حدود 12 میلیون دلار شده است.

این فیلم را واش وستمورلند و ریچارد گلاتزر از روی فیلمنامه‌ای نوشته خودشان کارگردانی کرده‌اند. مور در "همچنان آلیس" نقش دکتر آلیس هولند استاد زبان‌شناسی دانشگاه کلمبیا را بازی می‌کند که پزشکان تشخصی می‌دهند در مراحل اولیه بیماری آلزایمر قرار دارد. الک بالدوین و کریستن استیوارت دیگر بازیگران فیلم هستند.

"بردمن" به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو هم که در برنده چهار جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم شد، با 125 درصد افزایش فروش نسبت به هفته قبل تقریبا دو میلیون دلار فروخت و در رده دوازدهم قرار گرفت. "بردمن" در آمریکای شمالی 40.3 میلیون دلار فروخته است.

جدول فروش فیلم‌ها در ایالات متحده و کانادا (27 فوریه تا 1 مارس 2015)

رتبه

عنوان فیلم

فروش جمعه تا یکشنبه (میلیون دلار)

تعداد سالن

متوسط فروش در هر سینما (دلار)

مجموع فروش (میلیون دلار)

بودجه (میلیون دلار)

هفته اکران

1

"مرکز توجه"

19.1

3323

5.748

19.1

50.1

1

2

"کینگزمن: سرویس مخفی"

11.8

3282

3.580

85.7

81

3

3

"فیلم باب اسفنجی: اسفنج بیرون آب"

11.2

3467

3.230

140.3

74

4

4

"Fifty Shades of Grey"

10.9

3383

3.230

147.7

40

3

5

"اثر لازاروس"

10.6

2666

3.976

10.6

3.3

1

6

"مک‌فارلند، ایالات متحده امریکا"

7.7

2765

2.820

21.9

-

2

7

"تک‌تیرانداز آمریکایی"

7.7

2914

2.642

331.1

58.8

10

8

"داف"

7.1

2622

2.727

20.1

8.5

2

9

"همچنان آلیس"

2.6

1318

2.045

11.9

5

7

10

"ماشین زمان جکوزی 2"

2.4

2901

827

10.2

14

2


لس آنجلس تایمز / 1 مارس

انتهای پیام/

علی افتخاری