سرویس سینمایی هنرآنلاین: "هتل بزرگ بوداپست" نوشته وس اندرسن جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی به انتخاب انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) را دریافت کرد و "بازی تقلید" نوشته گراهام مور برنده جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

مور پس از دریافت جایزه خود در سنچری پلازا در لس آنجلس گفت: آلن تیورینگ کسی است که ما این فیلم را برای او ساختیم. ما با تکیه بر نبوغ او "بازی تقلید" را ساختیم.

فیلم بریتانیایی "بازی تقلید" به کارگردانی مورتن تیلدوم، داستان واقعی آلن تیورینگ ریاضیدان و رمزنگار بریتانیایی است که در جنگ جهانی دوم رهبر عملیات رمزگشایی از ماشین انیگما یا همان ماشین رمزنگار آلمان نازی بود. بندیکت کامبربچ نقش تیورینگ را بازی می‌کند. مور فیلمنامه "بازی تقلید" را بر مبنای کتاب "آلن تیورینگ: انیگما" به قلم اندرو هاجز نوشته است.

اندرسن هم از اینکه جایزه خود را در سنچری سیتی، جایی که سال‌ها پیش در یک متل در همان نزدیکی با اوئن ویلسن بازیگر و همکار قدیمی‌اش کار می‌کرد، گرفته است، ابزار خوشحالی کرد.

داستان "هتل بزرگ بوداپست" بین جنگ‌های جهانی اول و دوم در آلمان روی می‌دهد و بر ماجراهای متصدی خدمات جانبی یک هتل اروپایی معروف و یکی از کارگران هتل متمرکز است.

"بازی تقلید" برای دریافت جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی، "تک‌تیرانداز آمریکایی" نوشته جیسن هال بر مبنای کتاب کریس کایل و اسکات مک‌یوان، "دختر رفته" نوشته جیلیان فیلین بر مبنای رمانی به قلم خودش، "نگهبانان کهکشان" نوشته جیمز گان و نیکول پرلمن بر مبنای قصه‌ای مصور از مارول نوشته دان آبنت و اندی لانینگ و "وحشی" نوشته نیک هورنبی بر مبنای کتابی به قلم شریل استرید را به عنوان رقیب پیش رو داشت.

"بچگی" نوشته ریچارد لینکلیتر، "شکارچی روباه" نوشته ای. مکس فرای و دان فاترمن، "شبگرد" نوشته دن گیلروی و "ضربه شلاق" نوشته دامین شازل، رقبای "هتل بزرگ بوداپست" در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی بودند.

در بخش مستند نیز "پسر خود اینترنت: داستان آرون سوارتز" نوشته برایان کناپن‌برگر برنده جایزه انجمن نویسندگان آمریکا شد. "پیدا کردن ویوین مایر" نوشته جان مالوف و چارلی سیسکل، "آخرین روزها در ویتنام" نوشته مارک بیلی و کوین مک‌آلستر و "ارتش سرخ" نوشته گاب پولسکی دیگر نامزدهای این بخش بودند.

در بخش تلویزیون، "کارآگاه واقعی" در بخش سریال درام و "لویی" در بخش سریال کمدی برنده جایزه شدند.

بیش از 10 فیلمنامه مدعی فصل جوایز سینمایی امسال از جمله "بردمن"، "سلما"، "آقای ترنر" و "نظریه همه چیز" به خاطر قوانین WGA امکان رقابت در این دوره جوایز را پیدا نکردند.

WGA که حدود 12 هزار عضو دارد، در مقایسه با انجمن بازیگران و انجمن کارگردانان آمریکا قوانینی سختگیرانه‌تر دارد و فیلمنامه‌هایی را که تحت دستور عمل‌ یا با توافق این انجمن نوشته نشده‌اند، واجد شرایط نمی‌داند. گذشته از این اعضایی که از انجمن استعفاء داده باشند امکان رقابت در این جوایز را ندارند.

سال گذشته جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی انجمن نویسندگان آمریکا به "کاپیتان فیلیپس" نوشته بیلی ری رسید، اما جایزه اسکار این بخش بعدا به "12 سال بردگی" نوشته جان ریدلی اعطاء شد. این در حالی بود که فیلمنامه ریدلی امکان رقابت در جوایز انجمن نویسندگان را از دست داد، چرا که ریدلی در جریان اعتصاب انجمن نویسندگان در سال‌های 2007 تا 2008 از این انجمن استعفا داده بود و فیلمنامه او از نظر WGA واجد شرایط نبود. سال 2014 "او" نوشته اسپایک جونز در جوایز WGA برنده جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد و بعدا جایزه اسکار این بخش را هم دریافت کرد.

دو سال پیش هم فیلمنامه کریس تریو برای "آرگو" و مارک بول برای "30 دقیقه بامداد" جوایز WGA را دریافت کردند. تریو در بخش فیلمنامه اقتباسی جایزه اسکار را نیز برد، اما بول در بخش فیلمنامه غیراقتباسی رقابت را به کوئنتین تارانتینو برای فیلمنامه "جانگو آزاد شده" واگذار کرد. فیلم تارانتینو از نظر انجمن نویسندگان آمریکا برای رقابت در بخش فیلمنامه غیراقتباسی واجد شرایط نبود. "گفتار پادشاه" نوشته دیوید زایدلر از دیگر فیلمنامه‌هایی مهمی است که در سال‌های اخیر از نظر WGA واجد شرایط شناخته نشدند، اما بعدا جایزه اسکار دریافت کردند.

با وجود فیلم‌های از قلم افتاده، جوایز انجمن نویسندگان آمریکا همچنان یک شاخص نسبتا قابل اعتماد برای برندگان جوایز اسکار در دو بخش فیلمنامه غیراقتباسی و اقتباسی است.

در بخش فیلمنامه اقتباسی در 20 سال گذشته 14 برنده، مشترک بوده‌اند. در بخش فیلمنامه غیراقتباسی نیز در 20 سال اخیر 13 برنده انجمن نویسندگان آمریکا جایزه اسکار آن سال را هم برده‌اند.

شاخه نویسندگان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی حدود شش درصد از کل اعضای رای‌دهنده آکادمی را شامل می‌شود.

ورایتی / 14 فوریه