سرویس سینمایی هنرآنلاین: "کاپیتان آمریکا: سرباز زمستانی"، "طلوع سیاره میمون‌ها"، "گودزیلا"، "نگهبانان کهکشان"، "هابیت: نبرد پنج ارتش"، "بین ستاره‌ای"، "مالفیسنت"، "شب در موزه: راز مقبره"، "ترانسفورمرها: عصر انقراض" و "افراد ایکس: روزهای گذشته آینده" فهرست کوتاه نامزدهای اسکار بخش جلوه‌های تصویری را تشکیل می‌دهند.

چند شگفتی در فهرست کوتاه دیده می‌شود. از جمله فیلم‌هایی که نتوانستند به این فهرست راه پیدا کنند می‌توان به دو فیلم "نوح" و "اکسدوس: خدایان و شاهان" اشاره کرد. هر دو از روی کتاب مقدس ساخته شده‌اند و در هر دو از جلوه‌های تصویری مانند شکافته شدن دریای سرخ و سیل عظیم استفاده شده است.

فیلم‌های "در جنگل" و "نشکسته" متکی به جلوه‌های تصویری نیستند، اما جلوه‌های جالبی در آن‌ها به کار رفته است. در فهرست کوتاه نشانه‌ای از فیلم‌های انیمیشن نیز نیست. این در حالی است که تعدادی از فیلم‌های انیمیشن مانند "قهرمان بزرگ 6" و "چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2" جلوه‌های تصویری دشوار و چشمگیر دارند.

یکی دیگر از شگفتی‌های فهرست حضور فیلم "شب در موزه: راز مقبره" در آن است. این در حالی است که فیلم قبلی "شب در موزه" نتوانستند به فهرست کوتاه راه پیدا کند. "راز مقبره" رقبای سرسختی چون "اسپایدرمن شگفت‌انگیز 2"، "لوسی" و "نوح" را از پیش رو برداشت.

"طلوع سیاره میمون‌ها" یکی از 10 رقیب اسکار جلوه‌های تصویری است

از آن جا که فیلم‌های سرشار از جلوه‌های تصویری اغلب جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های سال هستند، رقابت در جایزه اسکار این بخش شاخصی برای تخمین موفقیت استودیوها در گیشه‌های فروش است. امسال شرکت فاکس در فهرست کوتاه بخش جلوه‌های تصویری سه فیلم دارد ("طلوع سیاره میمون‌ها"، "افراد ایکس: روزهای گذشته آینده" و "شب در موزه: راز مقبره") و این شرکت تا 30 نوامبر در مجموع فروش فیلم‌ها از ابتدای سال 2014 بیشترین سهم را داشته است.

شرکت دیزنی هم در این فهرست سه فیلم دارد: "مالفیسنت"، "کاپیتان آمریکا: سرباز زمستانی" و "نگهبانان کهکشان". شرکت برادران وارنر که پس از فاکس بیشترین سهم را در بازار فروش دارد، با دو فیلم "گودزیلا" و "هابیت: نبرد پنج ارتش" در این فهرست حاضر است.

اعضاء کمیته اجرایی شاخه جلوه‌های تصویری آکادمی، پس از دیدن گزیده‌ای 10 دقیقه‌ای از هر 10 فیلم فهرست کوتاه، پنج نامزد نهایی این بخش را انتخاب می‌کنند که اسامی آن‌ها 15 ژانویه 2015 (25 دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد.

هشتاد و هفتمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه 22 فوریه (صبح دوشنبه 4 اسفند) در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایلند برگزار می‌شود.

از سال 1996 تا 2010 سه فیلم برای دریافت جایزه اسکار جلوه‌های تصویری رقابت می‌کردند. آکادمی از سال 2011 با توجه به استفاده رو به افزایش هالیوود از جلوه‌های تصویری تصمیم گرفت تعداد نامزدهای این بخش به پنج فیلم افزایش پیدا کند.

سال گذشته تیم وبر، کریس لارنس، دیو شرک و نیل کوربولد برای درام فضایی "جاذبه" جایزه اسکار بهترین جلوه‌های تصویری را دریافت کردند.

ورایتی / 5 دسامبر

علی افتخاری