سرویس سینمایی هنرآنلاین: راجر مور نقش "سینت" را بازی کرد و البته بیش از همه برای بازی در نقش جیمز باند مامور مخفی بریتانیایی در سری فیلم‌های "جیمز باند" شهرت دارد، اما او خود را "یک لعنتی خوش‌شانس" (One Lucky Bastard) می‌داند.

این نام کتاب خاطرات بازیگر بریتانیایی است که در آن داستان‌هایی از سال‌های کار در هالیوود و قرار گرفتن در کنار چهره‌هایی چون تونی کرتیس، شان کانری، مایکل کین، فرانک سیناترا، دیوید نیون، گرگوری پک، پیتر سلرز و خیلی‌های دیگر را روایت کرده است.

مور در بخشی از کتاب با مقایسه نسخه خود از جیمز باند با دیگر بازیگران جیمز باند نوشته است: جیمز باند من یک عاشق شوخ است، در حالی که شان (کانری) و اکنون دانیل کریگ مثل قاتل‌ها هستند. اگر حرفی که درباره دانیل کریگ گفتم بد باشد، اصلا دوست ندارم در یک شب تار با او ملاقات کنم! جرج (لارنبی)، تیموتی (دالتن) و پیرس (برازنان)، ما با هم بودیم، هر چهارتای ما، اما شان یک جورهایی دوست نداشت دیگران او را تنها با جیمز باند به خاطر بیاورند. شان بازیگر فوق‌العاده‌ای است، اما فکر می‌کرد مردم فقط او را با باند به یاد می‌آورند. من شخصا اصلا برایم مهم نیست. من فقط می‌خواهم به عنوان کسی در یادها بمانم که دِین‌اش را ادا کرده است.

مور که 14 اکتبر 87 ساله شد، در بخش دیگر کتاب خود نظرش درباره مرگ و زندگی بعدی را اینگونه بیان کرده است: از نگاه من مرگ یعنی رفتن به اتاق بغلی و این اتاقی است که باقی ما نمی‌توانیم وارد آن بشویم، برای اینکه کلید آن را نداریم. و وقتی کلید به دستمان رسید، وارد اتاق می‌شویم و می‌بینیم یک اتاق دیگر آنجاست. این منطق من درباره زندگی یا زندگی پس از مرگ است. این تفکرات سال‌ها پیش به ذهنم رسید. یک نمایش تلویزیونی پیشنهاد شده بود که فیلمنامه خیلی ترسناکی داشت. برای همین آن را قبول نکردم، اما یکی از دیالوگ‌های آن با من ماند: مرگ یعنی رفتن به اتاق بغلی.

مور در بخش دیگر کتاب "یک لعنتی خوش‌شانس" به دوستان خود پیتر اوتول و ریچارد برتن که دائم‌الخمر بودند اشاره کرده و نوشته است: «واقعا نمی‌دانم آن‌ها چقدر از کارشان در صحنه را به خاطر داشتند، اما به نظرم خودم در دنیا هیچ حسی بهتر از این نیست که صبح از خواب پا بشی و یادت باشد شب قبل شام چه خورده‌ای و کجا بوده‌ای. داشتن حافظه خوب یکی از مهم‌ترین چیزها در زندگی است. و فکر می‌کنم واقعا باعث تاسف و دردناک است که در یک صحنه روبروی یک بازیگر ایستاده باشی و منتظر باشی او دیالوگ خودش را بگوید تا تو کار خود را ادامه بدهی، اما چیزی از او نشنوی. ظاهر آن‌ها در آن لحظه واقعا هولناک است. و بعد آن‌ها معمولا تو را متهم می‌کنند که دیالوگ را اشتباه گفته‌ای.»

کتاب "یک لعنتی خوش‌شانس" در 272 صفحه و با قیمت 26.95 دلار توسط انتشارات "گلوب پیکوا" در بازار عرضه شده است.

مور فعالیت بازیگری را از اواسط دهه 1940 آغاز کرد. او در فاصله سال‌های 1973 تا 1985 هفت بار نقش مامور 007 را بازی کرد. مور در فیلم‌های "زندگی کن و بگذار بمیرد"، "مردی با تپانچه طلایی"، "جاسوسه‌ای که دوستم داشت"، "مون‌ریکر"، "فقط به خاطر چشمان تو"، "اختاپوس" و "چشم‌انداز یک قتل" در نقش جیمز باند ظاهر شد.

ان‌پی‌آر

علی افتخاری

- این مطلب اولین بار در شماره 153 روزنامه صبا منتشر شد.