سرویس سینمایی هنرآنلاین: تازه‌ترین ساخته کلینت ایستوود شب سه‌شنبه 11 نوامبر (صبح چهارشنبه 21 آبان به وقت ایران) برای اولین بار در جشنواره موسسه فیلم آمریکا (AFI) در لس آنجلس نمایش داده شد.

اولین اکران جهانی "تک‌تیرانداز آمریکایی" (American Sniper) در "روز کهنه‌سربازان آمریکایی" نه تنها یک لایه احساسی قوی به فیلم جدید ایستوود اضافه کرد، بلکه یک شروع عالی برای فیلم و کمپین اسکار بود.

گذشته از این، "تک تیرانداز آمریکایی" به نوعی بهترین و تحسین‌برانگیزترین دستاورد فیلمسازی ایستوود پس از "عزیز میلیون دلاری" در سال 2004 است که دومین جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برای او به همراه داشت و خود فیلم نیز جایزه اسکار بهترین فیلم را برد (ایستوود سال 1993 نیز برای "نابخشوده" برنده اسکار بهترین فیلم و کارگردان و نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد).

و نکته در خور توجه این که ایستوود "تک‌تیرانداز آمریکایی" را در 84 سالگی ساخته است، سنی که کارگردان‌ها یا مدت‌ها پیش از رسیدن به آن بازنشسته شده‌اند یا اگر همچنان فیلم می‌سازند، قطعا بهترین فیلم‌های کارنامه آن‌ها نیست.

این را هم در نظر داشته باشید که "تک‌تیرانداز آمریکایی" حتی تنها فیلمی نیست که ایستوود امسال کارگردانی کرده است. او ژوئن امسال نیز فیلم "پسران جرزی" (درباره چهار مرد جوان اهل نیوجرزی که در دهه 1960 کنار هم قرار گرفتند و گروه راک معروف "فور سیزنز" را شکل دادند) را روی پرده سینماها داشت.

ایستوود پیش از آغاز نمایش "تک‌تیرانداز آمریکایی" برای معرفی فیلم روی صحنه رفت و در عین حال ستاره‌های فیلم خود را تحسین کرد.

باب گازال رئیس موسسه فیلم آمریکا، بانی جوایز AFI با اشاره به اینکه ایستوود حدود 20 سال پیش جایزه یک عمر دستاورد این موسسه را دریافت کرد، گفت با توجه به پر کار بودن ایستوود هیچ بعید نیست در حرکتی بی‌سابقه دومین جایزه یک عمر دستاورد به او اعطاء شود.

"تک‌تیرانداز آمریکایی" داستانی واقعی را به تصویر می‌کشد. این فیلم از روی کتاب خاطرات کریس کایل عضو یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده (Navy SEALs) ساخته شده که با 160 قتل تاییدشده از 255 قتل ادعا‌شده، موفق‌ترین و مرگبارترین تک‌تیرانداز تاریخ ارتش ایالات متحده است. او در چهار ماموریت کابوس‌وار در عراق حضور داشت و اکنون در میان آمریکایی‌ها جایگاهی افسانه‌ای دارد. کتاب خاطرات کایل 13 هفته در رده اول فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار داشت.

فیلم ایستوود داستان زندگی کایل را از زمانی که یک کابوی رودیو بود تا وقتی که عضو عضو یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده شد، به تصویر می‌کشد.

بردلی کوپر در "تک‌تیرانداز آمریکایی" نقش کایل را بازی می‌کند. سی‌ینا میلر، جیک مک‌دورمن، لوک گرایمز، نوید نگهبان و کایر اودانل دیگر بازیگران این فیلم هستند. شرکت برادران وارنر این فیلم را از 25 دسامبر (4 دی) به طور محدود و از 16 ژانویه 2015 (26 دی) به طور گسترده اکران می‌کند.

برادران وانر پس از استقبالی که از اولین نمایش جهانی "تک‌تیرانداز آمریکایی" شد می‌تواند انتظار داشت باشد این فیلم در چند بخش شامل بهترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه اقتباسی برای جیسن هال، تدوین و فیلمبرداری برای تام استرن نامزد اسکار شود.

و حتی با در نظر گرفتن این نکته که امسال در بخش بهترین بازیگر مرد تعداد رقبای جدی زیاد است، نقش‌آفرینی ظریف و غوطه‌ور شدن بردلی کوپر در این نقش، شاید برای او سومین نامزدی اسکار پیاپی را پس از "کتاب بارقه امید" و "حقه‌بازی آمریکایی" به همراه داشته باشد.

کوپر این روزها نمایش "مرد فیل‌نما" را در برادوی روی صحنه دارد. اولین واکنش‌ها به بازی او در این نمایش نیز تحسین‌آمیز بوده است. از قضا اجرای "مرد فیل‌نما" تا خود مراسم اسکار 2015 ادامه دارد و قطعا استقبال از کار جدید او در عرصه نمایش شانس او را برای نامزدی اسکار کم نمی‌کند.

او نه تنها در "تک‌تیرانداز آمریکایی" نقش یک قهرمان جنگی بزرگ و متواضع را بازی می‌کند، بلکه خود این نقش‌آفرینی حالتی قهرمانانه دارد. برادران وارنر در کمپین تبلیغاتی خود تاکید زیادی نیز روی سی‌ینا میلر همبازی کوپر - که نقش همسر کایل را بازی می‌کند - دارد تا احتمال نامزدی او در بخش بهترین بازیگر زن مکمل را بالا ببرد.

در سالی که فعلا هیچ فیلمی نتوانسته است نام خود را به عنوان پیشتاز بخش اسکار بهترین فیلم مطرح کند، "تک‌تیرانداز آمریکایی" قطعا می‌تواند پرچم خود را بالا بگیرد.

نکته اینجاست که این فیلم ابتدا قرار بود سال 2015 روی پرده برود و ظاهرا برادران وارنر تصمیمی برای حضور این فیلم در فصل جوایز سینمایی نداشت، اما زمانی که مسئولان شرکت نسخه اولیه "تک‌تیرانداز آمریکایی" را دیدند به سرعت تصمیمشان عوض شد.

ایستوود در ساختن فیلم‌های درجه یک در کوتاه‌ترین زمان ممکن و از نظر اقتصادی، با صرفه یک توانایی منحصر به فرد دارد. پس منتظر ماندن دیگر دلیلی نداشت. همین استراتژی 10 سال پیش درمورد "عزیز میلیون دلاری" به کار برده شد و خیلی هم خوب جواب داد.

آنچه "تک‌تیرانداز آمریکایی" را بسیار تاثیرگذار کرده است، جدا از صحنه‌های مسحورکننده کایل هنگام انجام ماموریت، این است که فیلم ایستوود یک تحقیق عالی درباره یک جنگجو، نه تنها در میدان جنگ، بلکه در خانه است و به یک اندازه، خسارات جنگ در زندگی کایل به عنوان یک همسر و یک پدر، و زخم‌های روان‌شناختی جنگجوی ماهری مانند او را مورد توجه قرار می‌دهد. و دقیقا همان‌طور که از یک فیلم ایستوود انتظار می‌رود، هیچ‌یک از این‌ها نه پرزرق و برق و نه فریبکارانه است.

استیون اسپیلبرگ قرار بود "تک‌تیرانداز آمریکایی" را کارگردانی کند، اما اوت 2013 از پروژه جدا شد و جای خود را به ایستوود داد. کوپر که خود یکی از تهیه‌کنندگان فیلم است حاضر نشد تسلیم شود، حتی پس از آنکه کایل فوریه 2013 یک سالن تمرین تیراندازی در تگزاس، بی‌رحمانه با شلیک گلوله یک تفنگدار دریایی ناآرام که او تنها قصد کمک به وی را داشت، کشته شد. او هنگام مرگ 38 ساله بود.

جیسن هال حتی قبل از آنکه کایل کتاب خاطرات خود را بنویسد به نوشتن داستان زندگی او فکر می‌کرد. او گفت وقتی خبر مرگ کایل را شنید فکر کرد کار این پروژه دیگر تمام است، اما با آمدن ایستوود همه چیز عوض شد. نام کایل به عنوان دستیار تهیه‌کننده در تیتراژ "تک‌تیرانداز آمریکایی" درج شده است، با آنکه او آن‌قدر زنده نمایند تا داستان زندگی خود را روی پرده ببیند. فیلم ایستوود در لحظاتی بسیار تاثیرگذار است، بخصوص صحنه‌های مراسم تدفین کایل.

"تک‌تیرانداز آمریکایی" از جهاتی، به شکلی اجتناب‌ناپذیر با "قفسه درد" برنده اسکار بهترین فیلم سال 2009 قابل مقایسه است، اما این دو فیلم خیلی با هم متفاوت هستند و "تک‌تیرانداز آمریکایی" به لحاظ احساسی تاثیرگذاری بیشتری دارد، دقیقا مانند همان چیزی که ایستوود با "عزیز میلیون دلاری" به آن دست پیدا کرد. این داستان و فضای تراژیک آن با تماشاگر می‌ماند.

ددلاین / 11 نوامبر

علی افتخاری