سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه این دوره جشنواره فیلم لندن BFI که بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی بریتانیاست، شنبه شب با اجرای بن میلر در وایت‌هال شهر لندن معرفی برگزار شد و فیلم "لویاتان" (Leviathan) ساخته آندری زویاگینتسف برنده جایزه بهترین فیلم شد.

"لویاتان" قصه‌ای تراژیک درباره تقابل بین یک فرد و یک سیستم فاسد را در یک شهر کوچک روسی به تصویر می‌کشد. این چهارمین فیلم بلند داستانی زویاگینتسف است و به نمایندگی از روسیه در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2015 رقابت می‌کند.

"لویاتان" اولین بار در دنیا ماه مه در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به نمایش درآمد و در حالی که انتظار می‌رفت که جایزه نخل طلا را از آن خود کند، برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد.

جرمی تامس رئیس داوران بخش مسابقه رسمی جشنواره فیلم لندن، گفت: ما همه مجذوب دوازده فیلمی شدیم که برای بخش مسابقه انتخاب شده بودند و واقعا خیلی از آن‌ها را تحسین کردیم. خیلی از آن‌ها داستان‌های فوق‌العاده و تصاویر چشمگیر دارند. تامس افزود: اما یک فیلم بود که ما به اتفاق آرا می‌خواستیم جایزه بهترین فیلم را به آن بدهیم: "لویاتان" به کارگردانی آندری زویاگینتسف. عظمت و مضامین فیلم همه ما را به یک شکل تحت تاثیر قرار داد.

داوران جشنواره همچنین از فیلم "بچگی" (Girlhood) ساخته سلین شاما تقدیر کردند. این فیلم درباره زنی جوان است که در حومه پاریس، هویت را جستجو می‌کند.

احمد عبدالله کارگردان، اسکات فانداس منتقد فیلم، لورنا تی تهیه‌کننده مالزیایی و جیمز مک‌آووی بازیگر، همکاران تامس در هیئت داوران بودند.

در بخش مسابقه فیلم‌های اول داستانی درام اوکراینی "قبیله" (The Tribe) به کارگردانی میروسلاو اسلابوشپیتسکی جایزه ساترلند را از آن خود کرد. این جایزه به کارگردان بدیع‌ترین و خلاق‌ترین فیلم اول جشنواره تلعق می‌گیرد.

"قبیله" کلا به زبان اشاره و درباره یک نوجوان ناشنوا و لال است که می‌کوشد خود را با یک مدرسه شبانه‌روزی مخصوص جوانان ناشنوا تطبیق بدهد. این فیلم اولین بار در جشنواره کن امسال روی پرده رفت و جایزه بزرگ هفته منتقدان را برد.

داوران این بخش همچنین از فیلم "ذیب" (Theeb) به کارگردانی ناجی ابو نوار تقدیر کردند. این فیلم درباره دو برادر دوقلوی یتیم است که همزمان با شورش اعراب بر ضد امپراتوری عثمانی راهی سفری خطرناک در سرتاسر صحرا می‌شوند. "ذیب" اولین بار ماه پیش در جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد و جایزه بهترین کارگردان بخش افق‌ها را برد.

جایزه گریرسن بهترین مستند به "آب نقره‌فام، پرتره شخصی سوریه" (Silvered Water, Syria Self-Portrait) به کارگردانی اسامه محمد و وئام بدرخان رسید که روایتی ویدیویی از خشونت‌ها در سوریه است. تصاویر فیلم توسط فعالان شهر در محاصره حمص فیلمبرداری شده است. این مستند اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و در جشنواره‌های دیگر چون لوکارنو و تورنتو هم روی پرده رفته است.

سامانتا جبین احمد برای بازی در فیلم "بابا من را بگیر" (Catch Me Daddy) ساخته دانیل وولف جایزه بهترین چهره تازه‌کار بریتانیایی را گرفت. این جایزه به یک نویسنده، تهیه‌کننده یا کارگردان با آینده روشن که پیش از این هیچ سابقه‌ای در سینما یا تلویزیون نداشته، اعطاء می‌شود. جبین احمد در "بابا من را بگیر" نقش دختری را بازی می‌کند که از دست خانواده‌اش می‌گریزد و جایی در یورکشایر مخفی می‌شود. همان‌طور که قبلا اعلام شد، استفن فریرز کارگردان بریتانیایی بالاترین نشان افتخار جشنواره لندن را دریافت کرد. این جایزه را سر دیوید هیر نمایش نامه‌نویس بریتانیایی به او اعطاء کرد.

پنجاه و هشتمین جشنواره فیلم لندن 8 تا 19 اکتبر (16 تا 27 مهر) برگزار شد. امسال در مجموع 248 فیلم بلند داستانی و مستند در این جشنواره روی پرده رفتند.

جشنواره لندن با اولین نمایش اروپایی فیلم "بازی تقلید" با بازی بندیکت کامبربچ و کایرا نایتلی شروع ‌شد و با اولین نمایش اروپایی فیلم جنگی "فیوری" با بازی برد پیت به پایان می‌رسد. جشنواره فیلم لندن را مؤسسه فیلم بریتانیا (‌BFI) برپا می‌کند. اولین دوره جشنواره لندن سال 1956 برگزار شد.

اسکرین دیلی / 18 اکتبر

علی افتخاری