سرویس سینمایی هنرآنلاین: رقابت عموما تحت‌الشعاع کارگردانان مولف است که در صنعت فیلمسازی احترام زیادی دارند. در چند سال اخیر کارگردان‌هایی چون آلفونسو کوارون، آنگ لی، میشل هازاناویسیوس و تام هوپر اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرده‌اند.

بی‌تردید یکی از بزرگ‌ترین رقبای امسال آلخاندرو گونزالس ایناریتو فیلمساز مکزیکی برای فیلم جدیدش "بردمن یا مزیت غیرمنتظره نادانی" (Birdman or the Unexpected Virtue of Ignorance) است. ایناریتو قبلا برای "بابل" نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده و فیلم جدیدش از همین حال سر ‌وصدای زیادی به پا کرده است.

کمدی سیاه "بردمن" فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم ونیز همین‌طور جشنواره فیلم نیویورک است. این فیلم 17 اکتبر (25 مهر) در آمریکای شمالی اکران می‌شود که یک ماه خوش‌یمن برای برندگان اسکار است.

ایناریتو در میان دست‌اندرکاران صنعت احترام زیادی دارد و "بردمن" بلندپروازانه‌ترین پروژه او تا به امروز است.

مایکل کیتن نقش اصلی "بردمن" را بازی می‌کند. او در این فیلم نقش بازیگری میانسال را به عهده دارد که زمانی نقش یک ابرقهرمان محبوب به نام "بردمن"/"مرد پرنده‌ای را بازی می‌کرده و اکنون می‌خواهد با حضور در نمایشی در برادوی که از روی داستانی کوتاه نوشته ریموند کارور تولید شده، شکوه از‌دست‌رفته خود را بازیابد. زاک گالیفیاناکیس، ادوارد نورتن، آندرا رایزبورو، ایمی رایان، اما استون و نائومی واتس دیگر بازیگران "بردمن" هستند که اولین بار در دنیا 27 اوت (5 شهریور) در مراسم افتتاحیه هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز در بخش مسابقه روی پرده می‌رود.

"آمورس پروس"، "21 گرم" و "بیوتیفول" از دیگر ساخته‌های ایناریتو هستند.

ریچارد لینکلیتر احتمالا امسال برای اولین بار در بخش کارگردانی نامزد اسکار می‌شود. "بچگی" (‌Boyhood)، تازه‌ترین فیلم بلند داستانی او در دنیا با تحسین روبرو شده و در سینماها هم خوب فروخته است. از آنجا که فیلم در طول 12 سال ساخته شده، شاید مورد توجه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی قرار بگیرد.

این فیلمِ تقریبا سه ساعته که داستانی درباره بلوغ را به تصویر می‌کشد، اولین بار در دنیا فوریه پیش در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم برلین روی پرده رفت و برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان شد.

پاتریشیا آرکت و ایتن هاوک در "بچگی" نقش پدر و مادری را بازی می‌کنند که از هم جدا شده‌اند. آن‌ها دو بچه - میسن (الار کولترین) و سامانتا (لورلی دختر خود لینکلیتر) - دارند. مادر، بچه‌ها را به تنهایی در تگزاس بزرگ می‌کند و در این مدت پدر خانواده هر چند وقت یکبار به آن‌ها سر می‌زند. لینکلیتر فیلمبرداری این پروژه را از سال 2002 شروع کرد و تا 2013 هر سال چند روز فیلمبرداری می‌کرد. لینکلیتر در این 12 سال هر سال چند روز فیلمبرداری می‌کرد، اما به بازیگران اجازه نمی‌داد تغییرات اساسی در چهره خود بدهند.

در حالی که سن آرکت و هاوک به تدریج روی تصاویر بالا می‌رود و آن‌ها به دوره میانسالی پا می‌گذارند، بچه‌ها نیز عملا مقابل چشم تماشاگران بزرگ شده و از بچه‌های کوچک به جوانانی دانشجو تبدیل می‌شوند. لینکلیتر و هاوک پیش از این در سه‌گانه "پیش از طلوع"، "پیش از غروب" و "پیش از نیمه‌شب" همکاری کرده بودند.

بنت میلر نیز با "شکارچی روباه" (Foxcatcher) یک رقیب جدی است. او برای "شکارچی روباه" جایزه بهترین کارگردان را از از جشنواره فیلم کن گرفت و فیلم جدیدش همین حالا نیز مورد توجه خیلی‌هاست.

"شکارچی روباه" با بازی استیو کارل، چانینگ تیتم و مارک روفالو از روی داستانی واقعی ساخته شده و روایتی از قتل دیوید شولتز کشتی‌گیر برنده مدال طلای المپیک است.

این سومین فیلم میلر پس از "کاپوتی" و "مانیبال" است. "کاپوتی" سال 2006 اولین نامزدی اسکار کارگردانی را برای میلر به همراه داشت.

هر وقت کریستوفر نولان فیلمی می‌سازد همه از احتمال نامزدی او در جوایز اسکار می‌گویند. هرچند آکادمی تاکنون او را در بخش کارگردانی نامزد نکرده است.

با این حال، به نظر می‌رسد امسال همه چیز عوض شود و نولان برای فیلم جدیدش "بین ستاره‌ای" (Interstellar) برای اولین بار در بخش اسکار کارگردانی بخت دریافت جایزه را دریافت کند. بخصوص که آکادمی در چهار سال اخیر توجه‌ای ویژه به فیلم‌های متکی بر جلوه‌های ویژه داشته است.

فیلم علمی تخیلی "بین ستاره‌ای" تولید شرکت برادران وارنر است و 7 نوامبر (16 آبان) روی پرده سینماها می‌رود.

داستان درباره گروهی جهانگرد است که در سفری بین ستاره‌ای از یک کرم‌چاله تازه کشف‌شده برای گذر از محدودیت‌های انسان‌ها در سفر فضایی و فتح مسافت‌های دور و فراتر از درک علمی استفاده می‌کنند.

متیو ماکاناهی در فیلم نقش یک مهندس به نام کوپر را بازی می‌کند که با این گروه همراه است.

آن هاتاوی، جسیکا چستین، کیسی افلک، مایکل کین، دیوید اویلوو، وس بنتلی، جان لیتگو، الن برستین، تافر گریس، مکنزی فوی، بیل اروین و مت دیمن دیگر بازیگران "بین ستاره‌ای" هستند. هانس زیمر نیز با یک موسیقی تقریبا حماسی بازگشته است. فیلمنامه "بین ستاره‌ای" تلفیقی از یک ایده اولیه از کریستوفر نولان و فیلمنامه‌ای نوشته برادرش جاناتان نولان است. این فیلم اولین تجربه کارگردانی نولان پس از "شوالیه تاریکی برمی‌خیزد" در سال 2012 است. او که متولد لندن است، در سال 2002 برای فیلم "یادگاری" نامزد اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد و سال 2011 برای فیلم "تلقین/آغاز" نامزد جوایز اسکار بهترین فیلم و فیلمنامه غیراقتباسی بود. "بی‌خوابی" و "پرستیژ"، "بتمن آغاز می‌کند" و "شوالیه تاریکی" از دیگر فیلم‌های نولان است.

شرکت واینستین امسال در فصل جوایز سینمایی چند فیلم خوب دارد، اما اسکاری‌ترین آن‌ها "چشمان بزرگ" (Big Eyes) تازه‌ترین ساخته تیم برتن است. برتن تا الان برای کارگردانی نامزد اسکار نشده، اما فیلم جدیدش می‌تواند این فرصت را در اختیار او بگذارد.

پروژه تازه برتن یک فیلم زندگی‌نامه‌ای درباره زوج هنری والتر و مارگارت کین است که در دهه‌ 1950 با نقاشی‌های محبوب خود با موضوع بچه‌هایی با چشمان بزرگ در دنیای هنر اسم و رسمی به هم زدند.

کریستوف والتس بازیگر اتریشی که برای فیلم‌های "لعنتی‌های بی‌آبرو" و "جانگو آزاد شده" دو بار برنده اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل شده و ایمی آدامز بازیگر آمریکایی که پنج نامزدی اسکار در کارنامه دارد، نقش این زوج را بازی کرده‌اند. داستان "چشمان بزرگ" درباره چند دهه‌ جدال بین والتر و مارگارت کین درباره حقوق قانونی نقاشی‌ها پس از طلاق آن‌ها در سال 1965 است. دنی هیوستن، کریستین ریتر، جیسن شوارتزمن و ترنس استمپ دیگر بازیگران "چشمان بزرگ" هستند که 25 دسامبر (4 دی) در آمریکای شمالی روی پرده سینماها می‌رود. برتن سازنده فیلم‌های چون "بیتل جوس"، "بتمن"، "ادوارد دست قیچی"، "بتمن بازمی‌گردد"، "مریخ حمله می‌کند!"، "اسلیپی هالو"، "سیاره میمون‌ها"، "ماهی بزرگ"، "چارلی و کارخانه شکلات‌سازی"، "سوئینی تاد: آرایشگر شیطان‌صفت خیابان فلیت"، "آلیس در سرزمین عجایب" و "سایه تاریک" است.

وس اندرسن هم می‌تواند یک شگفتی بزرگ را رقم بزند، بخصوص که خیلی‌ها فیلم جدیدش "هتل بزرگ بوداپست" (The Grand Budapest Hotel) را دوست داشتند.

اندرسن هم یکی از چهره‌های محترم صنعت فیلمسازی است، اما به نظر می‌رسد فیلم‌هایش برای آکادمی بیش از حد عجیب و غریب هستند.

اگر "هتل بزرگ بوداپست" بتواند در فصل جوایز سینمایی موفقیتی به دست بیاورد، راه اندرسن برای کسب اولین نامزدی اسکار بهترین کارگردانی باز می‌شود.

داستان "هتل بزرگ بوداپست" بین جنگ‌های جهانی اول و دوم روی می‌دهد و بر ماجراهای گوستاو اچ (با بازی رالف فاینس)، متصدی خدمات جانبی یک هتل اروپایی معروف و زیرو مصطفی (تونی رِوولوری)، یکی از کارگران هتل متمرکز است که قابل‌اعتمادترین دوست او می‌شود. داستان حول محور سرقت و پیدا کردن یک تابلو نقاشی ارزشمند متعلق به عصر رنسانس و نبرد برای ثروت بی‌اندازه یک خانواده می‌گردد که در پسزمینه وقایع دراماتیک تاریخی روی می‌دهد.

تعدادی از بازیگران همیشگی فیلم‌های اندرسن مانند بیل موری، جیسن شوارتزمن، آدرین برودی و اوئن ویلسن در فیلم جدید او هم بازی می‌کنند. سرشا رونان، اف. موری آبراهام، ادوارد نورتن، متیو آمالریک، ویلم دافو، لیا سیدو، جف گلدبلوم، جود لاو، تیلدا سوئینتن، هاروی کایتل و تام ویلکینسن از دیگر بازیگران "هتل بزرگ بوداپست" هستند که سال گذشته فیلم افتتاحیه جشنواره برلین بود. اندرسن کارگردان فیلم‌هایی چون "راشمور"، "خانواده رویال تننبام"، "زندگی در آب با استیو زیسو"، "دارجلینگ لیمیتد"، "آقای فاکس شگفت‌انگیز" و "قلمرو طلوع ماه" است.

در همین حال، دیوید فینچر می‌تواند برای "دختر از‌دست‌رفته" (Gone Girl) پس از "مورد عجیب بنجامین باتن" و "شبکه اجتماعی" سومین نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را تجربه کند. البته فینچر هیچگاه برای فیلم‌های تریلر خود نامزد نشده است، چرا که از نظر آکادمی این فیلم‌ها بیش از حد تاریک هستند. شاید "دختر از‌دست‌رفته" هم چنین سرنوشتی داشته باشد. فینچر "دختر از‌دست‌رفته" را با اقتباس از رمان پرفروش جیلیان فیلین ساخته است.

بن افلک در این فیلم که داستان آن در میزوری روی می‌دهد، نقش مردی به نام نیک دان را بازی می‌کند که در پنجمین سالگرد عروسی‌ خود گزارش می‌دهد همسرش امی (رزاموند پایک) ناپدید شده است. تحت فشار پلیس و جنون رسانه‌ای فزاینده، آنچه ابتدا یک ازدواج موفق تصور می‌شد، شکل دیگری پیدا می‌کند. به زودی دروغ‌ها، فریب‌کاری‌ها و رفتار عجیب نیک باعث می‌شود همه یک پرسش مشترک را مطرح کنند: آیا او همسرش را کشته است؟ تایلر پری، نیل پاتریک هریس، میسی پایل، کیم دیکنز، پاتریک فیوجیت و کیسی ویلسن از دیگر بازیگران "دختر از‌دست‌رفته" هستند که 3 اکتبر (11 مهر) اکران می‌شود. کتاب "دختر ازدست‌رفته" برای هشت هفته در فهرست نیویورک تایمز پرفروش‌ترین کتاب بود. این رمان جنایی حدود دو میلیون نسخه فروش داشت. "بیگانه 3"، "هفت"، "بازی"، "باشگاه مشتزنی" "زودیاک" و "دختری با خالکوبی اژدها" از دیگر ساخته‌های فینچر است. مایک لی کارگردان بریتانیایی نیز بعید نیست برای "آقای ترنر" (Mr. Turner) نامزد اسکار بهترین کارگردانی بشود. فیلم جدید او ماه مه پیش در جشنواره کن در بخش مسابقه اصلی روی پرده رفت و به خاطر ارائه یک تصویر شاداب از جی. ام. دبلیو ترنر، نقاش عذاب‌دیده بریتانیایی با استقبال منتقدان روبرو شد. "آقای ترنر" مسیر زندگی جوزف مالورد ویلیام ترنر، نقاش منظره و نابغه سنت‌شکن را دنبال می‌کند. تیموتی اسپال بازیگر نقش ترنر جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن را برد.

لی که بیش از 40 سال است در دنیای سینما فعالیت می‌کند، برای فیلم‌های "رازها و دروغ‌ها"، "واژگون"، "ورا دریک"، "بی‌غم" و "سال دیگر" در مجموع هفت بار نامزد اسکار بوده است. او سال 1996 برای "رازها و دروغ‌ها" برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شد و در 2004 برای "ورا دریک" جایزه شیر طلای جشنواره ونیز را گرفت.

پل تامس اندرسن هم می‌تواند به رقابت برگردد. همکاران فیلمساز اندرسن خیلی به او احترام می‌گذارند، اما فیلم‌هایش گاهی‌اوقات با سلیقه رای‌دهنده‌های آکادمی همخوانی ندارد.

گفته می‌شود "Inherent Vice" تازه‌ترین ساخته اندرسن فیلمی بیش از حد تجربی شبیه "مرشد" فیلم قبلی اوست. بنابراین بعید نیست اندرسن امسال هم یک فرصت دیگر را از دست بدهد.

"شب‌های بوگی"، "ماگنولیا" و "خون به پا می‌شود" از دیگر ساخته‌های اوست. اندرسن پیش از این برای "شب‌های بوگی"، "ماگنولیا" در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و برای "خون به پا می‌شود" در بخش‌های بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی نامزد اسکار بوده است.

آنجلینا جولی هم می‌تواند برای فیلم زندگی‌نامه‌ای "نشکسته" (Unbroken) که ‌دومین تجربه کارگردانی اوست، تنها فیلمساز زن در میان نامزدهای بخش بهترین کارگردانی باشد. هشتاد و هفتمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه 22 فوریه 2015 (صبح دوشنبه 4 اسفند) در دالبی تیه‌تر برگزار می‌شود. اسامی نامزدها 15 ژانویه (25 دی) اعلام می‌شود.

علی افتخاری