به گزارش هنرآنلاین، علیرغم اختلافات درون صنفی و مجادله های لفظی و مکتوبی که در چند هفته گذشته میان طیف های گوناگون کارگردانان سینمای کشور به وجود آمد ، جشن دیشب شاهد حضور تعداد زیادی از فیلمسازان سینما از نسل ها و تفکرات مختلف بود.

داریوش فرهنگ که مجری گری و کارگردانی این مراسم را بر عهده داشت در ابتدای مراسم روی صحنه آمد و گفت: داریوش فرهنگ مجری و کارگردان مراسم در ابتدا روی صحنه آمد و گفت: امشب پنجمین شب کانون کارگردانان است. این جشن در شب میلاد مولا علی (ع) برگزار شده و به همه کارگردانان و سینماگرانی که امشب در این مراسم حضور پیدا کرده اند، خوش آمد می گویم. قرار بود این مراسم و این جشن دوستانه دو سال قبل برگزار شود، اما اجازه ندادند تا این جشن در هیچ کجا برگزار شود. خواستیم جشن را در خانه خودمان، خانه سینما برگزار کنیم که در خانه مان را قفل و زنجیر کردند اما بعد از گذشت این دو سال، شورای مرکزی کانون کارگردانان گوشه ای از کار را گرفتند تا ما بتوانیم امشب صمیمانه در کنار هم قرار بگیریم و با هر سلیقه و کنش و واکنشی در کنار هم این جشن را برگزار کنیم.

فرهنگ در ادامه با اشاره به این که کانون کارگردانان یک تشکل صنفی است گفت: برای همه دوستان دعوت نامه ارسال کردیم. حتی برای کسانی که عقاید متفاوت و مخالفت هایی داشتند. عده ای آمدند و عده ای اندکی نیامدند و هنوز هم نمی دانیم چرا نیامدند. واقعا در شان کارگردانان سینمای ایران نیست که خودمان خودمان را تحریم کنیم چرا که بی شک قربانی بعدی این ماجراها یکی از میان خودمان است. طی دو سال گذشته اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان در یک تبعید خودخواسته و ناخواسته قرار داشتند، به همین دلیل تمام جلسات را با هزینه شخصی و در دفاترشان برگزار کردند.

او افزود: نباید فراموش کرد که این خانواده از همان ابتدای آغاز کار سینمای ایران و از همان زمان که نور روی پرده سینما افتاد، انتشاردهنده نور بودند. ما باید نور را انتشار دهیم اما چه اشکالی پیش آمده که همدیگر را رانت خوار می‌خوانیم. امسال سال اقتصاد و فرهنگ است، کدام اقتصاد بدون فرهنگ و کدام فرهنگ بدون اقتصاد می تواند به حیات خود ادامه دهد؟ طی سال های گذشته بودجه فرهنگ ما چقدر بوده و از این میان بودجه سینمای ایران چقدر است؟ یادمان باشد که باید این خانواده را حفظ کنیم و همه زیر یک چتر قرار بگیریم، چتر را پایین نکشیم تا خودمان را بالا ببریم.

سیروس الوند برای تقدیر از کامران قدکچیان روی صحنه آمد و گفت: قدکچیان نمونه‌ی مشخص از یک فیلمساز حرفه‌ای است و رانت او بلیت‌هایی است که مردم در سینما‌ها می‌خرند و فیلمش رامی بینند و شیرین‌ترین رانت همین است. احترامی که قدکچیان برای نویسنده دارد؛ ستودنی است.ما برای مردم فیلم می‌سازیم به همین دلیل باید بالا‌ترین رانت‌مان مردم باشند و باید برای مردم فیلم بسازیم.

کامران قدکچیان نیز با تشکر از کانون کارگردانان و خانه سینما گفت: خانه سینما؛ خانه‌ی امن ماست. اتاق کارگردان‌ها اتاق فکر و آسایش ماست و باید به این خانه قبل از آنکه کلنگی شود؛ توجه کنیم. دوستانی که پشت در هستند ناگفته‌هایی دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود. شاید کسانی که پشت در هستند از کوک خارج شده باشند اما باید تلاش کنیم تا آن‌ها نیز به جمع ما بپیوندند و باهم نوای هماهنگی رابزنیم.

ابوالحسن داوودی رئیس شورای صنفی نمایش برای تقدیر از جهانگیر جهانگیری فیلمساز سینمای ایران که سال پیش درگذشت روی صحنه آمد و گفت: زنده یاد جهانگیری یکی از بی‌حاشیه‌ترین کارگردانانی بود که طی 40 سال گذشته به حرفه فیلمسازی مشغول بود. او از ابتدای انقلاب در هر شرایطی به کار خود ادامه داد و بدون هیچ حاشیه اضافی کار خود را ادامه داد و بیش از 18 فیلم سینمایی ساخت و خیلی زود از کنار ما رفت.

در بخشی از مراسم دیشب از سه فیلمساز از نسل های مختلف سینمای کشور تجلیل شد.خسرو سینایی به عنوان نماینده نسل اول فیلمسازان ،مجید مجیدی در کسوت نماینده نسل دوم و حمید نعمت الله به عنوان نماینده ای از نسل سوم کارگردانان سینمای کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.علیرضا داوود نژاد ،کامبوزیا پرتوی و علی ژکان در این بخش از همکاران خود تقدیر کردند. کمال تبریزی هم جایزه سمبلیک "دیپلم افتخار خوش آمد گویی به فیلمسازان جوان" را به مصطفی کیائی اهدا کرد.تبریزی در بخشی از این مراسم گفت: این روزها بحث اختلاف نظرها و دعواها در صنوف بالا گرفته است. بهتر است این اختلاف نظرها را با هم مطرح کنیم و با هم در میان بگذاریم، نه اینکه مشکلات خود را مطبوعاتی کنیم قبل از اینکه خودمان به نتیجه درستی در رابطه با مشکلاتمان برسیم. مردم ما از دعواهای مختلف مانند دعواهای سیاسی و اقتصادی خسته شده اند. ما در مجموعه فرهنگی و هنری باید گذشته های تلخ را کنار گذاشته و نگاهمان به آینده باشد و بدانیم که چگونه باید دور هم جمع شویم.

او در ادامه افزود: به عنوان رئیس شورای کانون کارگردانان هم به خودمان و هم به مدیران سینمایی می گویم که باید بحث قدیمی مدیریت را فراموش کنیم. بحثی که در سال های گذشته در صنوف مختلف به خصوص کانون کارگردانان پیش آمده بود و رئیس کانون تصمیمات را فردی گرفته و با بدنه دولت در ارتباط بود را کنار گذاشته و به صورت جمعی تصمیم بگیریم. ما اصلاحیه ای را در کانون کارگردانان ایجاد کرده ایم که هر رئیس تنها می تواند به مدت دو سال رئیس باشد، نه بیشتر و نه کمتر. زمانی که من به عنوان رئیس کانون کارگردانان انتخاب شدم، تصمیم گرفتم تا فکر جدیدی برای مدیریت این کانون داشته باشم. در همین راستا، در کانون کارگردانان هیچ کس رئیس نیست و همه رئیس هستند. با هم فکری و تبادل نظر به صورت جمعی به مدیریت این کانون فکر می کنیم. هه اعضای صنف کانون کارگردانان می توانند در جلسات حضور داشته و نظرات خود را بگویند و مطمئن باشند که نظرات آن ها به کار گرفته می شود.

تبریزی ضمن اشاره به این که همه ما گذشته ای در سینمای ایران داریم،سخنان خود را این گونه به پایان رساند: از همه همکاران خود می خواهم که به خاطر دعواهای بچه گانه، سعی نکنیم این گذشته را خراب کنیم و سعی نکنیم سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را که در جشنواره های مختلف موفقیت به دست آورده اند زیر سئوال ببریم. بهتر است به این فکر کنیم که آینده ای در پیش داریم و که باید آن را پشت سر بگذاریم. امیدوارم سینمای ایران دوباره به ارتباط خوبی که با مردم و محافل فرهنگی داشته دست یابد و این راه را ادامه دهد و چرخه اقتصادی سینمای ایران بچرخد. امیدوارم از فردا بدون هیچ ملاحظه ای حرف های خود را مطرح کنیم.

مازیار میری دبیر پنجمین شب کانون کارگردانان بود که توسط کانون کارگردانان سینمای ایران و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در مراسم شب کارگردانان فیلمسازانی از طیف‌های مختلف همچون محمدمهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، مسعود ده‌نمکی، رخشان بنی‌اعتماد، سیامک اطلسی، ابوالحسن داوودی، کمال تبریزی، احمدرضا گرشاسبی، تهمینه میلانی، جمشید گرگین، افشین شرکت، محمد بزرگ‌نیا، جمشید حیدری، غلامرضا آزادی، اکبر حر، بهروز شعیبی، محمد فراورده، همایون اسعدیان، محمد احسانی، کامبوزیا پرتوی، رضا میرکریمی، داوود میرباقری، فخرالدین انوار، خسرو معصومی، بیژن میرباقری، محمدرضا هنرمند، محمد متوسلانی، منوچهر هادی، محمد زرین‌دست، محمدعلی سجادی، سیامک شایقی، محمدحسین لطیفی، مجید جوانمرد، حسن حسندوست، علیرضا داوودنژاد، مجید مجیدی، جواد نوروزبیگی، سامان سالور، علی عطشانی، احد صادقی، فرهاد توحیدی، نیکی کریمی، غلامرضا موسوی، محمدرضا جعفری جلوه، سامان مقدم، ارژنگ امیرفضلی، احمدرضا درویش، خسرو سینایی، علی زمانی عصمتی، جابر قاسمعلی، امیرشهاب رضویان، نگار آذربایجانی، جهانگیر کوثری، یدالله صمدی، رویا تیموریان، مسعود رایگان، محمدرضا هنرمند، مرتضی شایسته، حمید نعمت الله، هادی مقدم دوست، عباس رافعی، علیرضا شجاع نوری، مونا زندحقیقی، امین تارخ، پرویز شیخ طادی، سیروس الوند، همایون اسعدیان، محمد نیک‌بین، پناه برخدارضای، محسن محسنی‌نسب، حبیب رضایی، محمد احسانی، احمدرضا معتمدی، نظام‌الدین کیایی، منوچهر هادی، مازیار شیخ محبوبی، فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواری، علی ژکان، مجید مظفری و جمع زیادی از سینماگران و اهالی رسانه حضور داشتند.