به گزارش هنرآنلاین، هژیر اسعدی، نویسنده و کارگردان انیمیشن کوتاه «چاوک»، درباره درون‌مایه این اثر، منابع الهام خود و تأثیر فضای سیاسی-اجتماعی بر خلق آثار هنری گفت. او با نگاهی عمیق به ارتباط هنرها و تأثیرات متقابل آن‌ها، از فرآیند خلق «چاوک» و سبک روایی و بصری آن پرداخت.

درون‌مایه «چاوک»: بازتاب گذشته در چهره انسان

اسعدی درباره داستان و درون‌مایه انیمیشن «چاوک» بیان کرد: «این انیمیشن داستان آپاراتچی میان‌سالی را روایت می‌کند که پس از سال‌ها زندگی در میان مردمان شهری با چهره‌های دفرمه، عشق دوران نوجوانی خود را بازمی‌یابد. به نظرم درون‌مایه با پیام اخلاقی یا نتیجه‌گیری مستقیم متفاوت است. فیلم الزاما قرار نیست پاسخی ارائه دهد، بلکه می‌تواند موضوعی را برجسته کند یا پرسشی طرح کند. از این‌رو، درون‌مایه «چاوک» بر این تمرکز دارد که چگونه چهره انسان به بازنمودی از گذشته، خاطرات و شکست‌های عاطفی او در زمان حال بدل می‌شود.»

الهام از هنرهای دیگر و تأثیر بزرگان انیمیشن

اسعدی با تأکید بر اهمیت گفت‌وگوی میان هنرها، اظهار داشت: «یک انیمیشن‌ساز نباید تنها به انیمیشن محدود شود. سینما، تئاتر، نقاشی و ادبیات همواره در حال گفت‌وگو هستند و گاه مرزهایشان مخدوش می‌شود. این مخدوش شدن، فضایی برای بروز بدیل‌های خلاقانه فراهم می‌کند. افرادی که مرا به دنیای انیمیشن علاقه‌مند کردند، عمدتاً از اروپا هستند؛ هنرمندانی چون یان شوانکمایر، زبیگنیف ریپچینسکی، مایکل دودوک دی ویت و ژرمی کلاپین.»

چاوک1

فضا و لحن «چاوک»: تأثیر اکسپرسیونیسم و شرایط اجتماعی

اسعدی درباره تأثیر فضای سیاسی-اجتماعی بر آثار هنری گفت: «فضا و لحن هر اثر برآمده از شرایط سیاسی-اجتماعی‌ای است که خالق آن در آن زیسته است. «چاوک» نیز از این قاعده مستثنا نیست.»

وی درباره ساختار روایی و لحن این انیمیشن افزود: «در سه انیمیشنی که ساخته‌ام، از روایت دایره‌ای بهره برده‌ام که می‌توان آن را بر اساس نظریه تودوروف این‌گونه تعریف کرد: حرکت از تعادل اولیه به عدم تعادل ناشی از عاملی بیرونی و بازگشت به تعادلی جدید با دگردیسی. در «چاوک»، با الهام از آثار اکسپرسیونیستی، به‌ویژه سینمای آلمان دهه ۱۹۲۰، نقاشی‌های فرانسیس بیکن و موسیقی آرنولد شونبرگ، تلاش کردم فضا و لحنی منحصربه‌فرد خلق کنم.»

هژیر اسعدی با نگاهی چندوجهی به هنر انیمیشن، «چاوک» را اثری دانست که نه‌تنها گذشته و خاطرات را در قالب چهره‌های انسانی بازنمایی می‌کند، بلکه با الهام از جریان‌های هنری اکسپرسیونیستی، پرسش‌هایی عمیق درباره هویت و زمان مطرح می‌سازد.

چهل ‌و ‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با رویکرد «خِردمحوری و اندیشه‌ورزی» و به دبیری بهروز شعیبی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان‌ ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایران‌مال تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام