گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین، در شرایطی که تلویزیون همچنان درگیر محافظهکاریهای رایج خود است، نمایش خانگی به نسل تازهای از کارگردانان میدان داده تا با انرژی، انگیزه و آشنایی با زبان روز سینما و سریالسازی جهانی، آثاری متفاوت خلق کنند. نگاهی به کارنامه چند سریال اخیر نشان میدهد این اعتماد تا حد زیادی نتیجهبخش بوده است.
سریال محکوم | سیامک مردانه
«محکوم»تازهترین نمونه از اعتماد به کارگردانان فیلماولی است. سیامک مردانه که پیشتر سابقه دستیاری کارگردانانی چون علی شاهحاتمی و محمدحسین مهدویان را داشت، با این سریال نخستین تجربه جدی خود را در عرصه سریالسازی پشت سر میگذارد.
فیلمنامه این اثر توسط مهران مهدویان نوشته شده و بازیگران نامآشنایی چون پژمان جمشیدی (در نقش ادیب فروتن)، ساره بیات (در نقش نسرین)، مهران غفوریان، کوروش تهامی، الهام کردا، اسماعیل محرابی، یونس حراناف، شادی خلیلی، رامین پرچمی و امیر دژاکام در آن ایفای نقش میکنند.
داستان رسمی محکوم درباره «نسرین، دادیاری است که پس از مرگ همسرش به دنبال آغاز زندگی تازهای است، اما مخالفت پسرش و رویدادهای غیرمنتظره او را میان عشق مادری و مسئولیت شغلی گرفتار میکند.» با توجه به سابقه تیم سازنده، میتوان انتظار داشت این اثر نیز روایتی پرهیجان و پرکشش را برای مخاطبان به همراه داشته باشد.
سریال بازنده | امین حسینپور
امین حسینپور، یکی از استعدادهای جوان عرصه فیلمسازی، با ساخت مینیسریال جنایی و معمایی بازنده توانست نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. این سریال که به لحاظ ساختاری و روایی الگویی کامل از یک اثر پلیسی و پرتعلیق به شمار میرود، ترکیبی از بازیگران توانمند و محبوب همچون علیرضا کمالی، صابر ابر، پیمان قاسمخانی و سارا بهرامی را در کنار هم قرار داد. نتیجه کار چنان درخشان بود که میتوان گفت حسینپور در نخستین تجربه سریالسازی خود، مسیر چند ساله را یکباره طی کرد و به عنوان کارگردانی جدی و خلاق در این حوزه مطرح شد.
سریال جنگل آسفالت | پژمان تیمورتاش
پژمان تیمورتاش که پیشتر تجربه فیلمنامهنویسی داشت، با «جنگل آسفالت» وارد دنیای کارگردانی سریال شد. او با تمرکز بر فضاهای شهری و خیابانی و خلق شخصیتهایی چندلایه و مرموز نشان داد تسلط ویژهای بر روایت داستان در بستر معاصر دارد. اگرچه این سریال تنها در یک فصل ساخته و پخش شد و ادامهاش هرگز به تولید نرسید، اما همان فصل نخست توانست بلوغ کارگردانی و نگاه منحصربهفرد تیمورتاش را به نمایش بگذارد و نوید ظهور فیلمسازی متفاوت را بدهد.
سریال سقوط | سجاد پهلوانزاده
سجاد پهلوانزاده، تدوین گر شناختهشده آثار محمدحسین مهدویان، نخستین تجربه کارگردانیاش را با «سقوط» در فیلیمو آغاز کرد. این مینیسریال پرهیجان با موضوع نفوذ یک ایرانی در دل داعش، اثری پرتعلیق و دلهرهآور بود که بازیهای قابلتوجهی از بازیگرانی چون الناز ملک، سجاد بابایی، حمید فرخنژاد و عباس جمشیدیفر را در خود جای داد. پهلوانزاده با این اثر نشان داد علاوه بر تدوین، در کارگردانی نیز نبوغ و تسلط چشمگیری دارد و میتواند مسیر تازهای را در کارنامه هنری خود باز کند.
سریال یاغی | محمد کارت
محمد کارت، که پیشتر در سینمای مستند و داستانی خوش درخشیده بود، با «یاغی» وارد عرصه سریالسازی شد. این سریال اقتباسی از رمان سالتو نوشته مهدی افروزمنش بود و با حضور پرستارهای از چهرههای مطرح سینما از جمله علی شادمان، طناز طباطبایی، پارسا پیروزفر، نیکی کریمی، فرهاد اصلانی، امیر جعفری و عباس جمشیدیفر توانست به یکی از آثار پربیننده و پرسر و صدای نمایش خانگی تبدیل شود. کارت با بهرهگیری از زبان تصویری ویژهاش، موفق شد اثری فراگیر خلق کند که جایگاه او را در میان کارگردانان تثبیت کرد.
سریال قطب شمال | امین محمودییکتا
امین محمودییکتا که سابقه نویسندگی فیلمنامه سریالهایی مثل «ملکه گدایان» را در کارنامه داشت، با «قطب شمال» نخستین تجربه سریالسازیاش را رقم زد. این سریال که اقتباسی از رمان کنت مونتکریستو است، توانست با بازی بازیگرانی همچون فرزاد فرزین، امیرحسین فتحی، آناهیتا درگاهی و نازنین بیاتی، توجه گسترده مخاطبان را جلب کند. محمودییکتا با روایت پرکشش و کارگردانی حسابشدهاش نشان داد میتواند با قدرت در مسیر سریالسازی ادامه دهد.
جمعبندی
نمونههای فوق تنها بخشی از آثار کارگردانان جوان و فیلماولی در نمایش خانگی است. تجربه نشان داده اعتماد به نسل تازه فیلمسازان نه تنها ریسکی برای سرمایهگذاران نیست، بلکه با استقبال گسترده مخاطبان همراه میشود. انرژی و انگیزه این کارگردانان، در کنار آشنایی با تولیدات روز جهان و جسارت در انتخاب سوژههای تازه، باعث شده است نمایش خانگی به سکوی پرتابی برای نسل جدید بدل شود؛ سکویی که هر روز بر اهمیت و تأثیرگذاریاش در آینده سینما و سریالسازی ایران افزوده میشود.
انتهای پیام