به گزارش هنرآنلاین، ناصر سهرابی منتقد سینما در این نشست گفت: فیلم «مرجان» من را به یاد پروندههای موجود در بخش حوادث روزنامهها در سالهای گذشته میاندازد که در آن، دختران نوجوان به دلایل مختلف کشته میشدند.
این منتقد در خصوص فیلم «مرجان» بیان کرد: کارگردان تمام تلاش خود را به کار بست تا زن ایرانی را در این موقعیت خشونت آمیز به تصویر بکشد
خشونت علیه زنان موضوعی است که بارها در سینمای ایران و جهان به آن پرداخته شده و به عنوان مثال میتوان به «نرگس» و «روسری آبی» ساخته رخشان بنیاعتماد اشاره کرد.
او ادامه داد: زمانی که از خشونت علیه زنان در سینما صحبت میشود، باید به تصویر متفاوت و تازهای از جامعه امروزی دست پیدا کرد زیرا زن ایرانی امروز در یک موقعیت جدید قرار گرفته است و بدنیال آن شکل خشونت نسبت به زنان در قیاس با گذشته تغییر کرده است و فقط خشونت فیزیکی نیست.
او ابراز داشت: «مرجان» دارای فیلمنامهای جسورانه با موضوع خشونت علیه زنان است. واقعیت این است که پرداختن به این موضوع کافی نیست و سینمای امروز، وابسته به عوامل سرگرمی و جذابیت است. مخاطب امروز پیگیر نوعی از سینمای اجتماعی است که در سالن سینما محو تماشای اثر شود و گذر زمان را احساس نکند.
سهرابی در پایان گفت: یکی از بهترین نقاط قوت فیلم، انتخاب درست بازیگران و شیوه هدایت آنها است. برای مثال شکل ارائه نقش توسط نسیم ادبی بسیار متفاوتتر از سایر نقش آفرینیهای اوست و مشخص است که کارگردان توانسته برای حضور او ایدههای تازه داشته باشد.
در ادامه میلاد بنیطبا تهیه کننده و کارگردان فیلم در خصوص دغدغه خود از ساخت این فیلم گفت: من سالها در تلویزیون مشغول به کار بودم و آثار مختلفی را تولید کردم. با این وجود همواره به دنبال آغاز فعالیتهای سینمایی خود بودم..
شروع این پروژه با یک اتفاق و از شنیدن خبری مربوط به رومینا اشرفی پدید آمد. من نگاهی کنجکاوانه به این موضوع داشتم و از مقطعی این موضوع به دغدغه شخصی من تبدیل شد و تصمیم گرفتم آن را در قالب اثری سینمایی به تصویر بکشم.«مرجان» دارای مخاطب هدف و خاص خود است.
او با بیان اینکه در «مرجان» خشونت علیه زنان تنها در خصوص شخصیت مرجان به تصویر کشیده نشده و این موضوع درباره زن برادر شخصیت معتاد نیز وجود دارد، افزود: مخاطب من پدرهایی هستند که فکر میکنند باید به جای فرزندان خود تصمیم بگیرند البته من به دنبال اصلاح جامعه نیستم چراکه هیچ فیلم و فیلمسازی نمیتواند چنین تاثیری را از خود برجای بگذارد. در فیلم پدر عشق را فدای پول میکند در صورتی که در قبال این تصمیم نیز آیندهای وجود ندارد. من ترجیح دادم موارد خشونت بار فیلم را با فاصله به مخاطب نشان دهم. مرجان زبان همه آدمها است و من این کاراکتر را از صافی ذهن شخصیتهای دیگری دیدم.
او بیان کرد: در این فیلم قهرمان وجود ندارد و با روایتی قصه محور مواجه هستیم. این فیلم در حکم تجربهای برای فیلمهای بعدی خواهد بود. خوشبختانه این اثر با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است و گزارشهای منتشر شده نشان میدهد که «مرجان» توانسته به اندازه خود اثر گذار باشد.
بنی طبا در خصوص این فیلم ادامه داد: بازیگرانی که برای این فیلم انتخاب شدند اکثرا انتخاب اول من بود. در فرآیند انتخاب بازیگر پیش از هر چیز با نقش پدر شروع کردم، زیرا بر این عقیده بودم که باید سایر نقشها را با توجه به چگونگی کیفیت حضور او انتخاب کنم.
کارگردان «مرجان» در پایان گفت: من زمانی که این فیلم را ساختم متوجه شدم که ممکن است هزینه تولید آن هیچگاه بازنگردد، مهم برای من قدرت تاثیر گذاری آن است و اگر حتی پنج نفر پس از تماشای اثر از خشونت علیه زنان دست بکشند من کار خود را انجام دادهام.
در ادامه منوچهر صانعی تدوین گر فیلم «مرجان» گفت: مقوله تدوین تنها به مباحثی همچون ریتم و… نمیپردازد و در ساختارها و موارد دراماتیک اثر نیز نقشی ویژه ایفا می کند. ذکر این نکته ضروری است که زنده یاد امیر سماواتی در زمینه تدوین این فیلم بسیار به ما کمک کردند و نتیجه نظرات او باعث شد برخی از موارد را تغییر دهیم.
صانعی خاطرنشان کرد: فارغ از مقوله فنی، مباحث دراماتیک در حوزه تدوین دارای اهمیت بسیاری است. موارد ممیزی این فیلم بسیار محدود بود و چندان به روند قصه و تدوین زیانی وارد نکرد. من تلاش کردم در فیلم به شکلی روند دراماتیک را به وسیله برشها حفظ کنم که مخاطب با اثر همراه شود.
او ادامه داد: به عقیده من نیز ساخت فیلم درباره خشونت علیه زنان به نگاهی تازهتر نیاز دارد. متاسفانه امروز شاهد قتلهای خانوادگی هستیم و این موارد برای بسیاری قابل باور نیست.
انتهای پیام