گروه سینما هنرآنلاین: «پرویز خان» برشی از زندگی مرحوم پرویز دهداری، مرد اخلاق فوتبال ایران است که تلاش او برای تربیت نسل جدیدی از فوتبالیست‌ها در حافظه تاریخ به یادگار مانده. علی ثقفی این فیلم را به تهیه‌کنندگی عطا پناهی با بازی سعید پورصمیمی در نقش دهداری و با همراهی سازمان هنری رسانه‌ای اوج ساخته است. سید ابوالفضل موسوی بازیگر نوظهور پرده سینماست که نقش احمدرضا عابدزاده را در این فیلم ایفا کرده است. به بهانه اکران این فیلم و درخشش این بازیگر در قامت عقاب آسیا بر پرده سینما ابوالفضل موسوی با هنرآنلاین به گفت‌وگو نشست.

 

سید ابوالفضل موسوی در خصوص چگونگی راه‌یافتن در پروژه تولید این فیلم گفت: بازیگری را از صحنه خانه تئاتر شهر کاشان شروع کردم. توسط آقای امید گلزاده به گروه کارگردانی پروژه پرویز خان معرفی شدم و طبق گفت‌وگو و تستی که داشتیم از ایفای نقش احمدرضا عابدزاده توسط من استقبال شد. یکی از مهم‌ترین دلایلم برای پذیرش نقش، بازی کنار جناب آقای سعید پور‌صمیمی و در یک قاب قرار گرفتن با ایشان بود. بازی کنار ایشان مهم‌ترین افتخار من  تا به امروز در سینما بوده است.

او با بیان چالش اصلی‌اش در ایفای نقش عابدزاده ادامه داد: همانطور که در گفت‌وگوهای پیشین گفته‌ام داشتن اضافه وزن چالش سخت و بزرگی بود که ما در پیش تولید تمام تلاشمان را کردیم که از نظر بدنی به استایل دروازه‌بان تیم ملی (عقاب آسیا) نزدیک بشویم البته چالش بعدی, دروازه‌بان شدن بود. تمرین‌های دروازه‌بانی برای من که از فوتبال دهه پنجاه اطلاعات خیلی کمی داشتم کار بسیار سختی بود، که خدا را شکر استقبال خیلی خوبی از کار شد و خستگی‌مان در رفت.

موسوی افزود: تمام تمرکزم را معطوف به کار کردم و مهم این بود که نقش عابدزاده آنطور که در شأن خود ایشان و شأن سینما هست دیده شود. با همیاری گروه درجه یک «پرویز خان» من انرژی می‌گرفتم و روز به روز به لحاظ کاری حالم بهتر می‌شد و به کاراکتر نزدیک تر می‌شدم.

عابدزاده

وی که سابقه فعالیتش در عرصه سینما از فعالیت‌هایی غیر از بازیگری بوده اضافه کرد: اولین حضورم در سینما با سمت دستیاری کارگردانی و دستیاری برنامه‌ریزی بود که برمی‌گردد به 5 سال پیش. قبل از پروژه سینمایی «پرویزخان» دستیار برنامه‌ریزی پروژه سریال «فراری» به تهیه‌کنندگی امیرمهدی پوروزیری و کارگردانی امیر داسارگر بودم و قبل از آن به صورت حرفه‌ای دستیار کارگردانیِ فصل 2 سریال مستوران به کارگردانی سید علی هاشمی انجام داده‌ام. مسیر بازیگری و کارگردانی سینما همیشه در زندگی من اولویت اولم بوده و خواهد بود.

موسوی در خصوص چگونگی نزدیک شدن به نقش عابدزاده گفت: آقای عابدزاده شخصیت محبوب و معروفی هستند و  به همین دلیل رسانه‌ها بسیار در مورد ایشان مطلب نوشتند و خبر کار کردند. البته ویدئوهایی که از ایشان در دسترس بود به من کمک زیادی کرد که تا حد زیادی ایشان را بشناسم و تلاش کنم از پس نقش بربیایم. بازخوردهای گرفته شده نشان داد الحمدالله تلاشم ثمر داده است.

وی با بیان اینکه علیرغم قد کوتاهش نسبت به عابدزاده بیشتر برای کارگردان شباهت و البته بازیگری آن نفش در اولویت بوده ادامه داد: طبق آنچه که دیدم و البته بعدها از عوامل شنیدم در پیش تولید انتخاب بازیگر کارکتر احمدرضا عابدزاده خیلی پیچیده و مهم بود. ایشان در نزد مخاطبان بسیار محبوب و مثبت‌ند و تلاش همه عوامل این بود که فرد منتخب و بازی‌اش بر این ویژگی‌ها خدشه‌ای وارد نکند. بازی اسطوره‌ای که نامش در بستری مجازی هشتگ است و عقاب آسیا لقب دارد قطعا ساده نیست و برای همه دست‌اندرکاران مهم بود که نزدیکترین کارکتر به واقعیت را پیاده کنند.

این بازیگر افزود: اگر چالش قد را میتوانستیم مثل اضافه وزن یا آموزش دروازه‌بانی برطرف کرد حتما برای قد هم اقدام می‌کردم.متاسفانه ممکن نبود. تلاش کردم در بازی به ایشان نزدیک شوم. به نظرم در «پرویز خان» این قصه و بازی بازیگران باتجربه و البته کاربلد است که مخاطبان را درگیر می‌کند قد بازیگر عابدزاده دیگر آنقدرها به چشم نخواهد آمد. شاید توجه به قد در نگاه اول به چشم بیاید اما در ادامه فیلم این بازی و قصه فیلم است که یقه مخاطب را می‌گیرد. در «پرویز خان» تمرکز مخاطب روی روند قصه است.

IMG_20240328_125524_602

موسوی انتقاد را جزئی از روند طبیعی فیلم‌سازی دانست و گفت: منتقدان کارشان را انجام می‌دهند. نظرشان محترم است. صمیمانه علاقه‌مندم افتخار این را داشته باشم که عقاب آسیا، احمدرضا عابدزاده را به تماشای فیلم دعوت کنم. البته امیدوارم فیلم بتواند بخشی از خاطرات ایشان را برایشان زنده کند و دیدن «پرویز خان» لحظات خوشی را رقم بزند.

ابوالفضل موسوی با پرداختن به روند رژیمش اضافه  کرد: برای احمدرضا عابدزاده اسطوره فوتبال ایران بسیار بسیار احترام قائلم و به ایشان علاقه‌مندم. اسطوره کودکی من در فوتبال احمدرضا عابدزاده بوده است.احترام و ارادت و علاقه به من انگیزه داد تا وزن 116 کیلویی را کاهش دهم. در 37 روز باید وزنم را به زیر 80 می‌رساندم و این تنها با علاقه قلبی من به عقاب آسیا ممکن شد. بعد از 37 روز به وزن 74 کیلو رسیدم. این‌ها همه به این معنی است که انتخاب و ایفای نقش چنین کارکتر اسطوره‌ای و تاریخی‌ای برای کارگردان  و تهیه‌کننده بسیار حائز اهمیت بوده و پس از انتخاب من به عنوان بازیگر نقش عابدزاده این اهمیت برای من هم پررنگ شد و این شد که از دل و جان وقت گذاشتیم و هزینه کردیم.

پرویز خان

وی در خصوص اعتراض عابدزاده به عدم هماهنگی فیلم با واقعیت ادامه داد: تلاش کردیم با تححقیق مستمر و دنبال کردن فیلم‌های موجود به نقش نزدیک شویم. خوشبختانه از ایشان اطلاعات زیادی در دسترس بود و نیازی دیده نشد که با خود ایشان گپ زده شود. هرچند بچه‌های تیم کارگردانی به خصوص جناب آقای قیاسوند و عوامل تیم تولید بسیار تلاش کردند که با آقای عابدزاده ارتباط بگیرند و دعوت کنند تا افتخار داشته باشیم چه در پیش تولید و چه در روند تولید با هم‌فکری ایشان کار را پیش ببریم و از تجربیاتشان بهره‌مند شویم ولی متاسفانه طبق اخباری که مطلع هستم ایشان در آن تاریخ و حتی همین الان هم ایران تشریف نداشته و ندارند.

بازیگر نقش عابدزاده گفت: هر چند که روند اصولی این است که ما می‌بایست به دنبال پیدا کردن احمدرضا عابدزاده در فیلم‌نامه باشیم. یعنی درامی که علی ثقفی کارگردان کار به دنبالش بود. من عاشق بازیگری هستم و بازیگری را همانطور که پیش از این گفتم با صحنه تئاتر شروع کردم و مستند ساختم و تهیه‌کنندگی کردم. کار کردن در سینما برای من یک عشق است. بعد از اتمام پروژه «پرویزخان» تلاش کردم بر کارم بیشتر متمرکز شوم.هدفم این است تا بر ابعاد بازیگری‌ام بیفزایم و بازیگری تک بعدی و تک شخصیتی نباشم.

وی افزود: مایه‌ی افتخارم است که نقش عقاب آسیا را بازی کردم. این را نشانه‌ی لطف خدا می‌دانم. خدا مرا دوست داشته که در این پروژه و با این شخصیت و البته با همکاری بازیگران بزرگی چون جناب پور‌صمیمی بر پرده سینما دیده شدم. خدا را بابت ایفای این نقش شکر می‌کنم. منتظر اعتماد تهیه‌کنندگان و کارگردانان محترم سینما هستم و می‌دانم در آینده حتما کارم سخت‌تر خواهد شد. باید بیشتر از پیش تلاش کنم.

در پایان موسوی الگوی خود در سینما و زندگی را سید مرتضی آوینی معرفی کرد و هدف بزرگش را به مانند آوینی رسیدن از «تظاهر به دانایی» به «دانایی واقعی» اعلام کرد.

 

زهرا عباسی