به گزارش هنرآنلاین، هشتمین قسمت از برنامه «کافه نقد» رادیو نمایش با هدف تحلیل و بررسی تولیدات شبکه نمایش خانگی با حضور محمد شهبازی و سعید شهبازی تهیه‌کنندگان سریال «دادزن»، سیامک خواجه‌وند، کارگردان این سریال، هادی مومنی کارشناس فرهنگی و هنری و مدرس دانشگاه و عباس گل تحلیلگر و کارشناس رسانه روی آنتن رادیو رفت.

خواجه‌وند کارگردان سریال «دادزن» در ابتدا گفت: این مجموعه یک سریال کمدی – اجتماعی است که در ۱۰ قسمت تهیه و ساخته شده است و امیدواریم مورد پسند مخاطب باشد.

در ادامه سعید شهبازی، یکی از تهیه‌کنندگان این سریال درباره ساخت سریال «دادزن»، گفت: سکوی فیلم‌ناب، از اردیبهشت ماه به صورت رسمی فعالیت خود را با سریال «دادزن» آغاز کرد، من و برادرم محمد شهبازی سال‌ها است که در حوزه نمایش خانگی فعال هستیم که یکی از دلایل راه‌اندازی این سکو است.

شهبازی در ادامه افزود: سریال «دادزن» همزمان با پخش سریال سایه باز پخش شد اما نظراتی که ما از طریق شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کردیم رضایت مخاطب را به ما می‌رساند و اگر بخواهم به صورت اعداد و ارقامی بگویم ۱۰۰ هزار نفر سریال «دادزن» را به صورت قانونی و نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر آن را از طریق کانال‌ها تماشا کرده‌اند.

دادزن2

تولید سریال «دادزن» در دوران اوج ویروس کرونا بود که شرایط تولید برای همه گروه ها سخت بود

در ادامه نقد این سریال، عباس گل گفت: در نمایش خانگی جای خالی سریال کمدی احساس می‌شد بابت ساخت «دادزن»، خوش‍حالم چرا که این سریال به هر قیمتی مخاطب را وادار به خندیدن نمی‌کند و نقطه قوت آن استفاده حداقلی از شوخی‌های دم‌دستی بود.

در ادامه هادی مومنی، دکترای پژوهش هنر و منتقد سینما و تلویزیون گفت: در ۷ قسمتی که تا کنون در «کافه نقد» گذشت ما سریال های مختلفی را مورد بررسی قرار دادیم اما جای خالی سریال کمدی احساس می‌شد؛ انتخاب بازیگر در سریال «دادزن»، انتخاب‌های خوبی بود اما این سریال موفق به جذب و همراه کردن مخاطبان زیاد نشد اما نقطه قوت آن این بود که با وجود شوخی‌هایی که استفاده می‌شد محدودیت سنی خاصی را شامل نمی‌شد و می‌توان با خانواده تماشا کرد.

وی در ادامه انتقادی کلی به همه آثار طنز داشت و گفت: آثار طنز چه در سینما و چه در تلویزیون دیگر مثل سابق نمی‌تواند مخاطب را با خود همراه کند و من فکر می‌کنم یکی از دلایل آن این است که سلیقه مخاطب متفاوت شده و همچنین این آثار فاقد کیفیت زیباشناختی هستند؛ و امروزه معیار موفقیت یک اثر میزان فروش آن است.

در ادامه خواجه‌وند، کارگردان این سریال درخصوص انتقاد مومنی به کمبود کیفیت آثار طنز گفت: یکی از دلایلی که آثار کمدی موفق نبودند این است که حال جامعه خوب نیست، چون در هر کار کمدی مشکلات به زبان طنز بیان و به تصوری کشیده می‌شوند و به عنوان مثال موضوع بیکاری دیگر لبخند به روی لب مخاطب نمی‌آورد.

کافه

شهبازی در ادامه در خصوص نحوه دریافت مجوز این سریال گفت: تولید سریال «دادزن» در دوران اوج ویروس کرونا بود که شرایط تولید برای همه گروه ها سخت بود و از طرفی مسئله دریافت مجوز بود که در آن زمان برای مجوز باید هم از ارشاد و هم از ساترا این مجوز گرفته می‌شد که البته الان این مسئله حل شده است و فقط ساترا مجوز سریال ها را صادر می‌کند.

 

خواجه‌وند نیز درباره انتخاب بازیگران این سریال گفت: حضور علی‌رام نورایی، انتخاب متفاوت اما مناسبی بود و می‌توان گفت انتخاب این بازیگر به دلیل متفاوت بودن عمدا صورت گرفت.

وی در ادامه از تجربه خود از همکاری با ساترا گفت: همکاری ما با ساترا انصافا همکاری خوبی بود و با وجود اینکه بخش ممیزی باید تخصصی‌تر اتفاق می افتاد، ساترا انصافا به استانداردها در این زمینه بسیار نزدیک است.

مومنی در ادامه افزود: افرادی که در حوزه هنر فعالیت می‌کنند باید دغدغه‌مند و مسئولیت‌پذیر باشند و موفقیت یک سریال در این است که ببینیم آیا توانسته برای مخاطب خود تصویر ذهنی زیبایی خلق کند یا خیر که این نکته در سریال «دادزن» در بخشی وجود داشت و در بخشی وجود نداشت و می‌توان گفت این سریال تا حدودی رضایت‌بخش بود.