به گزارش هنرآنلاین، در این نشست که با هدف آشنایی طرفین با ظرفیت های یکدیگر و در راستای توسعه فعالیت های فناور و دانش بنیان در عرصه سینما برگزار شد، برخی از مهمترین مسائل سینمای ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در مورد راهکارهای توسعه همکاری های مشترک در حوزه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در عرصه سینما هم اندیشی شد.

این نشست در سالن اجتماعات پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و با حضور هنرمندانی همچون علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما، علیرضا حسینی عضو هیئت رئیسه خانه سینما و نایب رییس انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند، علی لقمانی نایب رئیس خانه سینما، آرش قاسمی نایب رئیس انجمن صدابرداران و صدا گذاران سینما، بهرام بدخشانی رئیس انجمن فیلمبرداران سینمای ایران، امیررضا معتمدی رئیس انجمن جلوه های بصری، وحید موسائیان نماینده کانون کارگردانان سینما، محمد فوقانی رئیس انجمن عکاسان سینما، مهدی اصلانی رئیس صنف دستیاران فیلمبردار، مهرداد زاهدیان رئیس انجمن کارگردانان سینمای مستند، مجید امانی زاده رئیس صنف مدیران و دستیاران تدارکات، رضا اسدی نماینده صنف فیلم کوتاه، سعید مشهدی زاده نماینده صنف طراحان فنی و مجریان صحنه، مهدی جناب نماینده صنف دستیاران کارگردان وبرنامه ریزان، بهنود بخت طالع رئیس صنف انجمن لابراتوار، احسان واثقی نماینده صنف تدوینگران   برگزار شد.

جلسه2

در این نشست بعد از ارائه گزارشی از فعالیت های پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی توسط رئیس و معاون فناوری آن، رییس و هر یک از روسای صنوف خانه سینما به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی در این نشست گفت: یکی از دغدغه های همیشگی من در طول 35 سال گذشته این بود که چرا در کشور ما بخش فرهنگی نقش مولد ندارد و اقتصاد فرهنگ در ایران شناخته شده نیست و در ذهن مسئولان و اهالی فرهنگ و رسانه، اینکه فرهنگ و هنر می‌تواند بسیار پولساز و ثروت آفرین باشد، وجود ندارد؟!

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو افزود:  براساس این دغدغه و ظرفیت بالای جهاددانشگاهی و دانشگاه علم و فرهنگ، این پارک را به طور اختصاصی برای فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تعریف کردیم و تلاش کردیم درحد توان، از فعالان این عرصه حمایت کنیم و حالا پس از پنج سال، این پارک محل رجوع طیف هایی از فعالان  و اصناف و خالقان آثار فرهنگی و هنری شده است.

جلسه4

وی با اشاره به برخی از برنامه های پارک در طول سال 1402، تصریح کرد: همواره از نشست و گفت و گو با فرهیختگان حوزه فرهنگ و هنر و علوم انسانی استقبال می‌کنیم و معتقدیم این برنامه ها به توافقات و قرارهایی در حوزه های مهمی همچون تقویت آموزش های استاد شاگردی و تولید، فروش و صادرات محصولات و خدمات فرهنگی و همچنین هدایت جوانان مستعد کشور در رشته های مختلف خواهد شد.

ایمانی خوشخو با قدردانی از حضور هنرمندان و فعالان حوزه سینما و ارائه پیشنهادات خوب آنها، ابراز کرد: کارگروهی مشترک بین پارک و خانه سینما تشکیل می شود و مجموعه ظرفیت ها و برنامه های مشترک شناسایی و تدوین خواهد شد و امیدواریم این نخستین گام برای توسعه و تحول سینما به روش های نوآورانه و دانش بنیان در اولین و تنها پارک ملی و تخصصی فرهنگ و هنر باشد.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به برگزاری رویداد فیلمنامه نویسی در این پارک و بیان ضرورت های آن، گفت: در برگزاری این رویداد، روی کمک و همراهی و حمایت صنوف مختلف خانه سینما حساب باز کرده ایم.

جلسه1

علی دهکردی در این نشست گفت: جهان امروز، جهان فناوری‌های نوین است و به سرعت راه خود را به سوی آینده پیش می‌برد. ابزارهای ارتباطی جدید نیز نقاط روشن امیدوار کننده و همچنین نقاط تاریک و مبهمی را در خود دارد. بخش نگران‌کننده‌ای که امروز برای بسیاری از مشاغل حرفه‌ای سینما وجود دارد، سایه هولناک و عجیب هوش‌مصنوعی و عدم وجود قانون برای موجهه و مقابله با آن است.

مدیر عامل خانه سینما با شاره به ظرفیت های خانه سینما و پارک فناوری های نرم و وجود دغدغه های مشترک، افزود: با وجود یک نهاد آکادمیک مثل پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، می‌توان برای حل برخی از مسائل سینما از جمله تدوین قوانینی که بتواند نگرانی‌ها را کمتر بکند، امیدوار بود.

وی تصریح کرد: امیدواریم این ارتباطات و همکاری ها برای اهالی سینما که به شکل حرفه ای دارند به اقتصاد و فرهنگ کشور کمک می کنند، هم نان‌آور و هم اندیشه‌آور باشد.

جلسه3

در ادامه این نشست به ترتیب آقایان علیرضا حسینی عضو هیئت رئیسه خانه سینما و نایب رئیس انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند، آرش قاسمی نایب رئیس انجمن صدابرداران و صدا گذاران سینما، بهرام بدخشانی رئیس انجمن فیلمبرداران سینمای ایران، امیررضا معتمدی رئیس انجمن جلوه های بصری، وحید موسائیان عضو کانون کارگردانان سینما، محمد فوقانی رئیس انجمن عکاسان سینما، مهدی اصلانی رئیس صنف دستیاران فیلمبرداری، علی لقمانی نایب رئیس خانه سینما، مهرداد زاهدیان رئیس انجمن کارگردانان سینمای مستند به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

ضرورت پرداختن به اقتصاد هنر، ارزان سازی تولید فیلم و سریال با کمک فناوری، صنعتی کردن سینما، تامین فضاهای کاری تخصصی در حوزه صدا برداری و صدا گذاری، رفع موانع تعاملات بین المللی، برگزاری دوره های آموزشی مهارتی و مورد نیاز جامعه، انتقال تجربیات به نسل جوان، ایجاد شهرک فناور سینمایی، تربیت نیروی انسانی در حوزه های مختلف سینمایی، برگزاری نشست های تخصصی در حوزه های مختلف سینمایی و.. از جمله موضوعاتی بود که توسط حاضران در نشست مطرح شد.

در ابتدای این نشست دکتر ابراهیم نبیونی بیان کرد: در حال حاضر ۵۵ پارک‌ عمومی و پنج پارک تخصصی در سطح کشور داریم که این پارک‌ها برای رفع نیاز های جامعه، در حال حمایت و تجاری‌سازی ایده‌های جدید هستند. تنها پارک تخصصی ملی در سطح کشور، پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی است.

وی با اشاره به تاثیرات و اهمیت بالای حوزه های فرهنگی و علوم انسانی در اقتصاد و فرهنگ جامعه، گفت: در بسیاری از کشورها فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، به عنوان صنعتی ثروت‌آفرین و فرهنگ‌ساز شناخته می‌شود و امروزه یازده بخش از صنایع خلاق و فرهنگی زیربنای اقتصاد جهانی شده است و بازار صنایع خلاق و فرهنگی جهان به بیش از 2500 میلیارد رسیده است و برای میلیون ها نفر در جهان اشتغال ایجاد می‌کند‌ و  ۳۲ درصد درآمد و ۲۵ درصد اشتغال‌زایی در اروپا به واسطه صنایع خلاق فرهنگی انجام می‌شود. این موضوع در عرصه فیلم و سریال، سهم ویژه و قابل توجهی دارد.

دکتر نبیونی با ارائه آماری از رشد صنایع فرهنگی در سایر نقاط جهان، در ادامه به معرفی ویژگی‌ها و مزیت های پارک علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی و اهدف، برنامه ها و چشم‌انداز آن پرداخت.

 در ادامه این نشست حاضران در نشست به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و در پایان جلسه قرار شد پیشنهادهای صنوف خانه سینما برای همکاریهای مشترک با پارک فناوری ارائه شود و شرایط برای رسیدن به تفاهم نامه دوجانبه فراهم گردد.