به گزارش هنرآنلاین، بهروز افخمی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «صبح اعدام» که در چهل و دومین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد درباره شکل‌گیری ایده اولیه آخرین ساخته‌اش توضیح داد: حدود ۲۵ سال پیش گزارشی در روزنامه کیهان درباره اعدام حاج اسماعیل رضایی و طیب حاج‌ رضایی خواندم و تحت تاثیر قرار گرفتم. از همان زمان احساس کردم که این ماجرا، توانایی تبدیل شدن به فیلمنامه را دارد؛ اما در این ۲۵ سال انگیزه کافی برای ساختن آن نداشتم.

وی افزود: پس از ماجراهای سال گذشته، به ذهنم خطور که هر کدام از بچه‌های ایران‌زمین می‌توانند مانند طیب و حاج اسماعیل باشند. به هر حال خودم چهار فرزند پسر دارم و همواره نگران آن‌ها هستم. زیرا سلطنت‌طلب‌های تروریست همان فضایی را که در قبل از انقلاب اسلامی برای سرکوب تظاهرات ۱۵ خرداد ایجاد کردند، این مدت اخیر هم شروع کرده‌اند. به همین دلیل تصمیم گرفتم این داستان را به تصویر بکشم تا فرزندان ایران، مواجه شدن دو مرد با اعدام را ببینند.

صبح اعدام

افخمی با اشاره به فرم متفاوت این فیلم خاطر نشان کرد: صحنه اعدام فرم فضایی سیاه و سفید مانند فیلم‌های دهه ۴۰ سینمای خودمان را می‌طلبید. به دلیل این که ماجرای فیلمنامه بر اساس واقعیت است، روایتی مستندگونه دارد. از بازیگران مشهور استفاده نکردیم؛ زیرا چهره‌ها نباید به چشم مخاطب خیلی آشنا می‌آمدند تا فیلم‌های دیگر را به یاد نیاورند.

بهروز افخمی در پایان تاکید کرد: «صبح اعدام» از لحاظ نورپردازی و اجرا اکسپرسیونیسم و شبیه به فیلم‌های قدیمی آمریکایی است.