به گزارش هنرآنلاین، «میان دو منزل» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهروز سبط رسول پرتره‌ای از عثمان محمدپرست (خوافی) از اساتید موسیقی مقامی ایران چهارشنبه- چهارم بهمن ماه- ساعت ۱۹ از شبکه مستند پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۸ است.

این مستند مروری بر زندگی و اندیشه‌های هنرمند بزرگ و دوتارنواز خراسان، عثمان محمدپرست است که به سفارش شبکه مستند برای تجلیل از ایشان ساخته شده است.

«میان دو منزل»، در ۵۰ دقیقه با استفاده از تصاویر آرشیوی و در گفت‌وگو با دوستان، خانواده، فعالان گردشگری و اساتید موسیقی خراسان، به فصل‌هایی از زندگی اثرگذار این هنرمند پیشکسوت پرداخته است.

عثمان محمدپرست استاد پیشکسوت و دوتارنواز استان خراسان رضوی و کشور معروف به عثمان خوافی و خیّرِ مدرسه‌ساز متولد ۱۳۰۷ در شهر خواف استان خراسان رضوی، از ۱۰ سالگی با دوتارنوازی مانوس بود، وی از طایفه بای بود که طایفه‌ای دامدار و چادرنشین هستند.

میان دو

این نوازنده آثاری دارد که از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار، اجراهای گوناگونی را در عین وحدت آفریده بود و در همایش‌ها و آیین‌های مختلف در داخل و خارج کشور به اجرای برنامه پرداخته است.

استاد محمدپرست نخستین کسی بود که سال ۱۳۵۳ ترانه نوایی نوایی؛ «غمش در نهانخانه دل نشیند، بنازی که لیلی به محمل نشیند/ به دنبال محمل چنان زار گریم، که از گریه‌ام ناقه در گل نشیند» را اجرا کرد.

این استاد شاخص موسیقی مقامی خراسان با بسیاری از استادان موسیقی از جمله جلیل شهناز، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و اصغر بهاری همکاری داشته است.

۱۳ تیر ۱۳۹۱ در مراسم نکوداشت عثمان محمدپرست با حضور هنرمندانی همچون محمود دولت‌آبادی از سردیس وی رونمایی شد و ۲۰ آبان ۱۳۹۸ تندیس عثمان محمد پرست در مجتمع فرهنگی هنری مدرس شهر خواف رونمایی شد. در ادامه این مراسم از خالق اثر نوایی با حضور جمع کثیری از مردم و هنرمندان خوافی و تایبادی تجلیل شد.

این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ به دلیل عفونت ریه در بیمارستان ۲۲ بهمن خواف در ۹۴ سالگی درگذشت.