به گزارش هنرآنلاین، هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تا چند روز دیگر با شعار گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف برگزار می‌شود. مدیران این رویداد سینمایی از جمله جلال غفاری قدیر (دبیر)، سیدمحمد حسینی (مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس)، محمدعلی مومنی‌ها (مدیر کمیته بین‌الملل)، محسن جوادی (مدیر کمیته استانی)، سیدمهدی ناظمی (مدیر کمیته پژوهشی و داوری) و محسن رفیعی (دبیر اجرایی) صبح امروز یکشنبه هفتم اسفند در مرکز فرهنگی اسوه حاضر شدند و اطلاعاتی درباره بخش‌های مختلف جشنواره ارائه کردند.

در ابتدای نشست دبیر جشنواره گفت: میزان آثاری که به جشنواره رسیده به قدری هست که بگوییم شاهد یک جشنواره ملی و بین‌المللی در حوزه مقاومت خواهیم بود. یکی از غفلت‌هایی که ممکن بود اسیر این جشنواره شود، این بود که درگیر سینما به مثابه سینما شویم و از مضمون مقاومت فاصله بگیریم. ولی ما این مضمون گرایی را اصل قرار دادیم و معتقدیم گفتمان مقاومت به عنوان یک امر تاریخی و جهان‌شمول باید مورد توجه باشد.

وی به جایگاه سینمای مقاومت با توجه به مسایل هویتی آن در داخل کشور اشاره و تاکید کرد که سینمای دفاع مقدس یک سینمای شرمنده نیست بلکه یک سینمای پرافتخار است. 

غفاری قدیر به تعهد این رویداد به جوانان هم اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف ما توجه به جوان‌ترها به عنوان فیلمسازانی از گام دوم انقلاب بود. در این مسیر توجه به متن و سوژه دراماتیک را پس از آسیب‌شناسی در اولویت قرار دادیم و تلاش کردیم با تاکید بر اقتباس، خلق آثاری ارزشمند را مورد توجه قرار دهیم.‌ ما در تلاش هستیم در حوزه آکادمیک کشور هم روی توسعه ادبیات سینمای مقاومت متمرکز باشیم.

او در ادامه بیان کرد: با تمام تاکیدهایی‌ که بر اهمیت این جشنواره داریم طبیعتا نمی‌شد آن را به شکل مرسوم جشنواره‌های لیبرالی و با فرش قرمز برگزار کنیم. به همین دلیل با نگاه سوژه‌یابی دراماتیک، به یک ایده خاص برای برگزاری جشنواره در جنوب کشور رسیدیم که آن هم برمبنای قصه‌هایی‌ بود که از ۵۰۰ سال پیش در حوزه استعمار و وضعیت جزایر و حضور صدام غاصب و نیز پیشرفت‌های آن منطقه‌ از جمله در حوزه نفت وجود داشت.

به گفته وی داوری فیلم‌های سینمایی در روزهای آخر است که در مجموع ۶۴۷ اثر به جشنواره رسیده است. همچنین جشنواره در 32 استان و در ۳۵۴ نقطه اکران فیلم‌هایش برپا می‌شود. 

غفاری درباره‌ حضور مهمانان خارجی جشنواره گفت که بسیاری از آنها از یک آپارتاید جهانی و فشار برای پرداخته نشدن به این جنس از سینما پرده برداشتند ولی ما شاهد یک صنعت سینما در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود تا به تولیدات مشترک برسیم.

مومنی‌ها مدیر بخش بین‌الملل جشنواره فیلم مقاومت در ادامه این نشست گفت: از بیش از پنجاه کشور دنیا در بخشهای مختلف جشنواره، اثر داشتیم و حدود ۵۰۰ اثر دریافت شده است. در جشنواره از حدود ۲۰ کشور مهمان داریم از فیلمسازان بزرگ دنیا و کشورهای عرب و برخی به صورت مجازی در نشست‌ها حاضر هستند. هیات های سینمایی از ترکیه، سوریه، یمن و لبنان به جشنواره می‌آیند و هیات سوریه تمایل داشته که از سال آینده جشنواره در سوریه برگزار شود.

او افزود: قرار بود قبل از جشنواره شب‌های فیلم مقاومت را در ترکیه و سوریه برگزار کنیم که به دلیل حادثه تلخ زلزله این امکان فراهم نشد ولی پس از ماه رمضان همراه با ۱۰ کشور دیگر این کار را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما به دنبال ایجاد بازار فیلم نبودیم ولی فضایی را برای کسانی که در حوزه ترجمه و ارائه فیلم فعال هستند مهیا کردیم تا بتوانند ارتباط بگیرند. 

جواد تمدنی مدیر روابط‌عمومی این جشنواره، در این نشست یاد شهید رضا دارابی، آتش نشانی که روز گذشته در حادثه آتش سوزی خیابان بهار جان خود را از دست داد و نیز زنده یاد شهرام عبدلی را گرامی داشت.

در بخشی دیگر  سیدمحمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس‌ به جشنواره سال قبل در دوران کرونا که به دبیری مهدی عظیمی برگزار شد، اشاره کرد و آن دوره را قابل توجه دانست.

 

او با برشمردن برخی دلایل اهمیت جشنواره فیلم مقاومت،یکی از ویژگی‌های آن را وفاق ملی دانست و با تاکید بر وجه ایدئولوژیک جشنواره گفت که اینجا جای فیگور سیاسی نیست. 

او درباره وضعیت زیرساخت‌های تولید فیلم در سینمای مقاومت و دفاع مقدس و فعالیت شهرک سینمایی دفاع مقدس گفت که مشکل بزرگ زیرساخت است و در این زمینه مثال زد که ارتش ایران ملوانهای ربوده شده را آزاد می‌کند اما فیلم سینمایی مرتبط با چنین جریانی در هالیوود ساخته می‌شود. چون ما زیرساخت لازم بخصوص برای ساخت فیلم در دریا را نداریم. با این حال در شهرک سینمایی دفاع مقدس کارهای خوبی در حال انجام است.

حسینی که عضو شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی هم است به ضعف فیلمنامه‌ها اشاره کرد و گفت: در دنیا فیلمنامه‌ها فرآوری‌نشده به سرصحنه نمی‌رود ولی اینجا هنوز یک مقاومتی دیده می‌شود. ما باید بپرسم که چرا سینمایی مثل سینمای احمدرضا درویش متوقف شده؟ چرا سینمایی از جنس "دوئل" را دیگر نمی‌بینیم؟ طبیعی است که این‌ها به امکانات و تلاش و فرآوری فیلمنامه نیاز دارند.

رفیعی دبیر اجرایی جشنواره هم در بخشی دیگر اظهار کرد: افتتاحیه جشنواره ساعت ۱۵ روز سیزدهم اسفند و همزمان در ۳۲ استان کشور خواهد بود و مراسم پایانی هم روز ۱۷ اسفند از ساعت ۲۰ تا ۲۳ روی عرشه یک کشتی ایرانی در خلیج فارس برگزار می‌شود. در این مدت برنامه‌هایی تدارک دیده شده که در کنار نمایش آثار منتخب جشنواره بیشتر با وجه آموزشی و نقد فیلم همراه است.

او افزود: استقبال استان‌ها از این جشنواره زیاد بوده به طوری که تهران به عنوان استان اول ۴۵ درصد آثار را در اختیار دارد، بعد قم با ۸ درصد و گلستان و خراسان رضوی با ۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 مدیر کمیته استانی جشنواره‌ی فیلم مقاومت هم اشاره کرد که برای بخش نسل روایت که مختص استانهاست، حدود ۳۰۰ اثر دریافت شده و فیلمهای منتخب در چند سئانس برای دانش‌آموزان، دانشجویان و هنرمندان به نمایش گذاشته خواهد شد.

در بخشی دیگر ناظمی مدیر کمیته داوری هم اظهار کرد که با توجه به گستره آثار حدود ۳۰ نفر را برای دیدن آثار داخلی مامور کردند تا فیلم‌های با قرابت بیشتر به جشنواره انتخاب شوند. همچنین برای هر بخش هیات داوری جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است که درمیان آنها داورهایی از آمریکا، سوریه، لبنان و عراق هم حضور دارند.

رییس هیات داوران در بخش اصلی بهروز افخمی، در بخش دفاع مقدس شهریار بحرانی، در بخش فلسطین محسن برمهانی، در بخش نسل روایت شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صدا و سیما، در بخش پژوهش،محمد رضا حسنایی رییس دانشگاه هنر و در بخش فیلمنامه بهمن حبشی هستند.

ناظمی درباره آثار راه یافته به جشنواره فیلم مقاومت نیز توضیح داد: فیلمهای زیادی از جمله آثار جشنواره فجر امسال بررسی شدند و رقابت بین فیلم‌های تولیدی امسال و سال گذشته خواهد بود. ضمن اینکه برخی آثار تله فیلم هم شایسته قدردانی هستند که به آنها هم توجه می‌شود.‌ 

در پایان این نشست غفاری دبیر جشنواره درباره اهمیت گفتمان دفاع مقدس نکاتی را مطرح کرد. از جمله اینکه: «از جامانده‌های داعش در کشورهایی مثل سوریه باید یک‌ شهرک سینمایی ایجاد شود و ما سوریه را به این کار ترغیب کردیم.‌»

او همچنین خاطرنشان کرد: درباره جایزه جشنواره معتقدم که باید مثل جشنواره برلین به برگزیده‌ها فاند و بودجه داده شود. الان در همین جشنواره برلین هر کسی یک لگدی بابت شرایط‌ اوکراین می‌زند و این نشان می‌دهد که جشنواره‌های سینمایی، سیاسی هستند و جشنواره فیلم مقاومت هم باید از گفتمان خود بهره ببرد.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت در بخش پایانی سخنانش گفت: ما نسل پشت نسل باید فیلمساز تربیت کنیم و باید این فضای آپارتایدی موجود را بشکنیم.‌ امروز نباید سینمای فلسطین غریب باشد چون آنها در مقابل کسانی که به ایران لگد میزنند از ما حمایت می‌کنند. ما ضربه‌هایی را که در این سال‌ها از سلبریتیسم خوردیم باید با ایجاد گفتمان جبران کنیم.