به گزارش هنرآنلاین، جاوید مختاری سردبیر فصل دوم برنامه ترکیبی «جان‌وطن»، تازه‌ترین محصول مرکز مستند سوره با اشاره به اینکه سری جدید این اثر به روزهای پایانی تصویربرداری رسیده، درباره همکاری با عوامل تولید گفت: من پیش از این در استودیو «دیبافیلم» با دوستان همکاری داشتم و پروژه‌های مختلفی را با هم جلو بردیم. در سری اول «جان‌وطن» نیز در بحث پژوهش و تولید دورادور همکاری داشتم و باکلیت فضا آشنا بودم که بدین شکل کار جلو رفت.

وی با اشاره به اینکه پروسه تحقیق و پژوهش این اثر نزدیک به سه ماه زمان برده است، مطرح کرد: چند منبع مختلف برای پیدا کردن سوژه‌ها وجود داشت و با توجه به اینکه زمان کمی داشتیم تا سوژه‌ها را پیدا کنیم ابتدا سراغ مستندهای قدیمی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حوزه هنری و کسانی که در این فضا پژوهش کرده و در ایام روزشمار پیروزی انقلاب اسلامی کار ساخته بودند و در حقیقت عرض از مبدا جلوتری از ما داشتند، رفتیم.

سردبیر فصل دوم برنامه «جان‌وطن» ادامه داد: راهبردی که برای انتخاب سوژه‌ها در نظر گرفتیم، بدین شکل بود که سراغ اقشار مختلفی که درگیر انقلاب بودند، رفتیم. در حقیقت اگر ما قایل به این هستیم که انقلاب همه مردم را درگیر کرده، پس باید روایت مردم را بشنویم به همین دلیل سراغ نویسنده، هنرمند، ارتشی، پرستار، پزشک، دانشجو، عکاس، روحانی و... رفتیم و قصه‌های ناگفته‌شان را شنیدیم. از مجموع سی سوژه، کسانی را برگزیدیم که داستان‌های جذاب و پرکشش داشتند و می‌توانستیم اتمسفری را برایشان ترسیم کنیم.

مختاری با بیان اینکه ساخت فصل دوم زمانی که تجربه فصل اول وجود دارد، قطعا کار را راحت‌تر می‌کند و زمان انتخاب سوژه‌ها بهینه‌تر می‌شود، تصریح کرد: با توجه به تجربه‌ای که در انتخاب سوژه‌های فصل اول داشتیم، برای فصل دوم مسیر کوتاه‌تری را طی کردیم و ضریب خطای کمتری داشتیم. ناگفته نماند که از پژوهشگران قبلی هم در سری جدید استفاده کردیم و باعث شد به نسبت فصل اول کار برای انتخاب سوژه‌ها راحت‌تر پیش برود. یعنی با تنوع بیشتر و در زمان کمتری آن‌ها را انتخاب و از هدررفت زمان جلوگیری کردیم.

وی با اشاره به اینکه «جان‌وطن» در فصل جدید به سراغ گزیده روایت‌های مردمی انقلاب اسلامی که پدیده‌ای تماما مردمی در لایه‌های مختلف اجتماعی بوده، رفته است، عنوان کرد: با هر طبقه اجتماعی که آشنا می‌شویم، آثار انقلاب در آن سبک زندگی خود را نشان داده است و کسی نمی‌تواند بگوید فلان قشر درگیر نشده است.

سردبیر فصل دوم برنامه ترکیبی «جان‌وطن» تاکید کرد: وقتی از فضای سیاسی جدا می‌شویم و به دل توده‌های مردم می‌رویم، متوجه می‌شویم که اتفاقات بسیار عجیبی افتاده است و مردم با چه نیتی برای این حرکت هزینه ‌دادند. هدف ما در فصل دوم نشان دادن همین موضوع است.

مختاری در پایان خاطرنشان کرد: سوژه‌های ما از اقشار مختلف هستند و نقش قشر خود را در این برنامه ترکیبی در قالب داستان می‌گویند. ما بیشتر روی داستان تاکید کردیم چراکه قصه گفتن باعث می‌شود موضوع بهتر جا بیفتد، مخاطب همراه شود و درس‌هایی از آن بگیرد.

فصل دوم برنامه ترکیبی «جان‌وطن»، تازه‌ترین محصول مرکز مستند سوره به کارگردانی علی فراهانی‌ صدر، سردبیری جاوید مختاری و تهیه‌کنندگی مهدی مستوفی در ۱۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای برای پخش در دهه فجر آماده می‌شود.