به‌گزارش هنرآنلاین به نقل از  روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، «چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» در ادامه‌ فعالیت‌های پژوهشی انجمن سینمای جوانان ایران و با هدف تولید محتوای تخصصی برای فیلم‌سازان فعال در حوزه‌ فیلم کوتاه، روز گذشته، شنبه 26 آذرماه 1401 در «خانا» یا خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد.

این دوره از همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران که بر ژانر در سینمای کوتاه تمرکز داشت، با ارائه شش مقاله علمی همراه بود و منصور براهیمی پژوهشگر، مدرس، نویسنده و مترجم سینما و تئاتر، به عنوان دبیر علمی با همراهی جمعی از اعضای هیات علمی که شامل مجید شیخ‌انصاری تهیه‌کننده و مدرس سینما، فرزاد موتمن نویسنده و کارگردان سینما، رامتین شهبازی منتقد، پژوهشگر و استاد دانشگاه و حسن حسینی منتقد، پژوهشگر و نویسنده بود، 6 مقاله برتر را از میان 71 مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش، ارزیابی کردند و در نهایت به سه عنوان مقاله پس از ارائه توسط پژوهشگران جوایزی به همراه مراسم قدردانی اهدا کردند.

در چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، ابتدا منصور براهیمی با ابراز امیدواری نسبت به کیفیت آثار ارسال شده و تشکر از همکاری اعضای هیات علمی گفت: بالغ بر یک سال است که برای این دوره از همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران تلاش کردیم و من به عنوان دبیر علمی این همایش سعی کردم بهترین کارشناس‌های سینمایی را به عنوان اعضای هیات علمی انتخاب کنم و خداراشکر بهترین فیلم‌سازان و استادان حوزه ژانر در این دوره از همایش همراه ما بودند.

وی افزود: بالغ بر 70 عنوان مقاله برای ارزیابی برای ما ارسال شده بود که در نهایت با بررسی‌های انجام شده به 21 عنوان و در نتیجه به 6 عنوان نهایی که در این مراسم توسط پژوهشگران ارائه خواهد شد، رسیدیم.

براهیمی با عنوان این نکته که پژوهش‌های علمی به ویژه در حوزه سینما باید مولد باشد و با تولید ارتباط مستقیم داشته باشد، تصریح کرد: معتقد هستم که همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، کمترین اثربخشی که می‌تواند از خود به جای بگذارد، متمرکز کردن کانون توجه فیلم‌سازان و پژوهشگران سینما به ابعاد علمی فیلم کوتاه است و مطمئن هستم که این مقدمه‌ای برای تقویت بدنه علمی و پژوهشی سینمای کوتاه در سال‌های آینده است.

در ادامه پژوهشگران به ترتیب مقاله‌های خود را در مدت 15 دقیقه ارائه کردند و سپس به مدت 15 دقیقه به پرسش‌های اعضای هیات علمی پاسخ دادند.

پس از ارائه 6 عنوان مقاله راه‌یافته به مرحله نهایی، اعضای هیات علمی با جمع‌بندی نهایی نتیجه نهایی را اعلام کردند و با حضور مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، به ترتیب از مقاله‌های برتر «چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» قدردانی شد.

نفرات برتر «چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» به این شرح معرفی شدند:

عنوان اول: «مطالعه تطبیقی تنوع ژانری در فیلم‌های کوتاه سال‌های اخیر جهان و تولیدات مورد حمایت انجمن سینمای جوانان ایران به مثابه حامی راهبردی فیلم کوتاه در ایران» پژوهشگر: مجید کیانیان

عنوان دوم: «مکان به مثابه کاراکتر در فیلم کوتاه ژانر وحشت با مطالعه موردی آثار دهه اخیر ایران و جهان» پژوهشگر: فرناز قره‌داغی

عنوان سوم: «عجایب‌نگاری و فیلم کوتاه؛ بررسی ظرفیت‌های نمایشی عجایب‌نامه‌های ایرانی جهت اقتباس سینمایی در ژانر وحشت» پژوهشگر: سام ایزدی

پس از مشخص شدن برگزیدگان «چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران»، مهدی آذرپندار از تلاش‌های صورت گرفته در راه پژوهش در سینمای کوتاه و ژانر در فیلم کوتاه قدردانی کرد و تلاش در این حوزه را راه‌کاری اصولی برای پیش‌برد اهداف انجمن سینمای جوانان ایران در توجه به تولیدات سینمایی در حوزه ژانر دانست.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در پایان با تاکید بر ضرورت فعالیت علمی و پژوهشی در حوزه ژانر، محوریت «پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» را با موضوع «بومی‌گرایی در ژانر» اعلام و ابراز امیدواری کرد که این پژوهش‌ها بتواند از جایگاه ایده و بستر محتوایی به فضای اجرایی و تولید فیلم‌های کوتاه باکیفیت با محوریت ژانر برسد.

قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی و امیررضا مافی دبیر پنجمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران، مهمانان ویژه این دوره از همایش مطالعات فیلم کوتاه بودند.

«چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» به دبیری علمی منصور براهیمی و با محوریت مقاله‌های علمی با موضوع ژانر شنبه 26 آذرماه 1401 خانه اندیشه ورزان برگزار شد.