به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت، بعد از پخش سرود و قرائت قرآن، تیزر جشنواره امسال پخش شد و بعد از آن محمد طیب برنامه را آغاز کرد. او ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: مطابق رسم سال‌های اخیر جشنواره سینماحقیقت مراسم پرشوری از منظر تدارکات برای افتتاحیه نداریم و خیلی پرشور از منظر مخاطبان است و در حقیقت این آغازگر رویداد و جشن سالانه است تا ورقی بزنیم و بهترین‌های سینمای مستند سال ایران را ببینیم و جشن واقعی و افتتاحیه واقعی همین حضور گرم شما بزرگواران در این نشست و سالن است.

در ادامه تیزر بخش‌های مختلف جشنواره به نمایش درآمد و سپس دبیر شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت روی صحنه آمد. محمد حمیدی‌مقدم در ابتدای صحبت‌های خود گفت: چهار دوره حضور در جشنواره سینماحقیقت به عنوان دبیر برای من سرشار از تجربه‌ها و خاطرات است. روزهای سخت و لحظاتی شیرین را در این جشنواره پشت سر گذاشتیم و بیش از همیشه به این باور رسیده‌ایم که ورای همه رخدادها و مشکلات، این سینما و هنر است که زنده می‌ماند.

وی ادامه داد: جشنواره‌ها از جمله سینماحقیقت فرصت‌هایی برای گفتگو کردن، فاصله گرفتن از روزمرگی و درگیر شدن در فضایی است که به شکل روزمره کمتر می‌توان از آن سراغ گرفت. ما از امروز تا جمعه به بهانه این جشنواره، کنار هم خواهیم بود تا از سینمای مستند ایران صحبت کنیم و به تماشای آثاری بنشینیم که بسیاری از آنها امیدبخش و باطراوت هستند و در ستایش زندگی ساخته شده‌اند. در بخش بین‌الملل میزبان مستندهایی هستیم متنوع و متکثر که پنجره‌هایی تازه مقابل دیدگانمان باز خواهند کرد. آنچه از سینمای مستند ایران در این دوره خواهید دید، آثاری زیبا و جذاب درباره اقلیم، سنت‌ها، آیین‌ها، طبیعت و زنان و مردانی است که در این سرزمین پهناور و کهن زندگی می‌کنند و مستندهای جشنواره شانزدهم، سیمای آنان را برای شما و آیندگان به یادگار خواهد گذاشت.

حمیدی‌مقدم افزود: وجه تمایز جشنواره شانزدهم با ادوار قبلی توجه ویژه به مستندسازان و جوانانی است که در استان‌ها زندگی می‌کنند و پیش از این، با برگزاری برخط و آنلاین جشنواره توانسته بودیم سهیم شدن آنان در این رخداد را جدی‌تر و پررنگ‌تر کنیم. امسال میزبان مستندسازان جوانی هستیم که خارج از پایتخت فعالیت می‌کنند و تعدادی از آنها در این سال‌ها در قالب مستندساز، درخشیده و آثارشان در جشنواره‌های معتبر داخلی و بین‌المللی تحسین شده‌اند. جشنواره شانزدهم ضیافتی بزرگ است تا این مستندسازان علاوه بر تماشای آثار، در کارگاه‌ها شرکت کنند و گنجینه‌ای از دانش و تجربه را با خود همراه ببرند تا در آثار دیگرشان، از آن بهره‌مند شوند.

دبیر جشنواره سینماحقیقت گفت: به این نسل جوان و نوجو و به این میهمانان ویژه سلام می‌گویم و امیدوارم جشنواره از خاطرات به‌یادماندنی زندگی حرفه‌ای آنها باشد. با صراحت می‌گویم که کشف استعداد تنها هدف ما نیست و خود را متعهد می‌دانیم سینماگران جوان را حمایت و زمینه فعالیت مستمر آنها را فراهم کنیم. سینمای مستند همیشه رویکردی خردمندانه و اندیشه‌محور داشته است. نمی‌توان از سینماحقیقت گفت و به کارگاه‌های انتقال تجربه و گپ و گفت‌های تخصصی با سینماگران در این فضا اشاره نکرد. امسال در این بخش، برایتان تدارک ویژه دیده‌ایم و شما دوستداران هنر سینما و سینمای مستند را در معرض تجربه‌های استادانی صاحبنام و بادانش قرار داده‌ایم. حضور در کلاس درس آنها به بهانه این جشنواره، هدیه‌ای است که قطعا از آن استقبال خواهید کرد.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: نکوداشت زنده‌یاد نادر طالب‌زاده مستندساز فقید و سیدمحسن طباطبایی‌پور مستندساز باسابقه از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره امسال خواهد بود. می‌خواهم در آخر این صحبت‌های کوتاه باز هم از امید بگویم، نورِ روشنی که ما را در پناه خود خواهد گرفت تا از دشوارترین بخش‌های زندگی عبور کنیم و به روزهای پرفروغ آینده برسیم. هنر، همان امیدی است که در قلب ما شعله حرکت، تلاش و پیش آمدن را روشن نگه می‌دارد. سینمای مستند هنوز ما را امیدوار می‌خواند و جشنواره سینماحقیقت پاسخی به این نداست.

دبیر جشنواره فیلم مستند ایران بیان کرد: فکر نمی‌کردم این تعداد علاقه‌مند، دوستان مستندساز در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کنند. همان‌طور که در جلسه مطبوعاتی گفتم، جشنواره سینماحقیقت و حقیقت انکارشدنی نیست و ما جشنواره را برای گفتگو کردن و دیدن و تعامل برگزار می‌کنیم. سینماحقیقت روزهای مهمی را پشت سر گذاشت و این مهم است که این پرچم بالاست و ما امروز شاهد این مراسم خواهیم بود و انشالله پنج روز پرشور را با هم بگذرانیم. با این هدف افتتاحیه را بر اساس یک گونه مهم سینمای مستند قرار دادیم تا انشالله مدخلی برای توجه در بودجه و برنامه‌ریزی شود تا زیبایی‌های کشور را بیش از گذشته به نظر هموطنان و بینندگان بین‌المللی به نمایش بگذارد.

در ادامه تیزر بخش‌های دیگر این دوره به نمایش درآمد و در انتها مستند «دنیای وحشی زاگرس» به کارگردانی فرشاد افشین‌پور با موضوع حیات وحش روی پرده رفت.