به گزارش هنرآنلاین، عادل انیسی مستندساز و کارگردان مستند ورزشی «آن ده ثانیه» درباره سینمای مستند به ویژه حوزه مستندهای ورزشی گفت: باید بدانیم مستند ورزشی در تمام دنیا مخاطب بسیار زیادی دارد و مردم به آن علاقه‌مندند اما متاسفانه با پدیده‌ای مواجهیم که اولویت‌ها و سفارش‌ها به سمتی در حال حرکتند که مستندسازی در شاخه ورزشی به عنوان مثال در رتبه 10 آن قرار دارد و در نهایت به مستندسازی تلویزیونی ختم می‌شود که آن هم اولویت‌های خود را دارد.

این سینماگر افزود: در مستند «آن ده ثانیه» به گل مارادونا که بهترین گل قرن نامیده شد می‌پردازیم که چگونه زمانی که لیونل مسی گلی کاملا مشابه همان را در لیگ اسپانیا به نام خود به ثبت رساند، آن هم کاملا به همان شکل و در همان ثانیه‌ها و با همان شادی پس از گل، نامی از بهترین گل قرن به میان نیامد و تماما یک گل معمولی بود. به واسطه این پرسش ما در این مستند تاریخ 200 ساله فوتبال آمریکای جنوبی را روایت می‌کنیم. این مستند همچنان که یک اثر فوتبلی است اما به شدت گره خورده با مسائل سیاسی‌ست و با توجه به درنظر داشتن اولویت حقایق را بازگو می‌کند.

او ادامه داد: به همین دلیل من معتقدم انگشت‌شمار بودن آثار خوب در حوزه مستندهای ورزشی، اولویت‌های مدیران است. همچنین فراهم کردن امکان‌ها و فضاهایی به مستندسازانی که در این حوزه فعال هستند نیز شاید از دیگر عوامل مهم در این شاخه مستندسازی باشد

انیسی درباره مستندهای ورزشی بیان کرد: این را باید بدانیم که ما همیشه درحال روایت داستان هستیم و روایت و پرداخت آن مهم است، بهترین فیلم‌های ورزشی نیز عموما گزارشی از یک رویداد ورزشی نیستند و بیشتر آثاری هستند که فراتر از متن و آن رویداد ورزشی می‌روند. به همین دلیل من فکر می‌کنم نکته مهم این است که چگونه یک داستان را در یک رویداد ورزشی روایت کنیم.

این مستندساز درباره جشنواره «سینماحقیقت» و تاثیر آن بر معرفی گونه‌های متفاوت سینمای مستند به ویژه مستندهای ورزشی بیان کرد: در ایران جشنواره‌ای بزرگ‌تر از جشنواره «سینماحقیقت» در حوزه مستند برگزار نمی‌شود و هر اتفاقی و رویکردی در این جشنواره میزان اثرگذاری بالایی دارد و می‌توان از آن به عنوان تنها محل برای دیده شدن آثار نام برد. به همین دلیل مسئولان جشنواره هرچه در انتخاب آثار به تنوع گونه‌های مختلف ژانر در سینمای مستند توجه بیشتری داشته باشند یقینا درنهایت این تنوع در میان فیلمسازان نیز پذیرفته و اجرایی می‌شود.

انیسی در پایان از تازه‌ترین فعالیت خود خبر داد: چند ماهی است که درگیر ساخت یک مجموعه مستند 11 قسمتی ورزشی به نام «11 مرد خشمگین» هستم که در مرحله تایید سرمایه‌گذار قرار دارد و همچنین قرار است یک نسخه سینمایی بلند نیز برای آن ساخته شود. این مجموعه مستند پژوه بسیار بزرگی است و در هفت کور فیلمبرداری می‌شود و از سال‌های 56 تا 70 را دربر می‌گیرد.