گروه سینمایی هنرآنلاین: سجاد ایمانی کارگردان مستند «پاییزان» که با نهمین فیلم حرفه‌ای خود در بخش مسابقه سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در گفتگو با هنرآنلاین درباره این مستند گفت: این مستند یک کار اجتماعی درباره بحران کهنسالی است. در «پاییزان» به یک مادر یا مادربزرگ پرداخته می‌شود. در واقع این فیلم تلاش کرده قصه‌ای ساده و بی‌آلایش را در شأن و شخصیت مقام مادر تصویر کند. در تمام طول روایت قصه این مادربزرگ نیز شخصا تلاش کردم این سادگی و حس دوست‌داشتنی که در روایت ما وجود دارد، حفظ شود.

وی درباره چرایی پرداختن به این موضوع در مدیوم مستند توضیح داد: ابتدا درگیر پروژه دیگری بودم ولی در ادامه با داستان این مادربزرگ آشنا شدم و از نظر ظاهری، علم، ادبیات و ویژگی‌های دیگری که با کهن‌سالی این شخصیت همراه بود، توجه من را به خود جلب کرد و تصمیم گرفتم بیشتر با او صحبت کنم و با او آشنا شوم. زمانی که با این مادربزرگ صحبت کردم متوجه شدم می‌توان با چنین شخصیتی فیلمی در شأن و شخصیت مقام مادر ساخت و روایت خوبی نیز از خود بر جای گذاشت. 

این کارگردان مستند در ادامه بیان کرد: دلیل دیگری که انگیزه ساخت این مستند را در من قوت داد، غم از دست دادن مادرم بود. فکر می‌کنم این اتفاق می‌تواند بزرگترین تراژدی هر فردی در زندگی باشد. بنابراین علاقه‌مند بودم فیلمی برای تمام مادران این سرزمین بسازم تا تنها کمی از دینی که بر گردن دارم، جبران شود. 

ایمانی در ادامه صحبت‌های خود درباره موضوع ژانر در حوزه سینمای مستند عنوان کرد: معتقدم ژانر پیش از اینکه وارد سینمای داستانی شود، موقعیت متفاوت‌تری در سینمای مستند و در محتوای آن داشت. در سینمای داستانی به ژانر در ساختار فیلم توجه می‌شود اما در آثار مستند این توجه به ژانر در محتوای اثر است. باید بگویم در سینمای داستانی فیلمساز تصمیم می‌گیرد که در کنار ژانر فیلم بسازد اما در سینمای مستند سوژه و موضوع به شما اجازه می‌دهد اثری بسازید. مانند «پاییزان» که یک اثر اجتماعی و یک ملودرام عاشقانه است. 

61415_ezwh1glxzrzk2lekznm5juuv9c5ywdl2bcqw5qxk.2d42c6 (1)

کارگردان «پاییزان» در پایان درباره سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در جشنواره امسال رخ داده و اتفاق بسیار مهمی است؛ کاهش تعداد آثار پذیرفته شده در بخش‌های مختلف است‌. در واقع این اتفاق در کیفیت آثاری که در جشنواره شاهد آن هستیم بسیار تأثیرگذار بوده و مخاطبانی که وارد جشنواره می‌شوند شاهد بهترین انتخاب‌ها هستند. یکی دیگر از اتفاق‌های بسیار خوب این دوره، محل برگزاری جشنواره است که از پردیس سینمایی ایران مال به پردیس سینمایی ملت انتقال پیدا کرد و دسترسی به این رویداد برای مخاطبان راحت‌تر شد. همچنین از دبیر جشنواره نیز بابت دقت و برنامه‌ریزی دقیقی که برای ارایه اخبار و همچنین پیش رفتن روند جشنواره داشت نیز سپاسگزارم.