به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، جوادی در جلسه هماهنگی سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که با حضور نماینده شهرداری اصفهان برگزار شد، ضمن تشریح مدل برگزاری جشنواره سی‌و‌پنجم بر لزوم حمایت همه دستگاه‌ها و نهادها از سینمای کودک تاکید کرد.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به فیلمنامه‌هایی که در حوزه کودک و نوجوان به این بنیاد ارائه شده است گفت: از ابتدای سال جاری مجموع فیلمنامه‌های قبلی و تازه ارائه‌شده در این حوزه را با دقت و توسط کارشناسان و مشاوران متعدد بررسی کرده‌ایم که از مجموع حدود ٢٠ فیلم‌نامه، تنها کمتر از پنج فیلمنامه موفق به کسب شاخص‌های فارابی شدند.

او با بیان اینکه در بررسی فیلم‌نامه‌ها، هم ساختار وهم محتوا مهم است، افزود: ما در سینمای کودک و نوجوان علاوه بر اینکه با ضعف فیلم‌نامه مواجه هستیم، کارگردانان با سابقه هم به نسبت گذشته، دیگر کمتر تمایل به فیلم‌سازی در این حوزه دارند.

جوادی با بیان دغدغه‌های درست و بجای فیلمسازان حوزه کودک و نوجوان در نبود حمایت‌های لازم درعرصه سینمای کودک، ضمن تاکید بر لزوم کمک و همراهی تمامی نهادهای متولی در راستای احیای سینمای کودک و نوجوان گفت: تحقق این امر در گرو تغییر نگاه و رویکرد همه دستگاه‌های متولی امر، در مهم و جدی گرفتن سینمای کودک و نوجوان است.

او با بیان اینکه  فعالان و دغدغه مندان سینمای کودک و نوجوان از شرایط حاکم بر این حوزه گله‌مند هستند و گلایه آنها هم به حق است اظهار کرد: نباید فراموش کرد حتی به لحاظ ظرفیت سنجی سینمای ایران هم متاسفانه این گونه از سینما همواره در اولویت های چندم در بودجه‌ها و برنامه‌ها بوده و سال به سال از بودجه‌ها و توجهات آن کاسته شده است. اما ما با همه این محدودیت ها در دوره ی جدید توجه ویژه تری به این عرصه داریم، گرچه فاصله وضع موجود تا وضع مطلوب بسیار زیاد است و باید تلاش ها را مضاعف کنیم.

وی با تاکید بر مشارکت بیشتر همه دستگاه‌ها برای رونق سینمای کودک، ظرفیت فارابی در راستای حمایت از تولید آثار را محدود خواند، ادامه داد: اگر قرار باشد صرفا به ظرفیت فارابی اتکا شود مطمئناً اتفاق خاصی نخواهد افتاد، آنچه ما در نهاد ملی سینما به‌دنبال آن هستیم ایجاد یک اجماع فرادستگاهی برای نهضت ملی احیای سینمای کودک و نوجوان است و جشنواره سی‌وپنجم را هم بخشی از همین رویکرد می‌بینیم.

مدیرعامل فارابی با اشاره به اینکه جشنواره می‌بایست مولد و در مسیر توسعه و ارتقا کمی‌-کیفی سینمای مخاطب‌محور و متعالی کودک و نوجوان باشد، گفت: برگزار کردن جشنواره به هر قیمت و ساخت فیلم‌های جشنواره‌ای که حتی اکران رایگان آن‌ها هم نمی‌تواند مخاطب را به سالن‌های سینما بکشاند کار سختی نیست و با یک سهل‌گیری می‌شود آمار خوبی از این‌دست تولیدات ایجاد کرد، که نتیجه آن جز یک عدد برای رسانه‌ها و گزارش برای بایگانی نخواهد بود. اما چنین جشنواره‌هایی و چنین تولیداتی هیچ عایده ای برای سینما ومخاطبان کودک و نوجوان نخواهد داشت،

جوادی افزود: ما نسبت به محصولی که قرار است در سبد مصرف فرهنگی کودکان‌مان قرار گیرد حساس هستیم و با وسواس عمل خواهیم کرد و از این رو سهل انگارانه از کنار فیلم نامه‌ها و آثار نخواهیم گذشت، در عین حال چتر حمایتی فارابی از تولید آثار سینمایی کودکان و نوجوانان گسترده، جدی و فراگیر است، ولی شرط ورود به این چتر، متن و فیلم‌نامه خوب است.

مدیر عامل با تاکید بر اینکه ما در حمایت‌ها از تولید آثار، متن فیلمنامه و توان عوامل تولید را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و با فرامتن، حواشی، توصیه، ادعا و فشارها کاری نداریم، اظهار کرد: به زودی همزمان با اعلام فراخوان جشنواره، فراخوان حمایت از آثار سینمایی کودک و نوجوان و شاخص‌های حمایتی خود را نیز اعلام خواهیم کرد.

جوادی ضمن قدردانی از حسن میزبانی مردم اصفهان در ادوار گذشته جشنواره گفت: برای دوره سی‌و‌پنجم، ناظر به اتمام دوره چهارساله تفاهم‌نامه با شهرداری اصفهان و همچنین رویکردهای جدید سازمان سینمایی، شرایطی برای میزبانی داشتیم که به شهرداری اصفهان و سایر شهرهای متاقضی اعلام شد، اما به علت سبقه برگزاری این جشنواره در اصفهان بی‌شک تمایل داشتیم این جایگاه و اولویت برای اصفهان حفظ شود. شهردار محترم اصفهان هم کلیات این شرایط اعلامی را پذیرفته‌اند.

دبیر جشنواره کودک و نوجوان در این‌باره ادامه داد: در مورد جزئیات امروز جمع‌بندی‌هایی خواهیم داشت که در صورت حصول نتیجه به سمت توافق نهایی پیش خواهیم رفت. البته در طرح‌ریزی جشنواره حتما بر استفاده حداکثری از ظرفیت همه استان‌ها تاکید داریم.

مدیرعامل فارابی در پایان این نشست با اشاره به طراحی سازوکار حمایتی از تولیدات کودک و نوجوان همزمان با جشنواره سی‌و‌پنجم، از تشریح مکانیزم سازوکار حمایتی جدید تولیدات کودک و نوجوان همزمان با برگزاری جشنواره خبر داد.

این نشست در راستای نشست‌های برنامه‌ریزی جشنواره سی‌و‌پنجم در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد که محوریت آن بررسی شرایط میزبانی شهر اصفهان بود.