به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موزه سینما، در ابتدای این مراسم ضابطیان گفت: رامین حیدری فاروقی یکی از تهیه‌کنندگان و مستندسازان ارزشمند سینماست که سال‌هاست از مستندهایی که او ساخته یاد می‌گیریم و لذت می‌بریم و امروز در این مراسم فرصت را مغتنم می‌شماریم که آثار او را یادآوری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: «نشان خورشید» نخستین بار اسفند ۱۳۹۹ اهدا شد و در جریان طراحی و برنامه‌ریزی این نشان بودیم و می‌دیدم اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی چقدر زحمت کشیدند تا این نشان شناخته شود و خوشبختانه بعد از دو سال این اتفاق افتاد. 

در ادامه علیرضا حسینی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان مستند افزود:‌ نشان عالی خورشید را چند سال قبل در انجمن تهیه‌کنندگان طراحی کردیم و خود رامین برای این موضوع مهم با ما همفکری کرد. این نشان برای تهیه‌کننده‌ای که در زمینه سینمای مستند و ترویج آن فعالیت خوبی داشته باشد در نظر گرفته شد و هر سال به یک نفر اهدا می‌شود که سال گذشته به مرتضی رزاق کریمی اهدا شد و امسال با تصمیم هیأت امنای نشان عالی خورشید از میان سه نفر از کاندیدا، رامین حیدری فاروقی انتخاب شد و خوشحالیم امسال این نشان به او اهدا می‌شود. 

وی افزود:‌ رامین حیدری را از ۳۵ سال پیش و از زمان دانشجویی می‌شناسم و خاطرات خوبی از زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر و تماشای آثار تارکوفسکی و ایستادن در صف‌های طولانی به همراه او دارم. خوشحالم در سال‌های اخیر در انجمن مستندسازان در خدمت ایشان هستم و آرزو می‌کنم سالیان سال سایه‌اش بالای سر سینمای مستند ایران باشد. 

پس از آن کلیپی از نخستین مراسم اهدای نشان خورشید در موزه سینما به نمایش درآمد.

رویا نونهالی، بازیگر و همسر رامین حیدری فاروقی (مستندساز و تهیه‌کننده) در این مراسم گفت: امروز برای ادای مهر به سه دهه فعالیت کیفی او گرد هم آمدیم. "رامین" شریک درجه یک و همسفر خوبی است و برای من هیجان‌انگیز است که در این سال‌ها، شاهد تلاش او بودم. رامین حیدری فاروقی نشان خورشید را گرانمایه می‌کند.

این هنرمند که در موزه سینما برای مراسم اهدای «نشان خورشید» حاضر شده بود، گفت: رامین به خاطر نظامی بودن پدرش، در کودکی اغلب در سفر بوده و نظم را از پدرش آموخته و معلمش مادرش بوده است. در ۱۳۶۸ وارد دانشگاه شد و با رتبه نخست، رشته کارگردانی را تمام کرد و ادامه تحصیل داد. او در این میان کارگردانی و تهیه‌کنندگی مستند انجام می‌داد و همیشه دنبال شعر، خیال و سند در مستندسازی بود.

وی با بیان اینکه زبان و بیان رامین حیدری فاروقی شاعرانه است و سفرنامه تصویری در جستجوی رازهای زیبایی می‌ساخت، بیان داشت: او کار فیلمسازی را با کلیپ نوایی شروع کرد، از بانیان تولید آن در ایران شد و آن زن آینده‌دار بافنده در کلیپ «نوایی»، من بودم. رامین درباره گویش و زبان و بیان، پژوهش را ادامه داد و مستندی به نام «گره» درباره زیبایی‌شناسی فرش و معماری و شهر ساخت و در سال ۷۹ راهی آفریقا شد و مستندی در ۵۲ قسمت ساخت و من همسفر این سفر جادویی با او بودم. بعد از آن به چین و شهرهای مختلف ایران سفر کرد و مستندهای زیادی ساخت. همچنین جایزه مستند بلند تلویزیونی را گرفت، نخستین رییس منتخب آکادمی خانه سینما شد و امروز برای ادای مهر به سه دهه فعالیت کیفی او گرد هم آمدیم. رامین شریک درجه یک و همسفر خوبی است و برای من هیجان‌انگیز است که در این سال‌ها شاهد تلاش او بودم.

تهیه‌کننده خلاق، مصداق رامین حیدری فاروقی است

در بخش دیگر مراسم، مرتضی رزاق‌کریمی رئیس هیأت امنای نشان عالی خورشید گفت:‌ افتخار بزرگی است که در این جمع حضور دارم. در دهه سوم تأسیس این انجمن هستیم و در این جمع کسانی هستند که بیشر از من زحمت کشیدند. اوایل دهه هفتاد بحث تأسیس انجمن مستندسازان را داشتیم و نیمه دوم دهه ۷۰ جمعی از بزرگان سینمای ایرانی جمع شدند و انجمن شکل گرفت. همان زمان مباحثی درباره نگاه حرفه‌ای و صنعتی شدن این نوع سینما و لزوم احداث این انجمن حس می‌شد و از همان ابتدا کیفیت از اهداف انجمن بود. 

وی ادامه داد: ارتقای سینمای مستند از اهداف اصلی تشکیل این انجمن بود و در ادامه موضوع تهیه‌کنندگی به شکل جدی دنبال شد و سوال اصلی این بود که وظیفه تهیه‌کننده، مدیریت پروژه است و یا مدیریت کیفیت پروژه؟! اغلب کسانی که به نشان خورشید توجه کردند، کسانی بودند که همین مباحث را در دوره‌های مختلف مد نظر داشتند.از نظر من مصادیق تهیه‌کننده خلاق خود رامین حیدری فاروقی است که به دوستی با او افتخار می‌کنم و احساس می کنم از معاشرت با ایشان به کیفیت خودم افزوده شده است.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما (این روزها حواشی مجمع عمومی خانه سینما، این تشکل صنفی ومدیریت آن را در صدر اخبار سینمایی قرار داده است.) از دیگر مهمانان مراسم نیز گفت: در روزگاری که مطاع اقبال به دینار هیجان در گوشه و کنار شهر به حراج می‌رود، وجود کسانی که همچنان به اخلاق، به سرزمین، هنر و هنرمندی باورمندند، غنیمت است. 

وی افزود: رامین نماد کسی است که عاقلانه به عاطفه حرمت می‌گذارد و هیچ کدام را فدای دیگری نمی‌کند. کسانی که می‌توانند در تناسب خرد و احساس، فضا را متعادل کنند، غنیمت هستند و رامین یکی از آنهاست. البته ممکن است بپرسیم در این فضا، نشان خورشید به چه کار آید؟ و گاهی دل‌های ما به سمتی می‌رود که از خود بپرسیم برای چه هستیم؟ اگر با رامین حیدری فاروقی معاشرت کنیم، دلایل این سوالات را درک می‌کنیم و در کنار او بودن غینمت است.

مدیر عامل خانه سینما ادامه داد: رامین می‌دود نه برای اینکه جلو برود، بلکه برای در جای خود ماندن، می‌دود. این جنس از آدم‌ها نشان خورشید را گرانمایه می‌کنند و فکر می‌کنم رامین از آن دسته افراد است. افرادی که تصور می‌کنند، می‌شود ادبیات ، فرهنگ و هنر را در چهارراهی به حراج بگذارند اما باید یوسفی باشد که در این بازار خریداران به عشق او بیایند و رامین یکی از یوسفان است.

داشتن جهان‌بینی خود یک امتیاز است

همچنین محمدرضا اصلانی از مستندسازان پیشکسوت نیز که در این مراسم حضور داشت، گفت: رامین حیدری فاروقی در دهه ۷۰ دانشجوی مودب و خجولی من بود، اوایل او را نمی‌شناختم، افراد خجول معمولا با یک تشر کنار می‌روند اما او همه تشرها را تحمل کرد و برایش سازنده بود. رامین پشت صحنه را در جلوی صحنه به نحو درستی جبران کرد و این خود نشان خرد است. باید گفت که این نه فقط جای خوشحالی و جای خوشبختی و جای الگوپردازی نیز هست.

وی ادامه داد: داشتن جهان‌بینی خود یک امتیاز است و کمتر کسی را می شناسم که مانند حیدری فاروقی این جهان بینی را داشته باشند. در جهان امروز، جهان‌بینی کم داریم و همین موضوع جامعه امروز ما را دچار اغتشاش کرده و جامعه‌ای که جهان‌بینی ندارد، خودبسندگی برایش عقب گرد است و این خطری برای جامعه محسوب می شود. برای رامین احترام خاص قائلم و جدا از محبتی که نسبت به او دارم، انتخاب او برای اعطاء این نشان، نشان‌دهنده ارزش او است.

پس از آن مستندی کوتاه درباره رامین حیدری فاروقی به کارگردانی امیرخسرو شاهوردی نمایش داده شد. پس از نمایش مستند، منصور ضابطیان متن لوح اهدایی به رامین حیدری فاروقی را خواند و از محمدعلی نجفی، سیدمحمد بهشتی، منوچهر شاهسواری ، محمد حمیدی‌مقدم ، مرتضی رزاق‌کریمی، رویا نونهالی و علیرضا حسینی  دعوت کرد تا به روی سن بیایند و نشان عالی خورشید و لوح یادبود را به رامین حیدری فاروقی اهدا کنند.

خانواده محل تحقق اعتماد متقابل است

رامین حیدری فاروقی نیز پس از دریافت نشان عالی گفت: من دل‌نازک هستم و بُغضم می‌گیرد و هر موقع بُغض می‌کنم، خوشحال می‌شوم و می‌گویم چه عالی که هنوز زنده‌ام! و نیاید آن روزی که بُغضمان نگیرد. من خوشبختم و دلایل این خوشبختی سیاهه طولانی دارد و بزرگ‌ترین دلیل آن، مادر و پدرم هستند. من خوشبختم چون معتقدم خوشبختبی مبتنی بر تجربه خانواده است و خانوده من روز به روز بزرگ‌تر شد چرا که معلم خوب و استاد گرانقدری داشتم.

وی ادامه داد: در دانشگاه با استاد اصلانی آشنا شدم و اگر یک نفر باشد که انسان او را باور کند، درهای خوشبختی به روی او باز می شود و من استاد بودن او را باور کردم. در دوران دانشجویی در بنیاد سینمایی فارابی استخدام شدم و از حضور محمد بهشتی بهره بردم. درباره همسرم باید بگویم همسفر، عشق، اعتماد و تعقل به اعتماد مدام. از افراد زیادی باید قدردانی کنم و امیدوارم سندهای زندگیشان دل‌انگیز باشد. من معتقدم خانواده تنها خون نیست، خانواده محل تحقق اعتماد متقابل است که به خلاقیت و گرانقدر دانستن تواضع و مهر به دیگران نیاز دارد. اینگونه خانواده می‌تواند بزرگ شود و من برای همین خوشبختم. زندگی من امروز در این ضیافت منعقد شد و از تک تک دوستانم متشکرم.

 

منوچهر شاهسواری، محمد حمیدی مقدم، محمدعلی نجفی، محمدرضا اصلانی، مرتضی رزاق کریمی، محمد صوفی، علیرضا حسینی، سید محمد بهشتی، فریدن خلعتبری، سید احد میکائیل زاده، محمد طیب،مجید رجبی معمار، مسعود امینی تیرانی، رویا نونهالی، رامین حیدری فاروقی،هادی آفریده، حامد شکیبانیا، سام کلانتری، مجید خالقی سروش، آزاده موسوی، کوروش عطایی و ... از جمله افرادی بودند که در این مراسم حضور داشتند.