گروه سینمایی هنرآنلاین: سیدمهدی دزفولی یکی از تهیه‌کنندگان «زمزمه‌های گمشده در دوردست» در گفتگو با هنرآنلاین درباره موضوع این مستند گفت: شاید یکی از تبعات پنهان وضعیت بد اقتصادی، مهاجرت باشد که به چشم سیاستمداران و اقتصاددانان نیاید اما تاثیر بسیار منفی بر جامعه ایران می‌گذارد.

وی ادامه داد: ما اگر چه کشوری هستیم که در سه دهه اخیر درگیر جنگ داخلی و خارجی نبودیم اما در جمع ۱۰ کشوری هستیم که مهاجرت از آن بسیار زیاد و این مساله قابل تامل است. طبق آمار غیررسمی سالانه بیش از یکصد هزار نفر از ایران مهاجرت می‌کنند که بسیاری از این افراد نخبگان جامعه ایران هستند؛ مانند خونی که از بدن یک انسان می‌رود و باعث مرگ تدریجی یک فرد می‌شود.

تهیه‌کننده مستند «زمزمه‌های گمشده در دوردست» تاکید کرد: وقتی به مهاجرت توجه نشود در میان‌مدت آسیب‌های فراوان آن آشکار می‌شود که تاکنون هم مشخص شده است. هدف ما در «زمزمه‌های گمشده در دوردست» توجه به آسیبی‌ است که به جامعه ایران وارد می‌شود. البته در این حوزه جسته و گریخته کارهایی انجام شده اما منسجم نبوده است، پس ما دنبال این هستیم که کار مسنجمی در این حوزه انجام دهیم که این مستند اولین حرکت در این زمینه بوده است.

دزفولی درباره همکاری خود با منصور فروزش کارگردان «زمزمه‌های گمشده در دوردست» بیان کرد: این مستند جدیدترین پروژه من و منصور فروزش‌ است که بیش از یک دهه آشنایی و رفاقت جدی داریم و در این سال‌ها پروژه‌های متعدد را با یکدیگر به انجام رساندیم. خدا را شاکرم «زمزمه‌های گمشده در دوردست» همانند کارهای قبلی، تجربه خوب و موفقی هم برای هر دو نفر ما بود.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۸ وقتی بحث تولید این مستند مطرح شد، من به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان کار تمام تلاش خود را به کار بستم تا به سرانجام برسد و کار خوبی از آب دربیاید و بتوانم پشتیبانی خوبی از کارگردان و این پروژه انجام دهم. تصور می‌کنم نتیجه هم گرفتیم و از این بابت خوشحالم.

تهیه‌کننده «زمزمه‌های گمشده در دوردست» با اعلام این خبر که قرار است به زودی این مستند به نمایش عمومی برسد، گفت: طبق صحبتی که با دوستان مرکز مستند و تلویزیونی سوره شده، قرارست این مستند در محافل مختلف پس از رایزنی‌ها از یک بستر مناسب پخش شود‌. همچنین این اثر برای جشنواره مستند سیما نیز ارسال شده است. البته «زمزمه‌های گمشده در دوردست» پیش از این در جشنواره جهانی فیلم فجر، بخش غیررقابتی جشنواره سینماحقیقت و امسال در بخش بازار جشنواره فیلم کن حضور داشت که اتفاقات مهم و خوبی برای این مستند بوده است.

دزفولی تاکید کرد: معتقدم اگر یک مستند خوب دیده نشود، هر چقدر هم کار خوبی باشد اما گویی ساخته نشده است. هدف مستند این است که حرف مهمی را به مخاطب خود برساند و به همین دلیل باید به خوبی دیده شود که در این مسیر، برگزاری نشست، کارگاه، تبلیغات در فضای مجازی و مراکز تخصصی و... همه به دیده شدن کار و شناساندن آن به مارکت و مخاطب مهم و اثرگذار است.

وی با بیان اینکه مخاطب اصلی این مستند افرادی هستند که می‌خواهند از ایران بروند و تصور می‌کنند حتما و قطعی آینده عالی و روشنی در انتظار آنهاست، افزود: ما در این مستند نشان می‌دهیم مهاجرت نسخه همگانی نیست و باید نگاه واقع‌بینانه به این مساله داشت، چرا که برای برخی‌ها می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد و برای بسیاری منجر به اتفاقات نامطلوب شود. مهاجرت مساله پیچیده‌ای است که سه ضلع دارد؛ کشور مبدا، مسیر عبور و کشور مقصد که برای پرداختن به مساله مهاجرت باید به این سه ضلع اصلی دقت کرد.

دزفولی در پایان درباره تجربه خود از تهیه این مستند خاطرنشان کرد: تهیه و تولید پروژه در اروپا، پرداختن به موضوعات فراموش‌شده اجتماعی و همچنین برقراری ارتباط با طیف مختلف ایرانیان تجربه ارزشمندی برایم رقم زد که امیدوارم در کارهای بعدی نیز تکرار شود.

مستند زمزمه‌های گمشده در دوردست

مستند ۶۰ دقیقه‌ای «زمزمه‌های گمشده در دوردست» محصول مرکز مستند و تلویزیونی سوره است و پیش از این در بخش جنبی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» و بخش مستند زیر ذره‌بین سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته است. این مستند همچنین در بازار فیلم کَن که همزمان با هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کَن برگزار شد، حضور داشت.

در خلاصه داستان «زمزمه‌های گمشده در دوردست» آمده است: گروهی از پناهجویان ایرانی و افغان در شهر کوچکی در صربستان زندگی می‌کنند. آن‌ها برای زندگی بهتر می‌خواهند از مرزهای اروپا عبور کنند. این پناهجویان از آینده‌ای که برای خود متصور هستند، صحبت می‌کنند.