گروه سینمایی هنرآنلاین: در حالی که ۹۱۰ کیلومتر آن‌سوتر از سواحل جنوبی کن هواداران تیم‌های فوتبال رئال مادرید و لیورپول برای ورود به ورزشگاه استاد دو فرانس پاریس به مشکل خورده بودند و پلیس پایتخت فرانسه با اسپری فلفل از آنها پذیرایی می‌کردند، سینمادوستان در کاخ جشنواره کن گرد هم آمده بودند تا این بار بی‌ترس از کرونا برندگان جوایز دوره هفتاد و پنجم را بشناسند و تشویق کنند.

سرانجام بازی نهایی لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ با حدود ۴۰ دقیقه تاخیر به دلیل ورود هزاران تماشاگر بدون بلیت به استاد دو فرانس آغاز شد و همزمان هیات داوران کن ۲۰۲۲ به ریاست ونسان لندون جایزه نخل را به «سه‌ضلعی اندوه» اهدا کرد؛ فیلمی به کارگردانی روبن استلوند سوئدی که پیش‌تر در ۲۰۱۷ با «مربع» جایزه بهترین فیلم را از جشنواره کن برده بود. اوستلوند ۴۸ ساله حال پس از میشاییل هانکه آلمانی دومین فیلمساز تاریخ است که با دو فیلم پیاپی توانسته نخل طلا را از آن خود کند.

در شرایطی که تا پیش از آغاز مراسم پایانی کن امسال خیلی‌ها تازه‌ترین تجربه کارگردانی پارک چان-ووک را بخت اصلی بردن نخل طلا می‌دانستند، سینماگر برنده اسکار اهل کره جنوبی با «تصمیم برای رفتن» جایزه بهترین کارگردان را از آن خود کرد. جایزه بهترین فیلمنامه به طارق صالح برای «پسری از بهشت» رسید و هیات داوران دو جایزه بزرگ هم داد؛ «ستاره‌ها در ظهر» کلر دنی و «نزدیک» لوکاس دونت.

Ruben Ostlund

«EO» ساخته یرزی اسکولیمووسکی و «هشت کوه» فلیکس ون گرونینگن و شارلوت وندرمشت دو جایزه ویژه داوران را به دست آوردند و جایزه دوربین طلایی ویژه فیلم اول به ریلی کیوگ و جینا گامل برای «پونی‌های جنگی» اهدا شد. ژان-پیر و لوک داردن که سینماگران محبوب جشنواره کن هستند، امسال جایزه ویژه ۷۵ سالگی این جشنواره را با «توری و لوکیتا» گرفتند و دو جایزه بازیگری زن و مرد به زهرا امیرابراهیمی برای «عنکبوت مقدس» و سونگ کانگ-هو برای «دلال» رسید.

اصغر فرهادی امسال یکی از اعضای هیات داوران بخش مسابقه رسمی جشنواره کن بود و «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی هم در رقابت برای بردن نخل طلا حضور داشت که با وجود خبرسازی‌های ابتدایی، نصیبی از جوایز اصلی نبرد و تنها برنده جایزه فیپرشی شد.

Park Chan-wook

Dardennes