گروه سینمایی هنرآنلاین: سیدمصطفی حسینی، مدیر عامل موسسه بهمن سبز درباره طرح توسعه سینماهای حوزه هنری بیان کرد: مرداد سال گذشته و در پایان فاز اول این طرح، ۶۵ سالن به سینماهای حوزه هنری افزوده شد. با توجه به گستردگی پروژه‌ها، در مقطعی به دلیل فراگیری کرونا کار بازسازی برای مدت کوتاهی تعطیل شد و به همین دلیل بخشی از سالن‌ها که قرار بود در فاز نخست طرح توسعه افتتاح شوند، به فاز دوم منتقل و در نهایت در پایان فاز دوم نیز حدود ۸۶ پرده نمایش به مجموع پرده‌های حوزه هنری افزوده خواهد شد.

وی افزود: همچنین در قالب فاز دوم و سوم این طرح، توسعه و ساخت سینماهای مهر قدس (همدان)، مهر (کوهسنگی مشهد)، هجرت (گنبد)، بهمن (آزادشهر)، آزادی (ارومیه)، ۲۹ بهمن (تبریز)، کیهان (آبادان) در مراحل پایانی و آماده بهره‌برداری هستند که از این میان پردیس مهر قدس همدان، با حضور مدیران فرهنگی کشور فروردین ماه افتتاح شد و به زودی سینماهای هجرت گنبد و همافران نوشهر نیز فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

حسینی ادامه داد: با اتمام فاز دوم طرح توسعه، فاز سوم نیز آغاز شده است و تعدادی از سینماها همزمان با سالروز آزادی خرمشهر کار ساختشان کلید زده می‌شود تا به شکل جدی فاز سوم طرح توسعه آغاز به کار کند. در این فاز سینماهای حوزه که نیاز جدی به بازسازی و مرمت دارند، مدنظر قرار داده شده است تا تبدیل به پردیس‌های سینمایی شوند. در فاز چهارم به صورت مشارکت و bot با بنگاه‌ها و نهادهای خصوصی همکاری خواهیم داشت و بخشی از آن نیز احداث مجموعه‌های فرهنگی در شهرهایی مانند ساری، بروجرد، کرمانشاه، یزد، یاسوج و ... است. 

مدیرعامل موسسه بهمن سبز، در پاسخ به این پرسش که در طی این مدت با چه تهدیدهایی مواجه شدند و چطور آن را مدیریت کردند، توضیح داد: از اواسط فاز اول، با شیوع کرونا مواجه شدیم که تهدید جدی برای ما بود، چرا که روی درآمدزایی سینماها و کمک به زیرساخت‌ها تاثیر مستقیم داشت. با تعطیلی سالن‌ها و از بین رفتن این کسب و کار مشکلاتی در این راستا فراهم شد. اما در فاز دوم طرح توسعه، با توجه به تجربه‌ای که  به دست آورده بودیم، این تهدید را تبدیل به یک فرصت کردیم. از شرایط ایجاد شده بهره گرفتیم تا بتوانیم بدون تعطیلی خودخواسته، سالن‌ها را بازسازی کنیم و آن‌ها را به چرخه اکران بازگردانیم.

وی افزود: کمک‌هایی که در حوزه زیرساخت، موسسه سینماشهر در مقاطع مختلف به بخش‌های خصوصی داشت و حذف آن، نگرانی‌هایی را برای بخش‌های خصوصی ایجاد کرد که ما نیز شامل آن بودیم، اما قطع این حمایت بدان معنا نیست که پروژه‌ها تعطیل شوند و شرایط سخت باعث شود تا حوزه هنری از طرح توسعه‌ای که از آن به عنوان هدف اصلی یعنی ایجاد سالن سینما در شهرهای کم برخوردار است، چشم پوشی کند. نقشه راه ما این است تا هیچ شهری بدون سینما نماند. 

این مدیر سینمایی همچنین درباره حفظ استاندارد در تمام مراحل بازسازی سالن‌ها گفت: برای بازسازی سینماها تمامی استانداردهای ساخت سینما در تمام مراحل بازسازی سالن‌ها از صفر تا صد مدنظر بوده و در چهار حوزه تجهیزات، عمرانی، ایمنی و رفاهی مورد بررسی قرار گرفته است. به‌ روز رسانی سیستم‌های پخش تصویر، ارتقای سیستم صوت، نصب سیستم متمرکز کنترل فیلم و سالن، نصب تامین‌ کننده برق اضطراری برای سیستم‌های پخش، نصب صندلی‌های ویژه و اصلاح صندلی‌های سالن‌های قدیمی، نصب نمایشگر دیجیتال سردر سینما (تلویزیون شهری)، اصلاح شیب‌بندی سالن‌ها، کف‌سازی و استانداردسازی فواصل، تقویت اکوستیک سالن‌ها به منظور بهبود کیفیت صدا، اصلاح سیستم گرمایشی و سرمایشی، بهسازی و بازسازی سالن‌های نمایش، بهسازی و بازسازی سالن‌های انتظار، نصب سیستم‌های اعلان و اطفای حریق، مقاوم‌سازی سینما، ایجاد فضاهای فرهنگی، خدماتی و تفریحی و دیگر موارد عملیاتی شد.

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره میزان افزایش مخاطب در استان‌ها و تاثیر آن بر فروش نیز توضیح داد: عملا در فاز نخست طرح توسعه و پس از افتتاح سالن‌های جدید ما بازخورد خوبی داشتیم. با افزایش سالن‌های سینما در شهرها و استان‌هایی که فاقد سینما بودند و یا تک پرده بودند، آمار فروش مخاطب را رصد کردیم. هرچند به دلیل شیوع کرونا در بسیاری از روزهای سال سینماها بسته بود، اما با افزایش سالن‌های سینما می‌توان گفت دیگر فیلم سوزی نخواهیم داشت و  پس از افتتاح سالن‌های جدید نیز شاهد استقبال مخاطبان از فیلم‌های روی پرده بودیم که این به فروش بهتر و جذب مخاطب بیشتر کمک می‌کند، چرا که ذائقه طیف‌های مختلف و گروه‌های سنی مختلف را در بر می‌گیرد.

مدیرعامل موسسه بهمن سبز در پایان گفت: در فاز اول طرح توسعه در فرایندی که سینما افتتاح و بازگشایی شد، رونق به کسب و کار سینماهای بازسازی شده بازگشت. قطعا در پایان فاز دوم و با افزایش سالن‌ها تغییرات محسوسی در حوزه جذب مخاطب خواهیم داشت. ما در این طرح به سراغ شهرهای فاقد سینما رفتیم که خود این امر ظرفیت جدیدی را برای جذب مخاطب سینما ایجاد خواهد کرد. قطعا یک سینما با یک پرده نمایش، مخاطب و فروش کمتری دارد، اما وقتی تبدیل به یک پردیس سینمایی چند سالنه می‌شود آثار بیشتری به نمایش درمی‌آید که خود این امر فروش را نیز متحول خواهد کرد.