گروه سینمایی هنرآنلاین: پی‌یر لسکور، رئیس و تیه‌ری فرمو، مدیر هنری جشنواره فیلم کن ظهر امروز به وقت تهران در یک نشست خبری در پاریس شرکت و از ترکیب فیلم‌های بخش‌های مختلف ۷۵ سالگی مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان رونمایی کردند. کن ۲۰۲۲ برخلاف دوره گذشته که تحت تاثیر کرونا به تابستان منتقل شده بود، در میانه‌های بهار برگزار و ۱۷ تا ۲۸ ماه می میزبان سینمادوستان جهان می‌شود.

مهم‌ترین بخش نشست خبری امروز پنجشنبه معرفی ۱۸ فیلم حاضر در بخش مسابقه رسمی کن ۲۰۲۲ بود که در میان آنها نام دو فیلمساز ایرانی هم به چشم می‌خورد؛ «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی که با «متری شیش و نیم» نامزد جایزه سزار (اسکار سینمای فرانسه) شده است و البته علی عباسی که «عنکبوت مقدس» را بر اساس ماجرای سعید حنایی در سوئد ساخته است.

از دیگر چهره‌های سرشناس حاضر در بخش مسابقه رسمی کن امسال می‌توان به پارک چان-ووک از کره جنوبی، کریستین مونجیو از رومانی، روبن اوستلوند از سوئد، کره-ئدا هیروکازو از ژاپن، کلر دنی از فرانسه، ژان-پیر و لوک داردن از بلژیک و دیوید کراننبرگ از کانادا اشاره کرد؛ سینماگرانی که هر کدام پیشینه درخشان در تاریخ کن دارند و برنده جایزه‌های اصلی آن شده‌اند.

از این رو، روستایی برای بردن جایزه نخل طلایی کن هفتاد و پنجم کاری بسیار سخت پیش رو دارد. هر چند ممکن است در میان انبوه نام‌های بزرگ و چهره‌های نامدار، هیات داوران بخش مسابقه کن ۲۰۲۲ تصمیم بگیرد جایزه بزرگ و اصلی را به یک فیلمساز جوان ایرانی بدهد. سال کذشته اصغر فرهادی با «قهرمان» در بخش مسابقه کن حاضر بود و یک جایزه بزرگ مشترک گرفت.

«زد» میشل آزاناویسوس فیلم افتتاحیه جشنواره امسال است و تازه‌ترین ساخته‌های جورج میلر (سه هزار سال اشتیاق)، باز لورمن (الویس) و جوزف کازینسکی (تاپ گان: ماوریک) همراه دو فیلم دیگر در بخش خارج از مسابقه حضور دارند.

رونمایی از ۱۵ فیلم حاضر در بخش نوعی نگاه با حضور هفت فیلم اول که برای بردن جایزه دوربین طلا رقابت می‌کنند، نمایش‌های نیمه‌شب، نمایش‌های ویژه و اولین‌های کن دیگر بخش‌های نشست خبری لسکور و فرمو در پاریس بود.