گروه سینمایی هنرآنلاین: رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در گفتگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های حوزه هنری در حوزه فیلم کوتاه گفت: تقریبا از نیمه امسال جریانی را در تولیدات کوتاه شروع کردیم که منجر به شکل‌گیری یک مرکز تولید فیلم کوتاه در سازمان سینمایی سوره حوزه هنری شده است. در واقع در این سال‌ها کارهایی را در باشگاه فیلم سوره انجام داده بودیم که بیشتر در فضای تربیت نیرو و فرصتی برای آزمون و خطای فیلمسازها بود اما در ادامه راه تلاش کردیم تا این کارها در دفاتر و مراکز دیگر نیز توسعه پیدا کند. 

وی افزود: به این ترتیب یک مرکز تخصصی ایجاد کردیم و بخشی از منابع آن را با مشارکت سازمان صداوسیما تامین کردیم که بتوانیم فیلم‌های کوتاهی را تولید کنیم که امکان پخش از تلویزیون هم داشته باشد. تعدادی از این فیلم‌ها در فضای مناسبتی مانند نماهنگ، تیزر بوده و تعدادی همچون کارهای جدی در زمینه سینمای کوتاه بوده که تولید ماست. 

جعفریان در ادامه بیان کرد: سیاست ما توسعه این کار است تا هم تعداد مراکز و موسسات و هم تهیه‌کننده‌های مستقلی که در این زمینه فعالیت می‌کنند را بیشتر و تکثری به فراگیری جغرافیای کشور ایجاد کنیم تا کار مختص به تهران نباشد. اگر بتوانیم تولید فیلم کوتاه را نه صرف اینکه افرادی آزمون و خطا کنند و وارد سینمای بلند شوند، بلکه به عنوان یک مدیوم و قالب تخصصی ببینیم، سینمای کوتاه موضوعیت مستقلی پیدا می‌کند و می‌تواند اتفاق‌های ویژه‌ای را ایجاد کند. کما اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا نیز، فیلم کوتاه موضوعیت مستقلی دارد و به عنوان یک قالب شناخته شده تخصصی و حرفه‌ای به آن نگاه می‌شود. به خصوص زمانی که به فضای حرفه‌ای و تخصصی جشنواره‌ها متصل می‌شود. 

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این پرسش که آیا باتوجه به پتانسیل سالن‌های سینما در حوزه هنری، برنامه‌ای برای اکران فیلم‌های کوتاه که به طور مستمر در طول سال ادامه پیدا کند، دارد؟ گفت: در این زمینه پیشنهادی داشتیم که حتی ابتدای سال با دولت سابق هم آن را طرح کردیم و با آقای انتظامی به تفاهمات خیلی خوبی رسیدیم، منتها این تفاهمات مکتوب نشد. در ادامه نیز با تغییر و تحولاتی که صورت گرفت، مقداری سخت بود که سریع وارد این بخش شویم و به همین دلیل هنوز عملی نشده است. 

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که یک پخش تخصصی با عنوان رویش ایجاد کنیم که اکنون موافقت اولیه با آن نیز در این دولت به خصوص نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی وزارت ارشاد انجام شده است. البته منظور پخش به معنای حرفه‌ای سینما نیست؛ بلکه به عنوان یک گروه اکران کوچک که در آن آثار مستند و فیلم‌های کوتاه طبق آیین‌نامه‌ای که پیش نویس آن تهیه شده، امکان اکران پیدا کنند. 

جعفریان درباره شباهت این طرح به گروه سینمایی هنروتجربه توضیح داد: شبیه هنر و تجربه است ولی رویکردی متفاوت دارد. در اینجا هم تعداد سالن‌ها بیشتر است و هم قرار است که فیلم‌ها رویداد محور اکران شوند. یعنی صرفا به این صورت نباشد که بگوییم ما ۲۵ سانس می‌دهیم ببینیم یک فیلم چطور پخش می‌شود. در واقع در کنار اکران فیلم، باید محافل پخش فیلم و گفتگو درباره آن شکل بگیرد و رویداد با حضور عوامل فیلم برگزار شود. 

این مدیر سینمایی با تاکید بر این موضوع که دو اتفاق می‌تواند انجام اقدامات حوزه هنری در زمینه فیلم کوتاه را تسریع بخشد، گفت: به جز بحث‌های حاکمیتی، آیین‌نامه و مجوزهای قانونی که تقریبا طی شده است، دو چیز پیشران خیلی مهمی است برای اینکه اتفاق لازم در این زمینه رخ دهد. اول ظرفیت سینماهای ماست که باید به خصوص در مکان‌هایی که پردیس داریم، به ما اجازه اکران فیلم‌های کوتاه را بدهند. به هر ترتیب صاحبان آثار و تهیه‌کننده های فیلم‌های بلند نیز انتظاراتی دارند و اصطلاحا می‌گویند که سانس سوزی نباید اتفاق بیفتد.

وی در پایان بیان کرد: بنابراین می‌توانیم در سالن‌های کوچک پردیس‌های سینمایی امکان اکران فیلم‌ها را فراهم کنیم تا به این صورت به اکران فیلم‌های بلند نیز آسیبی وارد نشود. دوم چون حوزه هنری در همه استان‌ها دفتر دارد، آنها می‌توانند به فضای ترویجی، رویداد و فضای محفلی که کنار آن اکران فیلم باید اتفاق بیفتد بیایند و حتی در شناسایی آثار و معرفی‌شان کمک کنند.