گروه سینمایی هنرآنلاین: مرجان اشرفی‌زاده نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون که به تازگی فیلم «آبجی» از او در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شده است، در گفتگو با هنرآنلاین از کار کردن روی نگارش سریالی تازه برای تلویزیون خبر داد. عنوان این مجموعه «تب‌سالی» است.

وی با اشاره به موضوع سریال «تب‌سالی» که درباره زیست دوران کرونا با تمرکز بر پزشکان و پرستاران است، درباره تاثیر این سریال بر مردم گفت: سریال «تب‌سالی» پر از عشق و امید است و جاهایی از تلخی‌ و سختی‌های دوران کرونا می‌گوید، سعی کرده‌ایم موازنه‌ای میان تلخی و شادی ایجاد و اثرات مثبت کرونا را نیز بررسی کنیم و از طرف دیگر به احترام تمام کسانی که قربانیان این ویروس بوده‌اند، تلخی‌هایی را به نمایش بگذاریم. 

اشرفی‌زاده ادامه داد: یکی از مشکلاتی که مردم در دوران کرونا داشتند نبود سوگواری جمعی بود، به نظر من ساخت چنین سریال‌هایی باعث می‌شود که اشک به چشمان ما آید، اشکی که به آن نیاز داریم و نهایت آن امیدواری به روزهای بهتر است.

این کارگردان همچنین درباره وضعیت فعلی این سریال توضیح داد: سریال «تب‌سالی» در مرحله نگارش مانده و به دلیل شرایط مالی‌ که سازمان صداوسیما دارد، فعلا نمی‌توانیم وارد مرحله پیش‌تولید شویم. در واقع باید برنامه‌ریزی جدی‌تری برای این مساله انجام شود.

وی افزود: برآوردهای مالی انجام‌شده سازمان با متنی که نوشته شده همخوانی ندارد. به نظر می‌رسد برآوردهای انجام‌شده طبق پیش‌فرضی پیش می‌رود، بدون آنکه به متن و نیاز آن توجه شود. پروژه «تب‌سالی» با رقمی که گفته می‌شود قابل انجام نیست؛ یا باید آن را با کیفیتی بسیار نازل ساخت که مطلوب ما نیست و قطعا مخاطب هم نمی‌پسندد یا به‌طور کلی نمی‌توان آن را ساخت.

کارگردان «آبجی» با اشاره به اینکه قرارداد ساخت این سریال در دوران ریاست پیشین صداوسیما بسته شده خاطرنشان کرد: از ابتدا مشکلات مالی وجود داشت و این اتفاق به تغییر ریاست سازمان ارتباطی ندارد. در واقع بخش زیادی از مشکلات کیفی موجود در آثار صداوسیما به این مساله مربوط است که نسبتی میان متن‌های نوشته‌شده که از چند فیلتر رد شده‌اند و مسائل مالی، حین اجرای پروژه وجود ندارد.

او که پیش از این کارگردانی مجموعه تلویزیونی «می‌جان» را بر عهده داشت و به ناگاه تغییر کرد، در ادامه صحبت‌های خود درباره مشکلات پیش‌آمده توضیح داد: مشکلات مالی باعث می‌شود زمان پروژه را دستکاری یا در عوامل و بازیگران تغییر ایجاد کنیم؛ این موضوع باعث از بین رفتن ظرایف نیز می‌شود. در واقع این‌گونه مسائل برای من به معنی پایان کار است. مانند مشکلاتی که در نویسندگی و کارگردانی «می‌جان» برای من رخ داد و از جایی به بعد نتوانستم کارگردانی را ادامه دهم. اکنون بسیاری از همکاران ما علاقه‌ای به کار کردن با تلویزیون ندارند؛ بخشی از این دلزدگی به دستمزد مرتبط است اما بخش بزرگی از آن به کیفیت و خروجی آثار مربوط می‌شود.

نویسنده مجموعه «الف دزفول» در بخش دیگر سخنانش درباره تاثیر تلویزیون بر جامعه و علت همکاری با این رسانه بیان کرد: تلویزیون مخاطب عام و میلیونی دارد و رسانه‌ای‌ است که همه مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. ممکن است خیلی از مردم امکانات استفاده از شبکه نمایش خانگی را نداشته باشند، پس تلویزیون باید با توجه به مخاطبان زیاد خود احساس مسئولیت بیشتری در بالا بردن فرهنگ‌ و سلیقه عمومی داشته باشد. مسئولان این رسانه نباید فکر کنند چون برنامه‌ها و سریال‌های آن ظاهرا رایگان در اختیار جامعه است، می‌توانند هر محصول بی‌کیفیتی را به نمایش بگذارند. متاسفانه به نظر می‌رسد قرار است آنتن تلویزیون پر شود و اینکه با چه چیزی، چندان مهم نیست.

اشرفی‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است به دلیل مشکلات مالی موجود ادامه همکاری با پروژه «تب‌سالی» رخ ندهد، اظهار کرد: امید دارم پروژه را خودم به شکل درستی پیش ببرم اما اگر شرایط تولید مناسب فراهم نباشد، قطعا وارد کارگردانی آن نمی‌شوم. طبیعتا نمی‌خواهم از هیچ‌یک از متن‌هایی که نوشته‌ام جدا شوم اما اگر قرار باشد ساختن آن با استانداردهای مد نظر من مغایرت داشته باشد پس ترجیح می‌دهم آن را کنار بگذارم.

این نویسنده اضافه کرد: بسیار دشوار است که یک نویسنده متنی را با جزئیات و ظرایفی بنویسد که از فیلترهای مختلف عبور کرده اما در مرحله اجرا کاملا تغییر کند، در این صورت مولف فکر می‌کند تمام توانی که گذاشته، بی‌فایده بوده است. نتیجه این است که آثار با کیفیت نازل به دست مخاطب می‌رسند و خالقان و پدیدآورندگان دچار سرخوردگی می‌شوند.

اشرفی‌زاده در پایان درباره گروه بازیگری این سریال عنوان کرد: «تب‌سالی» سریالی پربازیگر است و یک خط روایی کلی و تعداد زیادی اپیزود دارد که همه آن‌ها نیازمند آدم‌ها و قصه‌های خودشان هستند.