گروه سینمایی هنرآنلاین: سلیمانی که ارادت خود را به اهل بیت علیهم‌السلام و شهدا به ویژه امام حسین علیه‌السلام بارها نشان داده بود، صبح امروز پنجشنبه 21 مرداد (سوم محرم) از این دنیای فانی رفت و به دیدار مولایش شتافت. از آخرین نقش‌آفرینی‌های ماندگار او فیلم سینمایی تحسین‌شده «تنگه ابوقریب» بود که سلیمانی در آن به زبان آذری برای حضرت ابوالفضل(ع) نوحه می‌خواند و همراه همرزمان و رزمندگان سینه می‌زند.

زنده‌یاد سلیمانی اوایل دهه 70 با «سفر به خیر» داریوش مودبیان وارد سینما شد و اندکی بعد با دو فیلم دفاع مقدسی و تحسین‌شده «نجات‌یافتگان» و «سفر به چزابه» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور جای پایش را در دنیای بازیگری محکم کرد. «سگ‌کشی» بهرام بیضایی، «جهان پهلوان تختی» بهروز افخمی، «قارچ سمی» ملاقلی‌پور، «بی‌پولی» حمید نعمت‌الله، «یک وجب از آسمان»، «اشنوگل»، «به وقت خماری» و... دیگر فیلم‌های سینمایی کارنامه مرحوم سلیمانی است.

او در عرصه تئاتر هم حضوری همیشگی داشت و چند کار هم خودش به صحنه برد. تله‌تئاتر ماندگار «عزیز مایی» به کارگردانی مهرداد رایانی مخصوص، «خنکای ختم خاطره» حمیدرضا آذرنگ، «دروازه ساعات»، «چشم به راه میرغضب»، «تالار آینه»، «مکعب» و... از جمله حدود 30 نمایش کارنامه زنده‌یاد سلیمانی هستند.

این بازیگر طناز و تحسین‌شده و توانمند همزمان در تلویزیون هم حضوری پررنگ و همیشگی داشت و در حوزه‌های اجرا و بازیکری می‌درخشید. شاید ماندگارترین کار کارنامه تلویزیونی سلیمانی «وضعیت سفید» حمید نعمت‌الله باشد که می‌توان آن را نقطه عطف کارنامه تمام بازیگران قدیمی و تازه‌کارش دانست. او در تله‌فیلم «فریدون مهربان است» نعمت‌الله هم حضور داشت تا نشان دهد بازیگر محبوب کارگردان تحسین‌شده سینما و تلویزیون است.

«داستان یک شهر» اصغر فرهادی، «روشن‌تر از خاموشی» و «اشک‌ها و لبخندها» هر دو ساخته حسن فتحی، «سقوط یک فرشته»، «ماه و پلنگ»، «وارش»، «ملکاوان»، «دادستان» مسعود ده‌نمکی و این اواخر «وضعیت زرد» با بازی سلیمانی از تلویزیون روی آنتن رفتند. او در فصل چهارم سریال محبوب و پربیننده «پایتخت» سیروس مقدم بازیگر مهمان بود و نقش یک طلبه فوتبال‌دوست و آذری‌زبان را به شکلی باورپذیر ایفا کرد.

زنده‌یاد علی سلیمانی که از کشف‌های داریوش کاردان در مجموعه‌های نمایشی طنز اوایل دهه هفتاد تلویزیون بود، خیلی زود راه خود را از همدوره‌ای‌هایش جدا کرد و نشان داد در ایفای نقش‌های سخت و جدی هم توانمند است.

او سرانجام صبح امروز پنجشنبه 21 مرداد 1400 همزمان با سوم محرم‌الحرام 1443 روی تخت بیمارستان به علت پایین آمدن سطح اکسیژن خون ناشی از ابتلا به کرونا و ایست قلبی جان سپرد و در 50 سالگی از دنیا رفت.

خبرگزاری هنرآنلاین ضایعه درگذشت علی سلیمانی سرنسری را به همسر و تنها دخترش، همکاران او در سینما و تلویزیون و تئاتر، دوستان و دوستدارانش و مردم هنردوست ایران تسلیت می‌گوید.