گروه سینمایی هنرآنلاین: «جمعه می‌بینمت رابینسن: فیلمی که شبیه هیچ فیلم دیگر نیست» به کارگردانی میترا فراهانی مستندی است درباره نامه‌ها، ایمیل‌ها، تصاویر و جمله‌های قصار که دو چهره نامدار برای یکدیگر فرستاده‌اند. فیلم در واقع دستاورد تلاش فراهانی است برای برقرار کردن ارتباط کلامی میان گدار ۹۰ ساله که چهره بزرگ موج نو سینمای فرانسه است با گلستان که در ۹۸ سالگی در جنوب لندن روزگار می‌گذراند و سال‌هاست دیگر فیلمی نساخته است.

خالق «خشت و آینه» و «اسرار گنج دره جنی» و پدربزرگ مانی حقیقی در ۱۹۷۵ از ایران رفت و پس از ساکن شدن در انگلستان، بیشتر وقت خود را به نوشتن گذراند. گلستان و گدار پیش‌تر همدیگر را ندیده بودند و نمی‌شناختند تا اینکه فراهانی به فیلمساز بزرگ سینمای فرانسه و جهان پیشنهاد دیدار حضوری با گلستان داد. گدار که در سوئیس زندگی می‌کند، در پاسخ نوشت: «جمعه می‌بینمت رابینسن» و همین ایده ساختن یک مستند غیر معمولی را به ذهن فراهانی آورد.

از آن پس، فیلمساز هر هفته از رم به لندن می‌رفت تا گفته‌ها و پیام‌های گلستان را به گدار در سوئیس برساند و این رفت و آمد هشت ماه ادامه داشت. پیام‌های گلستان همه مکتوب بود اما گدار هر جمعه در پاسخ ویدئو، تصویر و کلمه‌های قصار می‌فرستاد. در این هشت ماه فیلمساز بزرگ فرانسوی فقط چند بار در پاسخ دادن تاخیر داشت و هر بار هم عذرخواهی کرد. تولید «جمعه می‌بینمت رابینسن» پایان یافته و در آستانه حضور در جشنوار‌ه‌هاست.

فراهانی این مستند را با الهام از یک گفته پیرپائولو پازولینی، فیلمساز ایتالیایی ساخته که زمانی گفته بود: «من نیرویی از گذشته‌ام.» ابراهیم گلستان و ژان-لوک گدار هر کدام حدود یک قرن در هوای سینما زیسته و نفس کشیده‌اند و «جمعه می‌بینمت رابینسن: فیلمی که شبیه هیچ فیلم دیگر نیست» بی‌تردید بخش‌هایی از ذهن و اندیشه آنها را در خود دارد.