گروه سینمایی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه و اهدای جوایز حوالی ساعت 10 شب به وقت ایران در سالن بزرگ لومیر آغاز شد و هیات داوران به ریاست اسپایک لی آمریکایی در اقدامی سخاوتمندانه به بیش از یک‌سوم از 24 فیلم حاضر در بخش مسابقه جایزه داد. ضمن اینکه تاثیر حضور پنج زن در جمع 9 عضو هیات داوران در اهدای جایزه نخل طلا به یک فیلمساز زن جلوه‌گر شد.

در ابتدای مراسم دو جایزه نخل طلایی بهترین فیلم کوتاه و دوربین طلایی بهترین فیلم اول اهدا شد و سپس مارکو بلوکیو، سینماگر نامدار ایتالیایی نخل طلایی افتخاری را از دستان همکارش پائولو سورنتینو گرفت. با اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد هم مشخص شد امیر جدیدی، ستاره «قهرمان» نصیبی از جوایز نبرده است. به این ترتیب، شهاب حسینی با «فروشنده» تنها بازیگر ایرانی است که توانسته از جشنواره کن جایزه بگیرد.

در شرایطی که هیات داوران کن معمولا هفت جایزه اهدا می‌کند، امسال داورها در دو بخش جایزه بزرگ و جایزه داوران جوایز مشترک جایزه دادند تا بیش از یک‌سوم فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه دست‌کم یک جایزه گرفته باشند. یکی از دو جایزه بزرگ مشترک هم به اصغر فرهادی رسید که با «قهرمان» از بخت‌های اصلی بردن نخل طلا بود. او پیش‌تر با «فروشنده» جایزه بهترین فیلمنامه را از کن گرفته بود و پس از ناکامی با «همه می‌دانند»، امسال یک جایزه مهم به دست آورد.

در حالی که کارشناسان و منتقدان گمان می‌کردند نخل طلا به «خودرو من را بران» ژاپنی می‌رسد، هیات داوران در کمال میزبان‌نوازی جایزه اصلی کن 2021 را به «تیتان» ژولیا دوکورنو دادند تا این فیلمساز فرانسوی دومین زن برنده نخل طلا در تاریخ 74 ساله کن لقب بگیرد. پیش از او فقط جین کمپیون در 1993 موفق شده بود نخل طلا از آن خود کند. امسال چهار فیلم از 24 فیلم بخش مسابقه را زنان ساخته بودند.

0C393270-A76E-4514-B067-AF86F5D47BCD

عجیب‌ترین نکته مراسم پایانی جشنواره کن 2021 زمانی رقم خورد که نخستین رئیس رنگین‌پوست تاریخ کن همان اوایل مراسم به اشتباه نام برنده نخل طلا را فاش کرد و تلاش دیگر اعضای هیات داوران در جمع کردن شیرین‌کاری او به جایی نرسید. خود اسپایک لی هم که شرمنده شده بود، در پایان اختتامیه تلاش کرد ماجرا را با ربط دادن به علاقه‌اش به ورزش بسکتبال رفع و رجوع کند.

فهرست برگزیدگان جشنواره کن 2021

نخل طلایی بهترین فیلم: تیتان - ژولیا دوکورنو (فرانسه)

جایزه بزرگ: قهرمان - اصغر فرهادی (ایران)

جایزه بزرگ: محفظه شماره شش - یوهو کاسمانن (فنلاند)

جایزه هیات داوران: زانوی احد - نداو لاپید (سرزمین‌های اشغالی)

جایزه هیات داوران: حافظه - آپیچاتپونگ ویراستاکول (تایلند)

بهترین کارگردان: آنت - لئوس کاراکس (آمریکا)

بهترین فیلمنامه: ریوسوکه هاماگوچی و اویی تاکاماسا - خودرو من را بران (ژاپن)

بهترین بازیگر مرد: کیلب لندری جونز - نیترام (جاستین کورزل - استرالیا)

بهترین بازیگر زن: رناته رینسوه - بدترین فرد در جهان (یواخیم تریر - نروژ)

نخل طلایی افتخاری: مارکو بلوکیو

دوربین طلایی بهترین فیلم اول: مورینا - آنتونتا آلامات کاسیانوویچ

نخل طلایی بهترین فیلم کوتاه: همه تاج‌های دنیا - تانگ یی